Vnímání kontroverzních reklam v dnešní společnosti. Co kontroverzní reklama říká o společnosti?
Název práce v češtině: | Vnímání kontroverzních reklam v dnešní společnosti. Co kontroverzní reklama říká o společnosti? |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Perception of controversial ads in today´s society: What does controversial ad say about the society? |
Klíčová slova: | Reklama, psychologie reklamy, společnost, kontroverzní reklama, mediální komunikace, společenské normy, zakotvená teorie |
Klíčová slova anglicky: | Advertising, advertising psychology, society, controversial advertising, media communication, social norms, Grounded theory |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Milan Tuček, prom. mat., CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 13.07.2011 |
Datum zadání: | 29.07.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 30.01.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice, U Kříže 8, Praha 5 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.01.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.01.2013 |
Oponenti: | Mgr. Miroslav Paulíček, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Ve své diplomové práci bych se chtěla zabývat tím, kde je hranice toho, co současná společnost, která je výše charakterizována, považuje ještě za přípustné a to, co již nelze akceptovat. Zejména bych se chtěla zabývat, jak se názory na jednotlivá témata a náměty reklam v průběhu času detabuizovaly a proč došlo k rozvolnění pouze některých z nich.
|
Seznam odborné literatury |
Orientační seznam literatury diplomové práce:
Bauman, Zygmund: Tekutá modernita. Mladá fronta 2002. Bauman, Zygmund: Individualizovaná společnost. Mladá fronta 2004. Fromm, Erich: Mít, nebo být? Aurora 2001. Giddens, Anthony: Důsledky modernity. Slon 2003. Petrusek, Miloslav: Společnosti pozdní doby. Slon 2006. (řada odkazů na literaturu za každým zpracovaným heslem) Roszak, Theodore: Kde končí pustina. Politika a transcendence v postindustriální společnosti. Prostor 2005. Keller, Jan Teorie modernizace. Slon 2007. Encyklopedie postmodernismu. Barrister a Principal, s.r.o. 2005. Marshall McLUhan: Jak rozumět médiím, Praha, Odeon 1991 Jirák Jan, Köpplová Barbara: Média a společnost, Praha, Portál 2003 Buton Grame, Jirák Jan: Úvod do studia médií, Brno, Barrister & Principal – studio 2003 PLESSIS, Eric du. Jak vnímá zákazník reklamu. Brno: Computer Press, 2007. 215 s. ISBN 978-80-251-1456-8. CRHA, Ivan, KŘÍŽEK, Zdeněk. Život s reklamou. Praha : Grada, 2002. 168 s. ISBN: 80-247-0213-4. SCHULTZ, Don E. Moderní reklama : Umění zaujmout. Praha : Grada, 1995. 668 s. ISBN 80-7169-062-7. VYSEKALOVÁ, Jitka a kolektiv. Psychologie reklamy. Praha : Grada Publishing, 2007. 296 s. ISBN 978-80-247-2196-5. VYSEKALOVÁ, Jitka, MIKEŠ Jiří. Reklama: Jak dělat reklamu. Praha : Grada Publishing, 2007. 182 s. ISBN 80-247-2001-9. (Vysekalová, Křížek, Crha, Schultz, strategie.cz, masmedia.cz) URL: http://www.istrategie.cz URL: http://www.massmedia.cz http://www.stahroun.me.cz/ssysel/firmy/ceske/index.htm. KRAFT, Hartmut. Tabu : Magie a sociální skutečnost. Praha : Mladá Fronta, 2006. Str. 30 FRAZER, James. Zlatá ratolest. Praha : Odeon, 1977. Str. 57 Blažek, B.: Tváří v tvář obrazovce. Sociologické nakladatelství, Praha 1995 Cairncross,F.: Konec vzdáleností. Computer Press, Praha 1999, 355 s. IBSN 80-7226-155-X DeFleur,M.L.,Ballová-Rokeachová, S.J.: Teorie masové komunikace. Karolinum, Praha 1996, 363 s., IBSN 80-7184-09-8 Mander,J.: Čtyči důvody pro zrušení televize. Doplněk, Brno 2000, 355 s., 1081-174-2000 Musil,J.: Elektronická média v informační společnosti. Votobia, Praha 2003, 261s., IBSN 80-7220-157-3 Říčan, P., Pithartová, D.: Krotíme obrazovku. Portál, Praha Keller, J. Dějiny klasické sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2004 Lipovetsky, G. Éra prázdnoty – Úvahy o současném individualismu. Přeložila Helena Beguivinová. Praha: Prostor, 1998, s. 135 výzkumy postojů k české reklamě |
Předběžná náplň práce |
Předpokládaná struktura práce
Teoretická část Ve své diplomové práci bych nejdříve chtěla charakterizovat současnou postmoderní společnost s důrazem na a odkrývání tabu a posun hodnot. (Baumann, Giddens, Fromm, Petrusek, Keller, LéviStrauss, Kraft, Frazer) Po tomto širším úvodu bych chtěla navázat tím, jaký význam média a mediální komunikace v (postmoderní) společnosti mají. (McLuhan, Jirák, Köpplová, Grame, Schultz) Díky tomu plynule přejít k reklamě, představit ji z pohledu sociologie a zabývat se jí jako konkrétním typem mediální komunikace. V této souvislosti bych se chtěla věnovat prvkům, které reklama využívá, právní regulaci reklamy, etice reklamy a postojům české veřejnosti k reklamě. Dále pak bych chtěla vymezit nejčastější kontroverzní náměty reklam, se kterými se můžeme setkat a dostat se k východiskům k následující metodologické části práce. (Vysekalová, Křížek, Crha, Schultz, strategie.cz, masmedia.cz, archiv kauz Rady pro reklamu) Metodologická část Výzkumná otázka moji diplomové práce bude: „Jak se společnost v průběhu času posunula ve vnímání reklam s kontroverzním námětem a která z nich je schopna přijímat lépe?“ Ve své práci použiji nejdříve kvalitativní obsahovou analýzu, která poslouží spíše jako předvýzkum pro polostrukturované rozhovory. Reklamní spoty budou tedy nejdříve zanalyzovány a poté v druhém výzkumu použity jako stimulační materiály. Poté, co bude proveden sběr dat ze obou výzkumů, budu hledat propojení mezi získanými daty, výzkumnými otázkami a teoretickou částí. Zejména ale budu výsledky vnímání vybraných reklamních spotů porovnávat s rozhodnutími Rady pro reklamu v aktuálním čase, kdy reklama byla vysílána v televizi. Tím bych měla dosáhnut zjištění posunu ve vnímání kontroverzních témat. Zjištění shrnu a zasadím do kontextu celé práce. • Kvalitativní obsahová analýza Kvalitativní obsahovou analýzu je výzkumnou techniku pro objektivní a systematický popis, který se soustřeďuje na otázku významu zkoumaných sdělení. (Revue pro media) Snaží se zachytit hlubší souvislosti zkoumaného vzorku. Je to metoda, která je silně závislá na osobě výzkumníka a v důsledku pracnosti lze zkoumat jen poměrně malý rozsah mediálních obsahů. (Schultz) Výběrovým vzorkem budou vybrané televizní reklamy s kontroverzním námětem. V rámci analýzy se zaměřím právě zejména na námět a formu prezentace kontroverzních témat, které by mohly stát na hranici akceptace společností. • Polostrukturované rozhovory Polostrukturovaný rozhovor je částečně řízený rozhovor, kdy jsou předem připravené dané soubory otázek, které musí odeznít, které musí odeznít, ale jejich pořadí je možné měnit. Tazatel může pokládat otázky podle osobnosti respondenta. (kisk.phil.muni.cz) Na základě zjištění z teoretické části práce bude určena cílová skupina, či skupiny. |