Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Morální argumentace juniorů a seniorů – možný vliv na mezigenerační vztahy
Název práce v češtině: Morální argumentace juniorů a seniorů – možný vliv na mezigenerační vztahy
Název v anglickém jazyce: The moral argumentation of the juniors and seniors: a possible impact on the intergenerational relationships.
Klíčová slova: Morální argumentace, morálka, etika, mezigenerační vztahy, norma, spravedlnost, svědomí, individualizace
Klíčová slova anglicky: Moral reasoning, morality, ethics, intergeneration relationships, norm, justice, conscience, individualization
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 10.06.2011
Datum zadání: 10.06.2011
Datum a čas obhajoby: 18.06.2012 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice
Datum odevzdání elektronické podoby:18.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2012
Oponenti: PhDr. Romana Trusinová, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
AKVINSKÝ, Tomáš: Otázky o svědomí. Praha: KRYSTAL OP,s.r.o. 2010. 229s. ISBN: 978-80-87183-19-9.
BAUMAN, Zygmunt: Individualizovaná společnost. Praha: Mladá fronta. 2004. 290 s.
BECK, Ulrich.: Riziková společnost: Na cestě k jiné moderně. Praha : Sociologické nakladatelství. 2011. 431 s.
DURKHEIM, Émile: Sociologie a filosofie. Praha: SLON. 1998. 175 s. ISBN 80-85850-57-5.
GIBBS, Graham: Analysing qualitative data. Thousand Oaks: Sage. 2007. 160 s.
HÁJEK a kol.: Praktiky ne/spravedlnosti: Pojmy, slova, diskurzy. Praha : Matfyzpress. 2007. 249 s.
HEIDBRING, Horst: Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál. 1997. 175 s.
KATRŇÁK, Tomáš a Natálie SIMONOVÁ: Intergenerační vzdělanostní fluidita a její vývoj v České republice v letech 1990 až 2009. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. 2011. Sociologický časopis, roč. 47, č. 2, str. 207 - 242.
KOHÁK, Erazim: Svoboda, svědomí, soužití: Kapitoly z mezilidské etiky. Praha: Sociologické nakladatelství. 2004. 216 s.
PEREGRIN, Jaroslav: Člověk a pravidla. Praha: Dokořán. 2011. 166 s.
ŘÍČAN, Pavel: Cesta životem. Vydání 2., přepracované . Praha : Portál. 2006. 390 s.
TUČEK, Milan: Soudržnost v diferencující se společnosti. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. 2008. 245s.
VODÁKOVÁ, Alena.: Viníci a soudci. Praha : Sociologické nakladatelství. 1998. 109 s.
Předběžná náplň práce
Každý z nás má individuální pohled na to, co je správné, a co je špatné. Odlišnosti v chápání dobra a zla mezi lidmi lze odhalit na základě toho, čím argumentují při vynášení morálních soudů. Při zdůvodňování těchto soudů se někdy odvolávají na řád a zákony, jindy na tzv. dobré mravy a podobně. V rámci psychologie se tímto aspektem lidského myšlení zabýval americký psycholog Lawrence Kohlberg, který utvořil teorii stádií morálního vývoje. Cílem výzkumu bude odhalit, zda jsou morální argumentace mezi mladšími a staršími lidmi v české společnosti souhlasné nebo odlišné. Z tohoto výzkumu budu dále postupovat k odhalování určité dimenze mezigeneračních vztahů. Jestliže mladší generace užívá k posuzování správnosti jednání odlišnou argumentaci než generace nejstarší, pak odlišně definují morální zásady. Takové rozdíly by byly ukazatelem zásadního rozporu dvou sociálních skupin.

Teoretická východiska práce budou zahrnovat zejména autory zabývající se etikou, morálkou, sociálním jednáním a společenskou soudržností.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Each of us is looking at what is right or wrong from an individual point of view. We can find the difference in our thinking about good and evil by exploring an argumentation used in our moral judgements. It could be the law or the good manners for example.An american psychologist Lawrence Kohlberg created a theory of moral stages. The aim of this research is to analyze, whether these stages could be applied and could make a difference between young and older generation. The second question asks whether a possible difference could have an impact on the intergenerational relationships. The difference in definig the moral values would show a conflict among two important social groups.

Theoretical approaches include authors dealing with ethic, morality, social behavior and social cohesion.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK