Začínající učitel na 1.stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Začínající učitel na 1.stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Beginning Teacher at the first grade of primary school |
Klíčová slova: | začínající učitel, uvádějící učitel, třídní učitel, vzdělávání učitelů, profesní kompetence |
Klíčová slova anglicky: | beginning teacher,supervising teacher, class teacher, educate teachers, professional competences |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 23.11.2010 |
Datum zadání: | 23.11.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.03.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2012 |
Předmět: | výsledek diplomové práce (OSZD001) |
Oponenti: | PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Teoreticko - empirický charakter práce.
Cíl: Na základě odborné literatury a empirického výzkumu analyzovat problémy začínajících učitelů na 1.stupni ZŠ ve výuce, ve spolupráci s rodiči žáků a s kolegy v týmu základní školy. Zmapovat profesní prostředí začínajícího učitele. |
Seznam odborné literatury |
DVOŘÁČEK, J.; SPILKOVÁ, V. K pojetí přípravy učitelů školy prvního stupně.
PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. PODLAHOVÁ, L.Ze studenta učitelem: student, praktikant, začínající učitel. SPILKOVÁ, V. Současné problémy vzdělávání učitelů. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. SPILKOVÁ, V.; VAŠUTOVÁ, J. Učitelská profese v měnících se požadavcích doby. KASÁČOVÁ, B.; KOSOVÁ, B.; PAVLOV, I.; PUPALA, B.; VALICA, M. Profesný rozvoj učiteĺa. |
Předběžná náplň práce |
Teoretická část: začínající učitel, jeho kompetence okruhy problémů po nástupu do praxe, podpora ze strany školy, uvádějící učitel, profesní prostředí ve škole - vztahy na pracovišti, požadavky na profesní kompetence přesahující výuku, péče o třídní klima, standardy profese, profesní etika.
Výzkumná část: zmapování problémů současných začínajících učitelů (dotazník, rozhovor, pozorování), zmapování význanmných událostí v profesním vývoji učitelů (kazuistika, případně akční výzkum. |