Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Indiánské internátní školy v Severní Americe na sklonku 19. století a vývoj indiánské otázky ve století dvacátém
Název práce v češtině: Indiánské internátní školy v Severní Americe na sklonku 19. století a vývoj indiánské otázky ve století dvacátém
Název v anglickém jazyce: North American Indian Boarding Schools at the end of 19th Century and the Process of Indian Problem during 20th Century
Klíčová slova: Akulturace Asimilace Carlisle Indiáni Internátní školy Kulturní šok Mírová politika Plán na rehabilitaci obětí internátních škol Pratt, Richard Henry Rezervace Vzdělávání indiánů
Klíčová slova anglicky: Aculturati Assimilation The Carlisle Indian Industrial School Native Americans on/off-reservation boarding schools Kennedy report Kill the Indian and Save the Man Culture Shock Meriam Report Peace Policy National Boarding School Healing Project
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav etnologie (21-UETN)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Oldřich Kašpar, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 23.11.2010
Datum zadání: 23.11.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 06.02.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.01.2012
Datum proběhlé obhajoby: 06.02.2012
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Jan Pargač, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce je věnována indiánským internátním školám na území Spojených států amerických. Vzpomíná historii bojů mezi bílými a rudými Američany, zmiňuje tradiční vzdělávání indiánských dětí, pokračuje zrozením myšlenky internátních škol, odvozem dětí do škol a ukazuje, jaký byl názor indiánských stařešinů na vzdělávání po způsobu bílého muže. Seznamuje čtenáře s kulturním šokem, kterým děti prošly, s každodenním striktním programem škol, neopomine kladné ani záporné stránky věci. Text je hustě podpořen autentickými výpověďmi dětí i dospělých, kteří školami prošli. Odkazuje se také na politickou situaci a tehdejší zákony. Ukazuje, jakým způsobem se indiánská otázka řešila, jmenuje organizace zabývající se indiánskými právy a obnovou nativních jazyků.
Seznam odborné literatury
BREWTON, B.: The Education of American Indians, A Survey of the Literature, U.S. Government Printing Office, Washington 1969
COOPER, Michael L. / Indian School: Teaching the White Man´s Way, Clarion Books, New York, 1999, ISBN 0-395-92084-1
EASTMAN, Charles. A. (Ohiyesa) / Duše indiána, Fontána, 2010, ISBN 978-80-7336-594-
3
ELIADE, M. / Kováři a alchymisté, Argo, 2000, ISBN 80-7203-320-4
HAMILTON, C. / Pláč ptáka bouřliváka, Orbis, Praha, 1965,
HYDE, George E. / Lid rudého oblaka: Dějiny oglalských Lakotů, Paseka, Praha-Litomyšl, 2007, ISBN 978-80-7185-880-5
KAŠPAR, O. / Indiáni Severní Ameriky, Velryba, Praha, 2002
REYHNER, J, EDER, J.: American Indian education: a history, University of Oklahoma Press, 2006, ISBN 978-0-8061-3783-4
RIEUPEYROUT, Jean-Louis / Dějiny Navahů: Indiánská sága 1540-1990, Argo, 2000, ISBN 80-7203-306-5
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK