Hráči Live Action Role-Playing Games v ČR ve světle teorií aktivního publika
Název práce v češtině: | Hráči Live Action Role-Playing Games v ČR ve světle teorií aktivního publika |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Players of Live Action Role-Playing Games in Czech Republic in reflection of active audience theories |
Klíčová slova: | Larp, live action role-playing, role-playing, imerze, diegéze, teorie aktivního publika, hra |
Klíčová slova anglicky: | Larp, live action role-playing, role-playing, immersion, diegesis, active audience theories, game |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 18.11.2010 |
Datum zadání: | 18.11.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2012 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV Praha 1. |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2012 |
Oponenti: | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
knihy:
MURRAY, Janet Horowitz. Hamlet on the holodeck: the future of narrative in cyberspace. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1998, s. 97 – s. 125. ISBN 02-626-3187-3. MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 4. rozš. a přeprac. Překlad Hana Antonínová. Praha: Portál, 2009, 639 s. ISBN 978-807-3675-745. BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister, 2001, 390 s. ISBN 80-859-4767-6. MCQUAIL, Denis. Audience analysis. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, c1997, 166 s. ISBN 07-619-1002-6. weby: Larpy.cz. [online]. [cit. 2012-05-17]. Dostupné z: www.larpy.cz/larp/ Courtofmoravia.com. COURT OF MORAVIA, o.s. [online]. [cit. 2012-05-17]. Dostupné z: http://www.courtofmoravia.com/larpy/system/ Methancity.cz. [online]. [cit. 2012-05-17]. Dostupné z: www.methancity.cz e-články a e-knihy: JENKINS, Henry. Textual poachers television fans [online]. New York: Routledge, 2005 [cit. 2012-05-03]. ISBN 02-033-6191-1. KOPEČEK, Tomáš. larp v ČR: Historie larpu v Čechách. [online]. [cit. 2012-20-04]. Dostupné z: http://moravianlarp.eu/Letaky/larp-v-CR.pdf BERNÝ, Aleš. Podívejte se, jak vypadají Milovice 20 let po odchodu sovětské armády. [online]. [cit. 2012-05-03]. Dostupné z: http://zpravy.idnes.cz/podivejte-se-jak-vypadaji-milovice-20-let-po-odchodu-sovetske-armady-1f6-/domaci.aspx?c=A110303_131015_praha-zpravy_ab The Manifesto of the Turku School, 3rd Edition. [online]. [cit. 2012-05-03]. Dostupné z: http://www2.uiah.fi/~mpohjola/turku/manifesto.html Dogma 99: A programme for the liberation of larp. 1999 [online]. [cit. 2012-05-03]. Dostupné z: http://fate.laiv.org/dogme99/en/ The Key Manifesto. [online]. [cit. 2012-05-03]. Dostupné z: http://www.fabula.no/manifest.html Manifest M6. [online]. 2006 [cit. 2012-05-03]. Dostupné z: http://www.m6.cz/index.php?page=autori&lang=cs 58 články sborníků: BAŠTA, Jaroslav. Začátky prvních fantasy světů v Česku. In: Odraz: tváře českého larpu [online]. [cit. 2012-01-05]. Dostupné z: http://wiki.larpy.cz/images/odraz08-sbornik.pdf ŽÁK, Jan. Herní ekonomika. In: Odraz: tváře českého larpu [online]. [cit. 2012-05-03]. Dostupné z: http://wiki.larpy.cz/images/odraz08-sbornik.pdf LUKKA, Lauri. The Dual-Faceted Role. In: Think larp: academic writings from KP2011 [online]. 1. edition. Copenhagen: Rollespilsakademiet [cit. 2012-05-03]. ISBN 9788792507044. Dostupné z: http://rollespilsakademiet.dk/kpbooks/think_larp_web.pdf KIM, John H. Immersive Story: A View of Role-Played Drama. In: STENROS, Edited by Markus Montola and Jaakko a [foreword by Frans MÄYRÄ]. Beyond role and play: tools, toys and theory for harnessing the imagination [online]. 1st ed. Helsinki: Ropecon ry, 2004 [cit. 2012-05-03]. ISBN 952-91-6843-8. Dostupné z: http://www.ropecon.fi/brap/brap.pdf KOLJONEN, Joc. Why do Bad larps Happen to Good People?. In: EDITORS: MORTEN GADE, Line Thorup. As larp grows up: theory and methods in larp [online]. 1. edition. Frederiksberg: Projektgruppen KP03, 2003 [cit. 2012-05-03]. ISBN 87-989377-0-7. Dostupné z: http://www.laivforum.dk/kp03_book/thats_larp/why_do_bad_larps.pdf ANDREASEN, Carsten. The Diegetic Rooms of larp. In: EDITORS: MORTEN GADE, Line Thorup. As larp grows up: theory and methods in larp [online]. 1. edition. Frederiksberg: Projektgruppen KP03, 2003 [cit. 2012-05-03]. ISBN 87-989377-0-7. Dostupné z: http://www.laivforum.dk/kp03_book/thats_larp/diegetic_rooms.pdf WAADE, Anne marit a Kjetil SANDVIK. 'i play roles, therefore i am': placing larp in a broader cultural perspective. In: [online]. [cit. 2012-05-03]. ISBN 978-87-989377-1-5. Dostupné z: http://www.liveforum.dk/kp07book/lifelike_web.pdf LASSILA, Katri. Fun for everybody?. In: larp, the Universe and Everything: An anthology on the theory and practice of live role-playing [online]. [cit. 2012-05-03]. Dostupné z: http://knutepunkt.laiv.org/2009/book/FunForEverybody/kp09_FunForEverybody.pdf Sborníky: EDITORS: MORTEN GADE, Line Thorup. As larp grows up: theory and methods in larp [online]. 1. edition. Frederiksberg: Projektgruppen KP03, 2003 [cit. 2012-05-03]. ISBN 87-989-3770-7. Dostupné z: http://www.laivforum.dk/kp03_book/ STENROS, Ed. by Markus Montola and Jaako. Beyond role and play: tools, toys and theory for harnessing the imagination [online]. 1st ed. Helsinki: Ropecon, 2004 [cit. 2012-05-03]. ISBN 95-291-6842-X. Dostupné z: http://www.ropecon.fi/brap/ (EDS)., Thorbiörn Fritzon. Role, play, art: collected experiences of role-playing : [published in conjunction with the 10th Knutpunkt Convention][online]. Stockholm: Föreningen Knutpunkt, 2006 [cit. 2012-05-03]. ISBN 91-631-8853-8. Dostupné z: http://jeepen.org/kpbook/ DONNIS, Jesper, Morten GADE a Line THORUP (EDITOŘI). Lifelike [online]. 2007 [cit. 2012-05-03]. ISBN 978-87-989377-1-5. Dostupné z: http://www.liveforum.dk/kp07book/ 59 |
Předběžná náplň práce |
Tato práce představuje fenomén larpu, snaží se popsat a nastínit jeho základní charakteristické vlastnosti a seznámit s jeho strukturou. Cílem této práce je vymezit larp ve společnosti ostatních médií, popsat specifický vztah tohoto média a jeho publika a zároveň zasadit larpovou komunitu do kontextu teorií aktivního publika. Pro lepší pochopení tohoto média se má práce také snaží objasnit pojmy jako role-playing, imerze, nebo diegéze a jejich úlohu v prostředí tohoto fenoménu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This text is presenting the new phenomenon called larp and it is trying to describe its fundamental characteristic attributes and acquaint reader with its structure. The goal of this text is to define larp in the company of other types of media, describe the unique relationship between larp and its audience and in the same time bring larp community to kontext of active audience theories. For better understanding of this medium this text is also trying to clarify terms like role-playing, immersion or diegesis and their role in the enviroment of this phenomenon. |