Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Estetická revoluce a subjektivita
Název práce v češtině: Estetická revoluce a subjektivita
Název v anglickém jazyce: The aesthetic revolution and subjectivity
Klíčová slova: Friedrich Schlegel – raná německá romantika – progresivní univerzální poesie – ironie – estetická autonomie
Klíčová slova anglicky: Friedrich Schlegel – Frühromantik – progressive universal poetry – irony – aesthetic autonomy
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Vedoucí / školitel: prof. Mgr. Miroslav Petříček, Dr.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.11.2010
Datum zadání: 12.11.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 13.09.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.08.2012
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2012
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Dr. phil. habil. Jindřich Karásek, Dr.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je věnována otázce vztahu koncepce „progresivní univerzální poezie“ Friedricha Schlegela k principu estetické autonomie jako ústřednímu rysu moderního pojetí umění. V polemice s názorem J. M. Bernsteina je zde hájena teze, že Schlegelova teorie nepředstavuje popření, ale naopak kritické rozvíjení estetické autonomie. Východiskem argumentace je interpretace romantické filosofie u Manfreda Franka.
Práce je členěna do šesti kapitol. V prvních dvou kapitolách je podán základní nárys problematiky estetické autonomie umění jako souvislosti, v jejímž rámci má být zkoumána Schlegelova romantická estetika. Třetí a čtvrtá kapitola seznamují s hlavními prvky této teorie. Pátá kapitola shrnuje interpretaci Schlegelovy filosofie u Manfreda Franka. Šestá kapitola obsahuje rekapitulaci a následné zpochybnění argumentů J. M. Bernsteina, který tvrdí, že koncepce „progresivní univerzální poezie“ vede ke „zbavení umění svéprávnosti ze strany filosofie“. Na pozadí jejich kritiky je zde zformulován alternativní pohled, podle kterého Schlegel rozvíjí doktrínu estetické autonomie tím, že představu uměleckého díla jako aktuálního spojení přírody a svobody nahrazuje pojetím neadekvátnosti díla vzhledem k nekonečné ideji umění.
Seznam odborné literatury
Primární

Behler, Ernst – Anstett, Jean-Jacques – Eichner, Hans et al. (eds.) (1958–) Kritische Friedrich Schlegel Ausgabe, 35 sv., Paderborn: Schöningh.

Schlegel, Friedrich (2005a) „Řeč o mytologii“ in: Horyna, Břetislav, Dějiny rané romantiky, Praha: Vyšehrad: 342–348.
——— (2005b) „O nesrozumitelnosti“ in: Horyna, Břetislav, Dějiny rané romantiky, Praha: Vyšehrad: 349–359.
——— (2005c) „Fragmenty z Lycea“ in: Horyna, Břetislav, Dějiny rané romantiky, Praha: Vyšehrad: 360–363.
——— (2005d) „Fragmenty z Athenaea“ in: Horyna, Břetislav, Dějiny rané romantiky, Praha: Vyšehrad: 364–380.
——— (1991) Philosophical Fragments, Minneapolis – Londýn: University of Minnesota Press.
——— (2001) On the Study of Greek Poetry, Albany: State University of New York Press.
——— (1983) Estetika, filosofija, kritika, 2 sv., Moskva: Iskusstvo.

Fichte, Johann Gottlieb (2007 [1794]) Základ všeho vědosloví jako rukopis pro vlastní posluchače, Praha: OIKOYMENH.
Kant, Immanuel (1975 [1790]) Kritika soudnosti, Praha: Odeon.
Schelling, F. W. J. (2005 [1796]) „Nejstarší program systému německého idealismu“, in: Horyna, Břetislav, Dějiny rané romantiky, Praha: Vyšehrad: 326–327.
——— (1977 [1800]) „Soustava transcendentálního idealismu“, in: Výbor z díla, Praha: Svoboda: 155–274.
——— (1982 [1800]) „System des transzendentalen Idealismus“, in: Texte zur Philosophie der Kunst, Stuttgart: Reclam: 99–123.
Schiller, Friedrich (1992a [1793]) „Listy o kráse“ in: Výbor z filozofických spisů, Praha: Svoboda – Liberta: 41–72.
——— (1992b [1793]) „Listy o estetické výchově“ in: Výbor z filozofických spisů, Praha: Svoboda – Liberta: 128–228.
——— (1992c [1793]) „O půvabu a důstojnosti“, in: Výbor z filozofických spisů, Praha: Svoboda – Liberta: 73–127.
——— (1957 [1793]) „Kallij, ili o krasotě“, in: Sobranije sočiněnij. Tom šestoj. Staťji po estetike, Moskva: Gosudarstvennoje izdatěľstvo chudožestvennoj litěratury: 77–114.

Bernstein, J. M. (ed.) (2003) Classic and Romantic German Aesthetics, Cambridge: Cambridge University Press.

Sekundární

Adorno, Theodor W. (1997) Estetická teorie, Praha: Panglos.
Badiou, Alain (2005) Handbook of Inaesthetics, Stanford: Stanford University Press.
Barnett, Stuart (2001) „Critical Introduction. Schlegel from Antiquity to Modernity“, in: Schlegel, Friedrich, On the Study of Greek Poetry, Albany: State University of New York Press: 1–14.
Behler, Ernst (1993) German Romantic Literary Theory, Cambridge: Cambridge University Press.
Beiser, Frederick C. (2003) The Romantic Imperative. The Concept of Early German Romanticism, Cambridge, MA – Londýn: Harvard University Press.
Benjamin, Walter (2009 [1920]) „Pojem umělecké kritiky v německé romantice“, in: Literárněvědné studie, Praha: OIKOYMENH: 60–158.
Bernstein, J. M. (2006) „Poesy and the Arbitrariness of the Sign. Notes for a Critique of Jena Romanticism“, in: Kompridis, Nikolas (ed.), Philosphical Romanticism, Londýn – New York: Routledge: 143–172.
Bowie, Andrew (2003) Aesthetics and Subjectivity. From Kant to Nietzsche, Manchester – New York: Manchester University Press.
Buchloh, Benjamin (1986) „The Primary Colors for the Second Time. A Paradigm Repetition of the Neo-Avant-Garde“, October, 1986, 37: 41–52.
Bürger, Peter (1984 [1974]) Theory of the Avant-Garde, Minneapolis: University of Minnesota Press.
Ciporanov, Denis – Kulka, Tomáš (2010) Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století, Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Costello, Diarmuid (2009 [2007]) „Kant podle Greenberga, aneb osud estetiky v současné teorii umění“, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 3 (6–7): 44–66.
Danto, Arthur C. (1998 [1984]) „Konec umění“, Estetika. Časopis pro estetiku a teorii umění, 1: 1–18.
——— (2010 [1964]) „Svět umění“, in: Ciporanov, Denis – Kulka, Tomáš, Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století, Červený Kostelec: Pavel Mervart: 95–111.
——— (1986) The Philosophical Disenfranchisment of Art, New York: Columbia University Press.
de Duve, Thierry (2009) „Kantova ‚svobodná hra‘ ve světle minimálního umění“, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 3 (6–7): 28–43.
de Man, Paul, „The Concept of Irony’“ (1996) in: Aesthetic Ideology, Minneapolis: University of Minnesota Press: 163–184.
Dziemidok, Bohdan (2010 [1988]) „Spor o estetickou podstatu umění“, in: Ciporanov, Denis – Kulka, Tomáš, Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století, Červený Kostelec: Pavel Mervart: 303–324.
Eichner, Hans (1956) „Friedrich Schlegel’s Theory of Romantic Poetry“, PMLA 71, 5: 1018–1041.
Foster, Hal (2010 [1994]) „Co je nového na neoavantgardě?“, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 4 (8): 58–84.
Frank, Manfred (1997) „Unendliche Annäherung“. Die Anfänge der philosophischen Frühromantik, Frankfurt nad Mohanem: Suhrkamp.
——— (2004) The Philosophical Foundations of Early German Romanticism, Albany: State University of New York Press.
——— (2007) „Philosophy as ‚Infinite Approximation‘. Thoughts Arising Out of the ‚Constellation‘ of Early German Romanticism“, in: Hammer, Espen (ed.), German Idealism. Contemporary Perspectives, Londýn – New York: Routledge: 291–308.
Gabitova, R. M. (1978) Filosofija německogo romantizma (Fr. Šlegeľ. Novalis), Moskva: Nauka.
Gaiger, Jason (2009) „Demontáž rámce. Místně specifické umění a estetická autonomie“, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 3 (6–7): 86–106.
Habermas, Jürgen (1991 [1980]) „Moderna – nedokončený projekt“, in: Gál, Egon – Marcelli, Miroslav (eds.), Za zrkadlom moderny. Filozofia posledného dvadsaťročia, Archa: Bratislava: 300–317.
Heiser, Jörg – Seifermann, Ellen (2007) (eds.), Romantischer Konzeptualismus / Romantic Conceptualism (kat. výst.), Bielefeld – Leipzig: Kerber.
Horyna, Břetislav (2005) Dějiny rané romantiky, Praha: Vyšehrad.
Karásek, Jindřich (2004) Kantova analogie estetické zkušenosti, Praha: Filosofia.
Kosuth, Joseph (1999 [1969]) „Art After Philosophy “, in: Alberro, Alexander – Stimson, Blake (eds.), Conceptual Art. A Critical Anthology, Cambridge, MA – Londýn: MIT Press: 158–177.
Kristeller, Paul Oskar (1970 [1951, 1952]) „The Modern System of the Arts“, in: Weitz, Morris (ed.), Problems in Aesthetics, Londýn: The Macmillan Company: 108–164.
Lacoue-Labarthe, Philippe – Nancy, Jen-Luc (1988) The Literary Absolute. The Theory of Literature in German Romanticism, Albany: State University of New York Press.
LeWitt, Sol (1999 [1967]) „Paragraphs on Conceptual Art“, in: Alberro, Alexander – Stimson, Blake (eds.), Conceptual Art. A Critical Anthology, Cambridge, MA – Londýn: MIT Press: 12–16.
Millán-Zeibert, Elizabeth (2007) Friedrich Schlegel and the Emergence of Romantic Philosophy, Albany: State University of New York Press.
——— (2005) „The Revival of Frühromantik in the Anglophone World“, Philosophy Today, 49 (1), 88–108.
Osborne, Peter (1999) „Conceptual Art in/as Philosophy“, in: Newman, Michael – Bird, John (eds.), Rewriting Conceptual Art, Londýn: Reaktion Books: 47–65.
Rancière, Jacques (2010 [2002]) „Estetická revoluce a její důsledky“, in: Zahrádka, Pavel (ed.), Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky, Brno: Barrister & Principál: 313–328.
——— (2006) The Politics of Aesthetics, Londýn: Continuum.
Rush, Fred (2006) „Irony and Romanic Subjectivity“, in: Kompridis, Nikolas (ed.), Philosphical Romanticism, Londýn – New York: Routledge: 173–195.
Sobotka, Milan (1990) „Raný Schelling“, in: Schelling, F. W. J., Výbor z díla. Rané spisy, Praha: Svoboda: 7–41.
Zátka, Vlastimil (1994) Kantova teorie estetiky, Praha: Filosofia.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK