Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti a meze reflexivního dialogu ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ
Název práce v češtině: Možnosti a meze reflexivního dialogu ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ
Název v anglickém jazyce: Possibilities and limitations of reflective dialogue in Art education
at primary school
Klíčová slova: výtvarná výchova, artefiletika, reflexe, reflexivní dialog, reflexivní kompetence, metody výuky
Klíčová slova anglicky: art education, art-philetics, reflection, reflective dialogue, reflective skills, educational methods
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 05.11.2010
Datum zadání: 05.11.2010
Datum a čas obhajoby: 04.09.2013 00:00
Místo konání obhajoby: UK Pedf - KVV
Datum odevzdání elektronické podoby:21.06.2013
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2013
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Kateřina Špičková, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Studentka pomocí kvalitativně pojaté sondy zmapuje formy, možnosti a meze reflexivního dialogu ve výtvarné výchově na I. stupni ZŠ.
a) pozorování výuky v 1. - 5. třídě, rozhovor s vyučujícími
b) výuka ve vybrané třídě, reflexivní bilance - sledování možností a vhodnosti vyuužití určitých reflexivních technik při práci s konkrétními žáky

Na podkladě odborné literatury (studium a analýza RVP, pedagogické lit. a teorie Vv) popíše vznik a vývoj reflexivních forem výuky a místo reflexivního dialogu v různých přístupech a pojetích výtvarné výchovy. Získané poznatky srovná s výpovědí vyučujících a s vlastní pedagogickou zkušeností.

Na podkladě studia a analýzy děl vybraných autorů prozkoumá místo reflexe (verbální výpovědi o díle) v umění.

60 stran textu
+ přílohy, obrazová dokumentace
Seznam odborné literatury
FULKOVÁ, M.: Reflexivní kompetence učitele výtvarné výchovy. (Disertační práce) Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2000
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H&H 2008, 335 s., ISBN 978-80-7319-076-7.
GAVORA, P.: Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005, 165 s., ISBN 80-7315-104-9.
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál 2005, 407 s., ISBN 80-7367-040-2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, I. vydání, Infra a VÚP 2004, ISBN 80-86666-24-7
FLIPIOVÁ, M; RAMPLEY, M. Možnosti vizuálních studií. Obrazy ? texty ? interpretace. Brno: Masarykova univerzita, Společnost pro odbornou literaturu ? Barrister et Principal, 2007, ISBN 978-80-87029-26-8.
SLAVÍK, J.: Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). I. díl. Praha: Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta 2001, 282 s., ISBN 80-7290-066-8.
SLAVÍK, J.; ČAPKOVÁ, D.: Reflexe učitelské profese: Divadlo, dílna a těžký život v pojetí výuky. Pedagogika, 44, 1994, 4, s.377 ? 388, ISSN 3330-3815.
SLAVÍK, J.; SIŇOR, S.: Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 42, 1993, č.2, s.155 ? 166, ISSN 3330-3815.
SLAVÍK, J.; ŠMIDTOVÁ-PEKÁRKOVÁ, Š.: Analýza komunikace ve výuce výtvarné výchovy (srovnání výzkumů z let 1989-1992 a 1999-2000). In LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, H.; KVĚTOŇ, P. (ed.): Nové možnosti vzdělávání a pedagogický výzkum. Ostrava, Pedagogická fakulta OU - ČAA 2001, s. 384 ? 389, ISBN 80-7042-181-9.
SLAVÍK, J.; WAWROSZ, P.: Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). II. díl. Praha: Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta 2004, 303 s. ISBN 80-7290-130-3.
ŠTECH, S. (ed.): Škola stále nová. (Schools of New Education). Praha: Karolinum 1992, 250 s.
Předběžná náplň práce
Studentka pomocí kvalitativně pojaté sondy zmapuje formy, možnosti a meze reflexivního dialogu ve výtvarné výchově na I. stupni ZŠ.
a) pozorování výuky v 1. - 5. třídě, rozhovor s vyučujícími
b) výuka ve vybrané třídě, reflexivní bilance - sledování možností a vhodnosti vyuužití určitých reflexivních technik při práci s konkrétními žáky

Na podkladě odborné literatury (studium a analýza RVP, pedagogické lit. a teorie Vv) popíše vznik a vývoj reflexivních forem výuky a místo reflexivního dialogu v různých přístupech a pojetích výtvarné výchovy. Získané poznatky srovná s výpovědí vyučujících a s vlastní pedagogickou zkušeností.

Na podkladě studia a analýzy děl vybraných autorů prozkoumá místo reflexe (verbální výpovědi o díle) v umění.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK