Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role učitele výtvarné výchovy zaměřená na prezentaci školní výtvarné tvorby
Název práce v češtině: Role učitele výtvarné výchovy zaměřená na prezentaci školní výtvarné tvorby
Název v anglickém jazyce: Role of art education teacher focusing the presentation of school creative production
Klíčová slova: učitel, výtvarná výchova, kurátor, školní výtvarná práce, umělecké dílo, prezentace, tvorba, výstava
Klíčová slova anglicky: teacher, art education, curator, school art work, art piece, presentation, creating, exhibition
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 05.11.2010
Datum zadání: 05.11.2010
Datum a čas obhajoby: 19.06.2013 00:00
Místo konání obhajoby: UK Pedf - KVV
Datum odevzdání elektronické podoby:17.02.2013
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2013
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Bc. Karina Kottová, M.A.
Zásady pro vypracování
Ve své diplomové práci se věnujte tématu veřejné prezentace žákovských prací vytvořených v hodinách výtvarné výchovy či v rámci výtvarné zájmové činnosti, včetně prezentace elektronické. Zaměřte se především na osobnost učitele, na to, jak se rozhoduje a jaké cíle sleduje v roli organizátora či kurátora žákovských výstav a prezentací a jako učitel účastníků výtvarných soutěží a přehlídek. Sledujte, v jakém vztahu jsou tyto učitelovy role k jeho vzdělávacím a výchovným cílům, jaký je vztah mezi prezentací žákovských prací a prezentací pedagogické práce učitele. Jaké jsou vztahy mezi reakcemi veřejnosti na vystavené práce a obsahem a zaměřením výuky, jaký je další osud vystavených a prezentovaných prací. Sledujte také, jaké etické otázky týkající se vystavování či dalšího užívání žákovských prací se vynořují a jak je učitelé řeší. Dále zkoumejte roli institucí, které se zaměřují na prezentaci žákovské výtvarné tvorby, na organizování soutěží a přehlídek. Nejvýznamnější z nich charakterizujte z hlediska metodického přínosu pro práci učitele. Věnujte se v této oblasti také mezinárodním soutěžím a projektům. Získejte a zpracujte také informace týkající se financování a hmotného zázemí těchto akcí.
V didaktické části práce se zaměřte na aktivní úlohu žáků v oblasti prezentace jejich prací formou společného projektu.
Praktickou část své diplomové práce zpracujte jako individuální koncept, řešící dokumentaci didaktické části, realizovaný ve Vámi zvoleném médiu (kombinaci médií).
Seznam odborné literatury
Aktuální otázky zprostředkování umění.(ed. HORÁČEK, R.; ZÁLEŠÁK, J.) Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4371-8.
Analýza estetického hodnocení ve výtvarné výchově / Jan Slavík ; Univerzita Karlova
ARNHEIM, R.; Zamyšlení nad výtvarnou výchovou. Praha: ČS INSEA, 1997.
Cesty k účinnému fundraisingu, Praha : Spiralis, 2004
BLÁHA, J.; Estetická výchova pro střední školy. 2. díl. Praha: Scientia Medica, 2001. ISBN 80-58826-71-9.
HAJDUŠKOVÁ, L., Profesní a osobní tendence v roli učitele výtvarné výchovy, rukopis
HORÁČEK, R.; Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
JOHNOVÁ, R. : Marketing kulturního dědictví a umění, Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2724-0
KŘÍŽOVÁ, I.: Sponzoring a možnosti využití dalších zdrojů ve financování škol, 2006
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC,V.; Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita, 1996.
MORRIS, P.: A practical guide to fund-raising in schools, London, New York: Routledge, 2000
PATOČKA, J.; Ideály umělecké výchovy a půda české skutečnosti. Praha: 1902.
PODLIPSKÝ, R., Estetické normy ve výuce výtvarné výchovy, rukopis
PRŮCHA, J.; Vzdělávání a školství ve světě – základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4
PRŮCHA, J.; Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
SLAVÍK, J., Dětská zkušenost s výtvarným projevem a vizuální kulturou, informace z výzkumu NIPOS
SLAVÍK, J., Hodnocení v současné škole – východiska a nové metody pro praxi
SLAVÍK, J., Umění zážitku, zážitek umění; teorie a praxe artefiletiky, I. Díl
Umění: prostor pro život a hru. Kurátor výstav / editor Martina Friedlová, Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci,
UŽDIL, J.; Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-692-88.







Předběžná náplň práce
SYSTEMATICKÉ STUDIUM ODBORNÝCH PRAMENŮ, VYHLEDÁVÁNÍ INFORMACÍ, VZTAHUJÍCÍCH SE K DANÉMU TÉMATU, PŘÍPRAVA A REALIZACE TERÉNNÍHO VÝZKUMU, ŘEŠENÍ VLASTNÍCH VÝTVARNÝCH PRACÍ, DIDAKTICKÁ APLIKACE TÉMATU DO VV
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
SYSTEMATICAL STUDY OF SPECIAL TEXTES, SEARCHING FOR INFORMATION, PREPARING AND REALIZATION OF OUTDOOR RESEARCH, SOLUTION OF OWN ARTWORKS, EDUCATION APLICATION OF THIS SUBJECT INTO ART EDUCATION
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK