Role učitele výtvarné výchovy zaměřená na prezentaci školní výtvarné tvorby
Název práce v češtině: | Role učitele výtvarné výchovy zaměřená na prezentaci školní výtvarné tvorby |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Role of art education teacher focusing the presentation of school creative production |
Klíčová slova: | učitel, výtvarná výchova, kurátor, školní výtvarná práce, umělecké dílo, prezentace, tvorba, výstava |
Klíčová slova anglicky: | teacher, art education, curator, school art work, art piece, presentation, creating, exhibition |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 05.11.2010 |
Datum zadání: | 05.11.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | UK Pedf - KVV |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.02.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2013 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. |
Konzultanti: | Bc. Karina Kottová, M.A. |
Zásady pro vypracování |
Ve své diplomové práci se věnujte tématu veřejné prezentace žákovských prací vytvořených v hodinách výtvarné výchovy či v rámci výtvarné zájmové činnosti, včetně prezentace elektronické. Zaměřte se především na osobnost učitele, na to, jak se rozhoduje a jaké cíle sleduje v roli organizátora či kurátora žákovských výstav a prezentací a jako učitel účastníků výtvarných soutěží a přehlídek. Sledujte, v jakém vztahu jsou tyto učitelovy role k jeho vzdělávacím a výchovným cílům, jaký je vztah mezi prezentací žákovských prací a prezentací pedagogické práce učitele. Jaké jsou vztahy mezi reakcemi veřejnosti na vystavené práce a obsahem a zaměřením výuky, jaký je další osud vystavených a prezentovaných prací. Sledujte také, jaké etické otázky týkající se vystavování či dalšího užívání žákovských prací se vynořují a jak je učitelé řeší. Dále zkoumejte roli institucí, které se zaměřují na prezentaci žákovské výtvarné tvorby, na organizování soutěží a přehlídek. Nejvýznamnější z nich charakterizujte z hlediska metodického přínosu pro práci učitele. Věnujte se v této oblasti také mezinárodním soutěžím a projektům. Získejte a zpracujte také informace týkající se financování a hmotného zázemí těchto akcí.
V didaktické části práce se zaměřte na aktivní úlohu žáků v oblasti prezentace jejich prací formou společného projektu. Praktickou část své diplomové práce zpracujte jako individuální koncept, řešící dokumentaci didaktické části, realizovaný ve Vámi zvoleném médiu (kombinaci médií). |
Seznam odborné literatury |
Aktuální otázky zprostředkování umění.(ed. HORÁČEK, R.; ZÁLEŠÁK, J.) Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4371-8.
Analýza estetického hodnocení ve výtvarné výchově / Jan Slavík ; Univerzita Karlova ARNHEIM, R.; Zamyšlení nad výtvarnou výchovou. Praha: ČS INSEA, 1997. Cesty k účinnému fundraisingu, Praha : Spiralis, 2004 BLÁHA, J.; Estetická výchova pro střední školy. 2. díl. Praha: Scientia Medica, 2001. ISBN 80-58826-71-9. HAJDUŠKOVÁ, L., Profesní a osobní tendence v roli učitele výtvarné výchovy, rukopis HORÁČEK, R.; Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7. JOHNOVÁ, R. : Marketing kulturního dědictví a umění, Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2724-0 KŘÍŽOVÁ, I.: Sponzoring a možnosti využití dalších zdrojů ve financování škol, 2006 MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC,V.; Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita, 1996. MORRIS, P.: A practical guide to fund-raising in schools, London, New York: Routledge, 2000 PATOČKA, J.; Ideály umělecké výchovy a půda české skutečnosti. Praha: 1902. PODLIPSKÝ, R., Estetické normy ve výuce výtvarné výchovy, rukopis PRŮCHA, J.; Vzdělávání a školství ve světě – základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4 PRŮCHA, J.; Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. SLAVÍK, J., Dětská zkušenost s výtvarným projevem a vizuální kulturou, informace z výzkumu NIPOS SLAVÍK, J., Hodnocení v současné škole – východiska a nové metody pro praxi SLAVÍK, J., Umění zážitku, zážitek umění; teorie a praxe artefiletiky, I. Díl Umění: prostor pro život a hru. Kurátor výstav / editor Martina Friedlová, Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, UŽDIL, J.; Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-692-88. |
Předběžná náplň práce |
SYSTEMATICKÉ STUDIUM ODBORNÝCH PRAMENŮ, VYHLEDÁVÁNÍ INFORMACÍ, VZTAHUJÍCÍCH SE K DANÉMU TÉMATU, PŘÍPRAVA A REALIZACE TERÉNNÍHO VÝZKUMU, ŘEŠENÍ VLASTNÍCH VÝTVARNÝCH PRACÍ, DIDAKTICKÁ APLIKACE TÉMATU DO VV |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
SYSTEMATICAL STUDY OF SPECIAL TEXTES, SEARCHING FOR INFORMATION, PREPARING AND REALIZATION OF OUTDOOR RESEARCH, SOLUTION OF OWN ARTWORKS, EDUCATION APLICATION OF THIS SUBJECT INTO ART EDUCATION |