Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Gellner - básník současnosti
Název práce v češtině: Gellner - básník současnosti
Název v anglickém jazyce: Gellner - poetry of today
Klíčová slova: Básník František Gellner, generace přelomu století, nová moderna, anarchismus, lidové umění
Klíčová slova anglicky: Poet František Gellner, turn of century’s generation, new modern, anarchism, folk art
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jan Wiendl, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.11.2010
Datum zadání: 03.11.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.08.2011
Datum a čas obhajoby: 12.09.2011 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.07.2011
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2011
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PaedDr. Luboš Merhaut, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Součástí mé práce budou dva pohledy na básníka Františka Gellnera. První pohled se odvíjí od perspektivy dobové kritiky a vzpomínek básníkových současníků. Pokusím se tu analyzovat jednak dobovou kritickou recepci Gellnerovy tvorby, jednak jeho poetiku na příkladech a srovnání s poezií básníkových generačních souputníků (zejména Viktora Dyka), zároveň však také na pozadí poezie Macharovy, popř. Nerudovy. Dále bych se v práci chtěl vypravit po stopách poezie Františka Gellnera v současném umění - a to v poezii a zejména v hudbě. Pokusím se zodpovědět na otázku, čím je Gellnerova básnická tvorba tolik zajímavá pro současné publikum - literární a hudební.
Seznam odborné literatury
Buriánek, František (1955): František Gellner, In: Bezruč, Toman, Gellner, Šrámek (Praha: Československý spisovatel), s. 151-192.
Buriánek, František: Gellner satirik, In: O české satiře (Praha: SPN, 1959), s. 229-258.
Buriánek, František (1968): Generace buřičů (Praha: Universita Karlova), 274 stran.
Brabec, Jiří: Místo patosu – ironie a kritika, In: Poezie na předělu doby (Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1964), s. 141-151.
Březina, Otokar: Tajemné dálky (Praha: Spolek výtvarných umělců Mánes, 1929), 52 stran.
Červenka, Miroslav (1966): František Gellner a šantánová píseň, In: Symboly, písně a mýty (Praha: Československý spisovatel), s. 117-137.
Dyk, Viktor.: Radosti života, In: Moderní revue (Praha, 1903), s. 502.
Gellner, František (1926/07): Spisy I, Básně (Brumovice: Carpe Diem), 500 stran.
Gellner, František (1928/07): Spisy III, Drama, román a fejetony (Brumovice: Carpe Diem), 402 stran.
Hašek, Roman.: Moderní život (Praha, 1903), s. 196-197.
Hálek, Vítězslav: Večerní písně (Praha: SPN, 1957), 91 stran.
Heczková, Libuše: Ornamenty revoluce, In: Dějiny nové moderny (Praha: Nakladatelství Academia, 2010), s. 77-87.
Hodáč, František Xaver: Písemnictví, In: Přehled (Praha, 1903), s. 672.
Holý, Jiří (2002): Básník v hospodě, In: Možnosti interpretace (Olomouc: Votobia), s. 28-41.
Hora, Josef (1959): František Gellner, In: Poezie a život (Praha: Československý spisovatel), s. 304-311.
Krecar, Jarmil: Nové verše, In: Moderní revue (Praha, 1919), s. 563.
Křivánek, Vladimír: Doslov, In: Teplo zhaslého plamene (Praha: Mladá fronta, 1997), s. 127-135.
Kundera, Milan (1957): Předmluva, In: Gellner, František: Básně (Praha: Československý spisovatel), s. 7-26
Mach, Josef: Básně (Praha: Družstevní práce, 1933), 280 stran.
Mach, Josef: Gellnerova prvotina, In: Lidové noviny (Brno, 1924), s. 2.
Mach, Josef: Kreslířské počátky Františka Gellnera, In: Literární noviny (Praha: Československý spisovatel, 1950), s. 53.
Machar, Josef Svatopluk: Věnování, In: Confiteor (Praha: Šimáček, František, 1899), 183 stran.
Machar, Josef Svatopluk: Básník F. G., In: Oni a já (Praha: Aventinum, 1927), 335 stran.
Majerová Marie: Francesco Farniente, In: Kmen (Praha, 1928), s. 118.
Mourková Jarmila: Buřiči a občané (Praha: Československý spisovatel, 1988), 181 stran.
Neruda, Jan: Hřbitovní kvítí, In: Knihy básní (Praha: Orbis, 1951), 569 stran.
Neumann, Stanislav Kostka: Básně (Praha: Československý spisovatel, 1955), 421 stran.
Neumann, Stanislav Kostka: Nemesis, bonorum custos (Praha, vlastním nákladem, 1898), 93 stran.
Neumann, Stanislav Kostka: Vzpomínky (Praha: Svoboda, 1948), 163 stran.
Nietzsche, Friedrich: Soumrak model (Olomouc: Votobia, 1995), 195 stran.
Novák, Arne: Básnický odkaz Františka Gellnera, In: Lidové noviny (Brno, 1926), s. 9.
Novák, Arne: Literatura, In: Lumír (Praha, 1920), s. 473.
Novák, Arne: Sen o zástupu zoufajících, In: Česká revue (Praha, 1902–1903), s. 633.
Novák, Arne: Úvod, In: Neruda, Jan: Písně kosmické (Praha: F. Topič, 1932), 57 stran.
Novák, Arne: Z nejnovější české poezie, In: Rozhledy (Praha, 1902), s. 491.
Sedlák, Jan Vojtěch: Poezie sociální, In: Kritika (Praha, 1925), s. 333.
Sokol, Karel Elgart: Nové verše, In: Rozhledy (Praha, 1903), s. 918.
Stirner, Max: Jediný a jeho vlastnictví, přel. V. Zátka (Praha: Nakladatelství Academia, 2010), 367 stran.
Strohsová, Eva (1962): Zrození moderny (Praha, Československý spisovatel), 155 stran
Svozil, Bohumil (1986): Pokus o portrét Františka Gellnera, In: Tvář reality (Praha: Československý spisovatel), s 101-128.
Šalda, František Xaver: Představitel generace a představitel mezigenerace, In: Šaldův zápisník – ročník pátý (Praha: Československý spisovatel, 1992), s. 344-356.
Šalda, František Xaver: Šaldův zápisník – ročník šestý (Praha: Československý spisovatel, 1993), 383 stran.
Vodička, Felix: Motivace „rozervanosti“ v Nerudově poezii let padesátých, In: Struktura vývoje (Praha: Dauphin, 1998), s. 210-259.
Vojvodík, J.: V proudu tvořivého vývoje, In: Dějiny nové moderny (Praha: Nakladatelství Academia, 2010), s. 109-125.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK