Využití japonských hlavolamů ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy
Název práce v češtině: | Využití japonských hlavolamů ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Use of Japanese Puzzles in Teaching Mathematics at Primary School |
Klíčová slova: | japonské hlavolamy, sudoku, magický čtverec, strategie řešení, logické uvažování |
Klíčová slova anglicky: | Japanese puzzles, Sudoku, magic square, strategy of solving, logical thinking |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jaroslava Kloboučková |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 03.11.2010 |
Datum zadání: | 08.03.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2012 10:00 |
Místo konání obhajoby: | KMDM |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.03.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2012 |
Předmět: | výsledek diplomové práce (OSZD001) |
Oponenti: | doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Studentka prostuduje dostupnou odbornou literaturu
2. Zaeviduje různé typy japonských hlavolamů a určí možné strategie jejich řešení 3. Vytvoří kaskádu úloh pro různé věkové skupiny na I. stupni 4. Zrealizuje experimentální zařazení dané problematiky do výuky 5. Prostuduje konkrétní ŠVP 6. Provede analýzu získaných údajů a zpracuje je |
Seznam odborné literatury |
1. Zapletal, M. Kniha hlavolamů, Praha 1984
2. Učebnice matematiky pro I. stupeň (Prodos, Alter, Fraus, SPN,...), ucelené řady učebnic 3. Učebnice matematiky pro II. stupeň (Prometheus, SPN, Fortuna, Prodos,...), ucelené řady učebnic 4. Pěničková, B. Aktivizační metody ve výuce na 1.st.ZŠ - zaměření na didaktickou hru., ročníková práce, 2009 5. Skalková, J. Obecná didaktika, Praha, 1999 |
Předběžná náplň práce |
1. Studium dostupné odborné literatury
2. Vymezení teoretického základu práce 3. Japonské hlavolamy z pohledu řešitele, evidence různých typů a strategie jejich řešení 4. Příprava a analýza předexperimentu s jednotlivými žáky dané věkové kategorie mimo vlastní výuku 5. Experimentální výuka matematiky, příprava, realizace a vyhodnocení vlastní výuky na konkrétní vybrané základní škole 6. Evidence a zpracování výsledků, analýza získaných údajů z vlastní výuky 7. Sebereflexe celého průběhu práce 8. Závěry a výhledy do budoucna |