Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Gender Differences in Education: Structure and Comparison of Countries
Název práce v češtině: Genderové rozdíly ve vzdělávání: Struktura a srovnání států
Název v anglickém jazyce: Gender Differences in Education: Structure and Comparison of Countries
Klíčová slova: analýza dat, vzdělávání, genderové nerovnosti, genderové rozdíly, gender gap, struktura, vzdělávání dívek
Klíčová slova anglicky: data analysis, education, gender inequalities, gender disparities, gender gap, structure, girls’ education
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Institut ekonomických studií (23-IES)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Julie Chytilová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 27.10.2010
Datum zadání: 03.03.2011
Datum a čas obhajoby: 13.06.2011 00:00
Místo konání obhajoby: IES
Datum odevzdání elektronické podoby:20.05.2011
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2011
Oponenti: PhDr. Mgr. Karel Báťa
 
 
 
Seznam odborné literatury
Thirlwall, A. P. Growth and Development. Eighth Edition. Palgrave Macmillan, 2006.
Ray, D. Development Economics. Princeton University Press, 1998.
Girl’s Education in the 21st Century: Gender Equality, Empowerment, and Economic Growth. Editors: Tembon N. - Fort L. The World Bank, 2008.
Gender Equality as Smart Economics: A World Bank Group Gender Action Plan (Fiscal years 2007–10). The World Bank, 2006.
Abu-Ghaida, D. – Klasen, S. The Economic and Human Development Costs of Missing the Millennium: Development Goal on Gender Equity. 2004.
Leach, F. Gender, education and training: an international perspective. Gender & Development. July 1998, vol. 6, no. 2, s. 9-18.
Gender, Education and Development: Beyond Access to Empowerment. Editors: Heward. Ch. – Bunwaree, S. Zed Books, 1999.
Herz, B. – Sperling, G. B. What Works in Girl’s Education. Council on Foreign Relations, 2004.
Toward Gender Equality: The Role of Public Policy. The World Bank, 1995.
Předběžná náplň práce
Přístup ke vzdělání z pohledu pohlaví není ve všech státech světa rovný. Cílem práce je na výběrové skupině států tyto rozdíly demonstrovat, včetně jejich vývoje v čase, a pokusit se na základě dalších charakteristik těchto států najít souvislosti a příčiny nerovností v přístupu ke vzdělávání.
V existujících datových souborech z oblasti vzdělávání lze tyto rozdíly pozorovat v několika různých veličinách. Dle konkrétní dostupnosti dat vybereme skupinu států (napříč světadíly, s různou mírou bohatství či chudoby, v různých nadnárodně kulturních podmínkách, apod.) a pro každou veličinu zvlášť porovnáme rozdíly mezi těmito státy. Na základě získaných výsledků potom budeme uvažovat, které vlivy (geografické, demografické i ekonomické) mohou vysvětlovat zjištěné rozložení nerovnosti přístupu ke vzdělání v pozorované skupině států.
U datově nejkompletnějších kategorií navíc vyneseme hodnoty veličiny barevnou škálou do politické mapy světa, a to pro všechny státy, u nichž dané pozorování existuje. Mapu následně porovnáme s mapami rozdělení bohatství, mapami přírodních podmínek, rozšíření náboženství, urbanistickými mapami a dalšími.
Výsledkem tedy bude nejen popsání současného stavu problému nerovného přístupu dívek ke vzdělávání ve světě a jeho minulý vývoj, ale také zvažování jeho možných příčin a souvislostí, které by mohly být do budoucna využity pro jeho řešení.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The access to education is still not equal for both genders all over the world. The main aim of this bachelor thesis is to demonstrate the state of gender differences in education, including their historical evolution, for the selected group of countries and then, based on other characteristics of these countries, to try to find connections and causes of these disparities.
There is available several diverse educational statistics from which it is possible to examine gender differences. In accordance with the availability of concrete data, there will be chosen a group of countries (across continents, with different level of economic development, from diverse cultural areas and suchlike). Then, separately for each educational statistics, there will be compared gender differences among the selected countries. On the basis of this way gained findings, there will be considered influences (geographical, demographical and economical) which should explain the distribution of gender inequalities found among the studied countries.
For the most complete data sets, found values of gender inequalities will be depicted for all the countries of the world having available data in the given statistics by the colour range in the political map of the world. The map will be consequently compared with maps of economic development, natural conditions, religions, urbanistic maps and so on.
Thus, the outcome of the thesis will be not only the description of the current situation of gender disparities in education in the world and its historical evolution, but also considerations about the possible causes of the problem and implications which could be in the future used for its solution.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK