Politická satira v tištěných médiích ve volebním roce 2006 a 2010
Název práce v češtině: | Politická satira v tištěných médiích ve volebním roce 2006 a 2010 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Political satire in printed media in election year 2006 and 2010 |
Klíčová slova: | Obsahová analýza, kvantitativní obsahová analýza, kvalitativní obsahová analýza, politická satira, karikatura, volby |
Klíčová slova anglicky: | content analysis, quantitative content analysis, qualitative text analysis, cartoon, political satire, elections |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jan Křeček, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 20.10.2010 |
Datum zadání: | 20.10.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 23.06.2011 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV Praha 1. |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.05.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.06.2011 |
Oponenti: | PhDr. Otakar Šoltys, CSc. |
Seznam odborné literatury |
Allport, G.W.: O povaze předsudků. Prostor, 2004.
Na otázku předsudků se autor dívá z různých úhlů, především si však všímá toho, co je nám vrozeno a jakou roli hraje výchova, kultura, vlastní zážitky a jejich interpretace Hendl, J.: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál, 2005. Praktický přehld metod kvalitativního výzkumu v celé řadě oborů, sběr dat, jejich kódování, vyhodnocování a interpretace Jensen, K.B.: A handbook of media and communication research: qualitative and quantitative methodologies. Routledge, 2002. kniha poskytuje velmi podrobný přehled kvalitativních i kvantitativních technik používaných k analýzy mediálních výstupů, ale také publika a širších společenských souvislostí mediální komunikace Jirák,J., Kopplová, B: Média a společnosti. Portál, 2003. Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace je využitelný zejména pro kapitolu o představování vlivu mediálních obsahů na příjemce a teoretických přístupech ke zkoumání mediálních obsahů McQuail,D: Úvod do teorie masové komunikace. Portál, 2002. Publikace probírá hlavní oblasti teorie a fungování masových médií Pickering M.: Stereotyping: the politics of representation, New Your: Palgrave, 2001. Kniha nabízí kritické zhodnocení koncepce stereotypu a jeho užívání ve společenských vědách. Zamýšlí se nad teoretickým základem a historickým vývojem tohoto pojmu a kořeny předsudků v moderních společnostech. Saussure Ferdinand de: Kurs obecné lingvistiky, Academia, 2007 Kniha nabízí základní informace o obecných jazykovědných studií Reifová, I.: Slovník mediální komunikace. Portál, 2004 Slovník nabízí výklad základních pojmů vyskytujících se v komunikačních teoriích zabývajících se vztahem médií a společnosti a mapuje různé vědy, které souvisejí s mediální komunikací. Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Karolinum, 2000. Kniha nabízí základní informace o metodách sociálního výzkumu a metodologii – kvalitativních metodách a kvantitativním výzkumu Jirák, J., Říchová, B.: Politická komunikace a média. Praha: Karolinum, 2000. Publikace obsahuje studie věnované úloze veřejných sdělovacích prostředků v současné společnosti. Škochová, M.: Analýza voleb do poslanecké sněmovny Parlamentu České republik v roce 2006. e-polis.cz, 15. srpen 2008 Nunning, A., Trávníček, J., Holý, J.: Lexikon teorie literatury a kultury. Host, 2006. Slovník obsahuje kompaktní přehled o různorodosti literárněvědných a kulturologických přístupů, osvětluje ústřední pojmy a seznamuje s autory a autorkami, kteří určovali teoretické diskuse Barthes, R. : Mytologie. Dokořán, 2004 Různé pohledy na konzumní společnost a jejich zařazení do obecnějšího teoretického rámce. Pro svou práci využiji nejvíce části věnované nahotě a wrestlingu. Jilek-Oberpfalzer, F.: Čeština je jazyk vtipný. Mladá fronta, 1958. Filipec, J., Čermák, F. :Česká lexikologie. Academia, 1985. Čmejrková, S.: Reklama v češtině, čeština v reklamě. Leeda, 2000. Jechová-Voisine, H.: Dějiny české literatury. H+H, 2005 Daneš, F.: Věta a text: studie ze syntaxe spisovné češtiny. Academia, 1985 Hausenblas, K.: Výstav a jazykových projevů a styl. Praha, FF UK, 1972 Chloupek, J. a kol.: Stylistika češtiny. SPN, 1990 Janoušek, J: Sociální komunikace. Svoboda 1968 Kraus, J: Rétorika v dějinách jazykové komunikace. Academia, 1981 Mareš, P.: Styl, text, smysl (O slovesném díle Josefa Čapka). Praha, FF UK, 1989 Sgall, P. a kol.: Ú vod do syntaxe a sémantiky. Academia, 1986 Švehlová, M., Machová, S.: Sémantika a pragmatika jako lingvistické disciplíny. Pedagogická fakulta UK, 1996 Reifová, I. - Škodová, M. Ironický diskurz o médiích. In Končelík, J., Köpplová, B., Prázová, I., Vykoukal, J.(ed.). In: Rozvoj české společnosti v Evropské unii. 3. díl. Média, Teritoriální studia. Matfyzpress, 2004, s. 174-189. |
Předběžná náplň práce |
Při zpracování tématu bych se chtěla zaměřit na to, jak je politická satira prezentována v tištěných médiích (MF DNES, Lidové noviny, Týden, Reflex), zda a jaké existují rozdíly či průniky mezi jednotlivými periodiky. Z toho vyplývá několik badatelských otázek, například jaká témata/osoby jsou v souvislosti s politickou satirou prezentována/reflektována, zda je určitým tématům dáváno více prostoru než jiným, zda jsou témata názorově vyvážená či nikoliv, jakými prostředky je politická satira prezentována a zda je používána určitá stereotypizace. Chtěla bych se také zaměřit na rozdíl mezi politickou satirou a zezábavňováním zpravodajstvím (infotainmentem). Hlavním prostředkem této práce by měla být obsahová analýza, která pomůže vyhodnotit výše nastolené problémy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
I would like to direct to political satire presented in printed media (MF DNES, Lidové noviny, Týden, Reflex). I would like to know if there are any differences between these papers according to topics presented in satire, if papers give the same chance to all kind of political representatives (if there is a balance) and what devices are used in satire - i.e. stereotypization. I would like to direct on the difference between political satire and so called infotaintment. The main instrument to reach these goals content analysis would be. |