Syndróm vyhorenia a jeho výskyt u učiteliek materských škol vo vzťahu k úskostlivosti ako črtě osobnosti
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Syndróm vyhorenia a jeho výskyt u učiteliek materských škol vo vzťahu k úskostlivosti ako črtě osobnosti |
---|---|
Název práce v češtině: | Syndrom vyhoření a jeho výskyt u učitelek mateřských škol ve vztahu k úzkostlivosti jako osobnostnímu rysu |
Název v anglickém jazyce: | Burnout syndrome and ots occurence by the kindergarten teachers in connection with meticulousness as personal features |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | rigorózní práce |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 20.10.2010 |
Datum zadání: | 20.10.2010 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 11.11.2010 12:45 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.11.2010 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.11.2010 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Tamara Hrachovinová, CSc. |
PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. | |
Seznam odborné literatury |
Drvota,S. (1971). Úzkosť a strach. Praha: Avicenum.Hawkins,P.& Shohet,R. (2004). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál.Janíček, J. (2008). Když úzkost bolí. Praha: Portál.Kallwas. A. (2007). Syndrom vyhoření. Praha: Portál.Kebza,V. & Šolcová,I. (1998). Burnout syndrom: Teoretická východiska, diagnostické a intervenční možnosti. Československá psychologie,5,429-445.Kennerleyová, H. (1998). Jak zvládat úzkostné stavy. Praha: Portál.Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál.Mertin, V. & Gillernová, I. (2003). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.Praško, J. (2003). Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Praha: Grada PublishingRusch, M.D.(2003). Syndrom vyhoření. Praha: Návrat domů. |
Předběžná náplň práce |
V našej práci sme sa zamerali na zmapovanie výskytu syndrómu vyhorenia u pedagogických pracovnícok pracujúcich v materských školách. Zároven sme zistovali výskyt úzkostlivosti ako crty osobnosti u týchto pracovnícok.
Skúmali sme, ci majú vybrané premenné ako sú úzkostlivost, vek, dlžka praxe, vzdelanie, rodinný stav, vplyv na proces vyhorenia. Sledovaný súbor tvorilo 104 respondentiek. Prieskumu sa zúcastnili pedagogické pracovnícky pracujúce v materských školách v meste Trnava v SR. Na zistenie nastolených výskumných okruhov sme použili dve výskumné metódy ? Maslach Burnout Inventory (MBI) a State and Trait Anxiety Inventory (STAI). Ocakávame potvrdenie nami stanovených hypotéz, cím podporíme doterajšie zistenia výskumov o výskyte syndrómu vyhorenia u pedagogických pracovníkov. Zmapujeme situáciu u pedagogických pracovnícok pracujúcich v materských školách, ktorá nie je preskúmaná v takej miere ako u pedagógov pracujúcich na základných, stredných školách a gymnáziách. Klúcové slová: syndróm vyhorenia, úzkostlivost, ucitelka v materskej škole |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
In our thesis, we focused our attention to map the burnout syndrome occurrence by pedagogues working in the kindergartens. At the same time, we detected occurrence of meticulousness as personal feature by these
pedagogues. We studied, whether they have chosen variables such as meticulousness, age, experience duration, education, marital status, impact on the burn-out syndrome. The monitored set comprised of 104 respondents. The pedagogues working in kindergartens in Trnava city in Slovakia took part in the research. Two research methods have been used to find out established research sources, Maslach Burnout Inventory (MBI) and the State and Trait Anxiety Inventory (STAI). We expect support of hypothesis established by our team, what shall support results of recent researches on the burnout syndrome occurrence by pedagogues. We are going to map situation at the pedagogues working in kindergartens, which has not been explored yet in such extent, as it is by pedagogues working at basic and secondary schools and grammar schools. Key words: burnout syndrome, meticulousness, teacher at kindergarten |