Mohou být videohry uměním? : analýza kritických a teoretických pohledů na potenciál videoher coby plnohodnotné umělecké formy
Název práce v češtině: | Mohou být videohry uměním? : analýza kritických a teoretických pohledů na potenciál videoher coby plnohodnotné umělecké formy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Video games |
Klíčová slova: | Videohry, umění, kýč, klastrová teorie umění, nová média, umělecká forma |
Klíčová slova anglicky: | Video games, art, kitsch, cluster theory of art, new media, art form |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 19.10.2010 |
Datum zadání: | 21.10.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 27.06.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.06.2012 |
Oponenti: | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Aarseth, E.: Computer game studies, Year one. Game studies. On-line publikace. http://www.gamestudies.org/0101/editorial.html. 7.6.2010.
Atkins, B.: More Than a Game : The Computer Game as Fictional Form. Manchester University Press, 2003. ISBN: 9780719063640 9781847790392 Bogost, I.: Unit Operations : An Approach to Videogame Criticism. MIT Press, 2006. ISBN: 9780262025997 9780262268929 Corneliussen, H., Walker R. J.: Digital Culture, Play, and Identity : A Critical Anthology of World of Warcraft Research. MIT Press, 2008. ISBN: 9780262033701 9780262270847. Gee, J. P.: What Video Games Have to Teach Us about Learning and Literacy. Palgrave Macmillan, 2003. ISBN: 9781403961693 9781403973337 Hawisher, G. E., Selfe, C. L., Gee, J. P.: Gaming Lives in the Twenty-First Century : Literate Connections. Palgrave Macmillan, 2007. ISBN: 9781403972194 9780230601765 Jenkins, H.: Games, the new Lively Art. On-line. http://web.mit.edu/cms/People/henry3/GamesNewLively.html. 7.6.2010. Mitchell, G. - Clarke, A.: Videogames and Art. Intellect Books, 2007. ISBN: 9781841501420 9781841509549. Smutts, A.: Are video games art?. Contemporary aesthetics. On-line publikace. http://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=299. |
Předběžná náplň práce |
Svojí prací bych chtěl přispět ke kritické reflexi počítačových her. Aby mohly videohry někdy v budoucnu být vnímány jako seriózní médium a jako potencionální umělecká forma, je především nutné, aby v mediálním prostředí vznikla smysluplná a analytická reflexe, která by zajistila hlubší pochopení vytvářených počítačových her. Diplomová práce by měla na základě akademické diskuse a herních teorií nalézt obecně platné hodnoty, které by se daly považovat za umělecké a tím pádem by se daly i kriticky hodnotit. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
By this thesis I would like to contribute to critical reflection of computer games. For video games to be seen as serious medium and potential art form, it is necessary that there is meaningful and analytical reflection present in media environment that would provide a deeper understanding of newly designed computer games. The thesis will be based on academic debate and game theories. With their help I should be able to find generally valued properties in video games that could be considered as artistic, and thus could be also critically assessed. |