Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ideologie v jazyce médií: Způsoby uchopování zpravodajských témat v českém tisku
Název práce v češtině: Ideologie v jazyce médií: Způsoby uchopování zpravodajských témat v českém tisku
Název v anglickém jazyce: Ideology in the language of media:Means of handling news topics in the Czech print media
Klíčová slova: Zpravodajství. Diskurz. Ideologie. Argumentace. Implicitní významy. Sociální podmíněnost jazyka.
Klíčová slova anglicky: News. Discourse. Ideology. Argumentation. Implicit meanings. Social conditionality of language.
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jiří Kraus, DrSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 19.10.2010
Datum zadání: 21.10.2010
Datum a čas obhajoby: 20.06.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.05.2011
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2011
Oponenti: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
BACHTIN, M, VOLOŠINOV, V.N.: Marxizmus, freudizmus. Filozófia jazyka. Bratislava, Pravda. 386 s.
BREIT, E.: On the (Re)Construction of Corruption in the Media: A Critical Discursive Approach. Journal of business ethics. Springer 2009. Str. 619 – 635. Springer 2009. 10.1007/s10551-009-0177-y
BEDNAŘÍK, P.: Český tisk v letech 1945-1948. Rozvoj české společnosti v evropské unii. 3. Díl, Média, Teritoriální studia. Praha: Matfyzpress, 2004. ISBN 80-86732-35-5
FAIRCLOUGH, N.: Language and Power. New York: Longman, 1986. 259 s. ISBN 0-582-00976-6
FOWLER, R.: Language in the News. Discourse and Ideology in the Press. 250 s. ISBN 0-45-01419-0
JENSEN, B.: A Handbook of Media and Communication Research. London: Routledge. 2002. 332 s. ISBN 0-415-22588-4
JIRÁK, J., KOPPLOVÁ, B.: Média a společnost. Praha: Portál, 2007. 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4
KÁRNÍKOVÁ, L.: Kdo nemá rád chobotnici: Jazyková analýza článků v MF Dnes pojednávají-cích o Kaplického projektu nové budovy Národní knihovny. Bakalářská práce. Praha, 2009.
Kolektiv autorů Ústavu českého jazyka FF MU v Brně: Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2003. 799 s. ISBN 80-7106-134-4
KRAUS, J.: Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum, 2008. 172 s. SBN 978-80-246-1578-3
KRAUS, J.: Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2004. 184 s. ISBN 80-246-0898-7
KRAUS, J.: K metodologickým východiskům analýzy mediálního diskurzu. IN: Sborník Národ-ního Muzea. Řada C – Literární historie. Praha, 2006. Str. 41 – 53. ISSN 0036-5351
KRYŠPÍNOVÁ, J., ŠÁDOVÁ, E.: Kalendárium českých médií od roku 1900 do současnosti. IN: Sborník Národního Muzea. Řada C – Literární historie. Praha, 2008. Str. 87 – 97. ISSN 0036-5351
REIFOVÁ a kol.: Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. 327 s. ISBN 80-7178-926-7
TUHÁČEK, M.: Počet titulů již klesá. Média 98 (zvláštní příloha Strategie).
HOŘEC, J.: Generace 45 (Pamětníci Mladé fronty 1945-1950). Praha: Rio-Press Praha. 1997. ISBN 80-85611-42-2
VOCHOVCOVÁ, Lenka - KŘEČEK, Jan. Rudé nebezpečí před volbami 2006 : hrozba nebo strašák?. Praha: Fakulta sociálních věd UK, 2007. 34 s. Pražské sociálně vědní studie. Mediální řada, MED-010.
WIKIPEDIA – Slovníkové heslo „Lidové noviny“. Datum poslední revize 8. 5. 2011. Dostupné z www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Lidové_noviny.
WIKIPEDIA – Slovníkové heslo „Právo (deník)“. Datum poslední revize 25. 4. 2011. Dostupné z www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Právo_(den%C3%ADk)
WIKIPEDIA - Slovníkové heslo „Mladá Fronta DNES“. Datum poslední revize 12.3.2011. Dostupné z www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Mladá_fronta_DNES
Předběžná náplň práce
Práce rozebírá způsoby, jakými tři české celostátní deníky zpracovávají tatáž zpravodajská témata.Na třech vybraných tematických diskurzech demonstruje rozdílnost v nahlížení a prezentování skutečnosti. Zaměřuje se na argumentační a jazykové aspekty mediálních textů s cílem vyhledat implicitní odkazy na soubory hodnot a přesvědčení, které vypovídají o perspektivě média i o celkovém hodnotovém nastavení společnosti. Implicitní soubory hodnot vetkané do mediálních obsahů představují ideologii svého druhu. Tyto ideologické představy se mohou napříč společností lišit vzhledem k množství názorových skupin, které vedle sebe v rámci společenského celku existují. V moderních demokratických společnostech s právně zajištěnou názorovou pluralitou se tak na mediálním trhu setkávají různé ideologické představy. Z povahy zpravodajského žánru ale jednotlivé texty nemohou obsahovat explicitně vyřčené soudy a názory: svá přesvědčení a postoje tak zpravodajská média kódují do struktur jazyka. Základní hypotézou práce je schopnost jazyka utvářet významy. Prostřednictvím metodologie kombinující argumentační rozbor s analýzou syntaktických a lexikálních prostředků se snaží dostat do jazykových struktur, najít skryté tendence a definovat východiska, která utvářejí podobu jazykového projevu a mají potenciál charakterizovat mluvčího.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis scrutinizes the ways in which three Czech nationwide print media process the same news topics. Through analysis of three thematic discourses it studies the differences in approaching and presenting reality. The main focus lies in the argumentative and language aspects of the media texts with the aim to find implicit references on sets of values and beliefs typical for the perspective of the particular news media title and for the society in general. Implicit sets of values embedded in the media contents have a form of an ideology: These ideological ideas can differ significantly across the society due to the number of opinion groups sharing one public space. In modern democratic countries where opinion plurality is established different or even opposite ideological ideas are present within one media market. The news as a genre does not allow expressing one’s own opinion or approach explicitly: the news media thus embed their opinions into the structures of language. The core hypothesis of this thesis is the ability of language to create meanings. With the help of methodology that combines argumentative approach with analysis of syntactic and lexical means of expressions the thesis tries to get into the language structure, looking for inherent tendencies and aiming to define the opinion basis, which influences the form of the language utterance and which has a potential to characterize the speaker.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK