Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Animum tali ratione tenere. Komunikační strategie v I.knize Lucretiova naučného eposu De rerum natura.
Název práce v češtině: Animum tali ratione tenere. Komunikační strategie v I.knize Lucretiova naučného eposu De rerum natura.
Název v anglickém jazyce: Animum Tali Ratione Tenere.The Communication Strategy in the First Book of Lucretius´Didactic Epic De Rerum Natura.
Klíčová slova: Komunikační strategie, Didaktický epos, De rerum natura, Lucretius, Memmius, Adresát
Klíčová slova anglicky: Communication strategy, Didactic epic, De Rerum Natura, Lucretius, Memmius, Addressee
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav řeckých a latinských studií (21-URLS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Eva Kuťáková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 25.09.2010
Datum zadání: 31.01.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 10.09.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.08.2012
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2012
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Martin Bažil, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Najděte a interpretujte pasáže a postupy dokládající Lucretiovu strategii výkladu.
2. Seznamte se s charakterem římské didaktické epiky, dále s úrovní a požadavky tehdejšího vzdělání (Cicero, Quintilianus).
3. Seznamte se s teoretickou literaturou zaměřenou na literární komunikaci.
4. Výsledky získané sub 1. - 3. shrňte v prvních kapitolách bakalářské práce.
5. V dalších kapitolách se věnujte důkladnému rozboru vybraných pasáží Lucretiova eposu ze zvolených hledisek.
6. Na základě vlasních rozborů a použité sekundární literatury formulujte závěr.
Seznam odborné literatury
Edice a komentáře:
Lucretius, De rerum natura, ed. J. Martin, Lipsiae Teubner 1963.
Lucretius, De rerum natura, ed. and comm. C. Bailey, Oxford 19634.
Další novější komentáře k jednotlivým knihám.
Základní literatura:
Farrington, B., De rerum natura, in Lucretius, 1965, s. 19-35.
Lucrèce. Genève, Fondation Hardt 1978
Kenney, E. J., Lucretius. Oxford 1977.
Ackermann, E., Lukrez und der Mythos. Wiesbaden 1979.
Minyard, J. D., Lucretius and the Late Republic, Leide 1985.

Speciální lit. k tématu:
Aufstieg und Niedergang der römischen Welt. Berlin – New York 1972 nn. – příslušný díl.
Fowler, Don, The didactic Plot. In: Matrices of Genre – authors, canons and society. Ed. by Mary De Pew and Dirk Obbink. Harvard Univ. Press 2000.
Gale, M.. R.,, Avia Pieridum loca. in: Wissenvermittlung in dichterischer Gestalt. Stuttgart, Steiner 2005 (Palingenesia 85), s. 175-191 (rés. En).
Gale, M.. R., Lucretius and the didactic Epic. London 2001.
Volk, K., The Poetics of Latin didactic: Lucretius, Vergil, Ovid, Manilius. Oxford – N.Y., Oxford Univ. Press 2002.
Mitsis, Philip, Commiting philosophy on the reader: didactic coercion and reader´s autonomy in De rerum natura. MD 1993, 31: 111-128.
Pohlmann, E., Charakteristika des romischen Lehrgedichts, ANRW I 3, 814-901.
Další novější sekundární literatura podle AP.

Literatura k teoretickému základu práce:
Čtenář jako výzva. Strukturalistická knihovna sv. 8, ed. M. Sedmidubský, M. Červenka, I. Vízdalová. Brno 2001.
Haman, A., Literatura z pohledu čtenářů. Praha 1991.
Jedličková, A., Ke komu mluví vypravěč. Ústav pro českou a svět. literaturu, Praha 1992.
Liba, P., Čitatel a literárny proces, Bratislava 1987.
Newton, K. M., Jak interpretovat text. Olomouc 2008
Od poetiky k diskurzu, ed. J. Trávníček. Brno 2002
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK