Animum tali ratione tenere. Komunikační strategie v I.knize Lucretiova naučného eposu De rerum natura.
Název práce v češtině: | Animum tali ratione tenere. Komunikační strategie v I.knize Lucretiova naučného eposu De rerum natura. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Animum Tali Ratione Tenere.The Communication Strategy in the First Book of Lucretius´Didactic Epic De Rerum Natura. |
Klíčová slova: | Komunikační strategie, Didaktický epos, De rerum natura, Lucretius, Memmius, Adresát |
Klíčová slova anglicky: | Communication strategy, Didactic epic, De Rerum Natura, Lucretius, Memmius, Addressee |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav řeckých a latinských studií (21-URLS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Eva Kuťáková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 25.09.2010 |
Datum zadání: | 31.01.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.08.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martin Bažil, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Najděte a interpretujte pasáže a postupy dokládající Lucretiovu strategii výkladu.
2. Seznamte se s charakterem římské didaktické epiky, dále s úrovní a požadavky tehdejšího vzdělání (Cicero, Quintilianus). 3. Seznamte se s teoretickou literaturou zaměřenou na literární komunikaci. 4. Výsledky získané sub 1. - 3. shrňte v prvních kapitolách bakalářské práce. 5. V dalších kapitolách se věnujte důkladnému rozboru vybraných pasáží Lucretiova eposu ze zvolených hledisek. 6. Na základě vlasních rozborů a použité sekundární literatury formulujte závěr. |
Seznam odborné literatury |
Edice a komentáře:
Lucretius, De rerum natura, ed. J. Martin, Lipsiae Teubner 1963. Lucretius, De rerum natura, ed. and comm. C. Bailey, Oxford 19634. Další novější komentáře k jednotlivým knihám. Základní literatura: Farrington, B., De rerum natura, in Lucretius, 1965, s. 19-35. Lucrèce. Genève, Fondation Hardt 1978 Kenney, E. J., Lucretius. Oxford 1977. Ackermann, E., Lukrez und der Mythos. Wiesbaden 1979. Minyard, J. D., Lucretius and the Late Republic, Leide 1985. Speciální lit. k tématu: Aufstieg und Niedergang der römischen Welt. Berlin – New York 1972 nn. – příslušný díl. Fowler, Don, The didactic Plot. In: Matrices of Genre – authors, canons and society. Ed. by Mary De Pew and Dirk Obbink. Harvard Univ. Press 2000. Gale, M.. R.,, Avia Pieridum loca. in: Wissenvermittlung in dichterischer Gestalt. Stuttgart, Steiner 2005 (Palingenesia 85), s. 175-191 (rés. En). Gale, M.. R., Lucretius and the didactic Epic. London 2001. Volk, K., The Poetics of Latin didactic: Lucretius, Vergil, Ovid, Manilius. Oxford – N.Y., Oxford Univ. Press 2002. Mitsis, Philip, Commiting philosophy on the reader: didactic coercion and reader´s autonomy in De rerum natura. MD 1993, 31: 111-128. Pohlmann, E., Charakteristika des romischen Lehrgedichts, ANRW I 3, 814-901. Další novější sekundární literatura podle AP. Literatura k teoretickému základu práce: Čtenář jako výzva. Strukturalistická knihovna sv. 8, ed. M. Sedmidubský, M. Červenka, I. Vízdalová. Brno 2001. Haman, A., Literatura z pohledu čtenářů. Praha 1991. Jedličková, A., Ke komu mluví vypravěč. Ústav pro českou a svět. literaturu, Praha 1992. Liba, P., Čitatel a literárny proces, Bratislava 1987. Newton, K. M., Jak interpretovat text. Olomouc 2008 Od poetiky k diskurzu, ed. J. Trávníček. Brno 2002 |