Osvojování kresby předškoláky
Název práce v češtině: | Osvojování kresby předškoláky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of Preschoolers Drawing |
Klíčová slova: | Kresba dětí, Tvořivost a kreativita, Kategorie a subkategorie vývoje výtvarné tvorby, Rozbor kresby, Třídní vzdělávací plán |
Klíčová slova anglicky: | Children's drawing, Creativity and inventiveness, Cathegories and subcathegories of the development of art work , Drawing analysis, Educational programme of the class |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Miroslav Klusák, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 08.03.2010 |
Datum zadání: | 08.03.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 09.06.2011 12:00 |
Místo konání obhajoby: | Katedra předškolní pedagogiky |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.04.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.06.2011 |
Oponenti: | Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka využije svého přístupu do terénu jedné mateřské školy zaměřené na výtvarnou výchovu - konkrétně do oddělení pro děti předškolního věku a s odkladem. Prostřednictvím rozboru a výkladu polořízených rozhovorů s učitelkou (případně též odborné literatury a metodických materiálů, které učitelka využívá) zmapuje její strategii a taktiky v oblasti výtvarné výchovy - se soustředěním na dětskou kresbu. (O co paní učitelce v dětské kresbě jde? - a - Jakými prostředky se toho snaží dosáhnout?) Teorii pedagogického záměru paní učitelky pak využije jako svou předběžnou teoretickou citlivost při rozboru a výkladu kreseb dětí (sbírky artefaktů od aktérů), kterou využije ke zmapování toho, co v učitelčiných požadavcích na kresbu děti vlastně nezvládají a co se jim zvládat daří. Zakotvenost svého výkladu v empirických datech bude dokumentovat názornými ukázkami zmíněné dimenze (nezvládají-zvládají) v rámci základních kategorií učitelčiných požadavků - a to sériemi kreseb transverzálních (od více dětí různé úrovně) či vývojových (od jednoho dítěte). Svá zjištění a závěry bude diskutovat s vybranými prameny odborné literatury. |
Seznam odborné literatury |
Předběžně by hlavními literárními prameny, s nimiž bude konfrontovat svá zjištění a závěry, mohly být:
Piaget, J., Inhelder B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. Piaget, J., Inhelder B.: The child´s conception of space. London: Routledge and Kegan Paul, 1971. - případně též: Klusák, M., Slavík, J.: Styl kresby pána u dětí mladšího školního věku. Československá psychologie, 2010 (v tisku). Možné však je, že relevantní prameny bude studentka muset zvolit na základě ad hoc provedené vlastní rešerše. |