Efektivita metod terénní výuky geografie
Název práce v češtině: | Efektivita metod terénní výuky geografie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Methods efficiency of geography fieldwork |
Klíčová slova: | terénní výuka, efektivita výuky, geografie, výuka geografie, pedagogický výzkum, kvalitativní výzkum, řízený rozhovor |
Klíčová slova anglicky: | fieldwork, education efficiency, geography, teaching geography, pedagogical research, qualitative research, in-depth interview |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 25.01.2010 |
Datum zadání: | 25.01.2010 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.11.2010 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.09.2010 |
Oponenti: | RNDr. Martin Hanus, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Předkládaná bakalářská práce vznikla se záměrem přispět k objasnění otázky "Jak zvýšit efektivitu metod terénní výuky?". Na základě tohoto hlavního cíle byl vytvořen kvalitativní dotazník pro řízené rozhovory s učiteli zeměpisu na gymnáziích a realizováno pilotní šetření. Koncepčně je práce rozložena do dvou částí: teoretická a metodologicko-empirická. Teoretická část je dále rozdělena na tři celky. První přináší obsahové přiblížení hlavních pojmů souvisejících s terénní výukou geografie. Předkládá varianty výuky v terénu a seznamuje čtenáře s významem a přínosy této formy výuky pro studenty. Druhý celek se zabývá pojmem efektivita výuky a předkládá její možná homonyma i synonyma. Pomocí schématu efektivity a hladin vzdělávání poukazuje na dílčí aspekty, které ji ovlivňují. Třetí celek předkládá rozbor literatury. Metodologicko-empirická část je věnována přiblížení metodologie výzkumu práce a zjištěným datům. Obsahuje zdůvodnění výběru použitých metod, seznámení s kvalitativním výzkumem a řízeným rozhovorem, představení zkoumaného vzorku a popis a analýzu zjištěných dat. Na závěr diskutuje o vhodnosti použití dotazníku pro hloubkový výzkum a o případném jiném využití této práce. |