Transgenní plodiny a třetí svět - aktualizace gymnaziálního učiva biologie
Název práce v češtině: | Transgenní plodiny a třetí svět - aktualizace gymnaziálního učiva biologie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | GM crops and the third world |
Klíčová slova: | podvýživa, chudoba, nemocnost, transgenní plodiny, genové inženýrství, rozvojové země, Rámcový vzdělávací program, učebnice |
Klíčová slova anglicky: | undernourishment, poverty, morbidity, transgenic crops, genetic engineering, developing countries, Framework Education Programme, textbooks |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra experimentální biologie rostlin (31-130) |
Vedoucí / školitel: | prof. RNDr. Zdeněk Opatrný, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 21.12.2010 |
Datum zadání: | 21.12.2010 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.08.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2011 |
Oponenti: | Mgr. Zuzana Lhotáková, Ph.D. |
Konzultanti: | doc. RNDr. Věra Čížková, CSc. |
prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D. | |
Předběžná náplň práce |
Nadprodukce potravin na straně jedné a miliony hladovějících v současném světě na straně druhé. špičková lékařská péče rozvinutého světa a nadále děsivá zejména dětská úmrtnost toho rozvojového nikoliv jen na fatální nemoci, ale třebas i v důsledku avitaminózy A. Problém evidentně nelze řešit jakkoli sofistikovaným transportem potravin přes polovinu světa. Jak mohou rozvoji pěstování užitkových rostlin v kritických oblastech napomoci moderní techniky genového přenosu ? Jak zabránit ztrátám ? Jak ochránit tamní ekosystémy ? Je opravdu využití GM plodin ve státech Afriky, Asie, Jižní Ameriky jen odrazem lačné strategie nadnárodních monopolů nebo je to zcela jinak ? Které konkrétní techniky a poznatky moderní biologie rostlin se v této realitě uplatňují ? Jaké etické aspekty je provázejí? Bakalářská práce tohoto zaměření slibuje mít všestranné využití, včetně didaktického. Práce může pokračovat diplomovou prací . |