Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 379)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Strukturní a temporální vlastnosti konsonantických intervalů u předškolních dětí
Název práce v češtině: Strukturní a temporální vlastnosti konsonantických intervalů u předškolních dětí
Název v anglickém jazyce: Structural and temporal attributes of consonantal intervals in pre-school children
Klíčová slova: osvojování řeči, slabika, konsonantické shluky, trvání
Klíčová slova anglicky: speech acquisition, syllable, consonant clusters, temporal characteristics
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Fonetický ústav (21-FU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jan Volín, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.10.2009
Datum zadání: 18.04.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.11.2011
Datum a čas obhajoby: 06.02.2013 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.01.2013
Datum proběhlé obhajoby: 06.02.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. David Studenovský, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomantka vypracuje přehled současných přístupů k problematice souhláskových shluků a temporálního modelování řeči a kriticky zhodnotí dosavadní výsledky a metodologické přístupy. Prostuduje také problematiku osvojování řeči, zejména s ohledem na artikulaci souhlásek a jejich aglomerátů. Těžištěm práce bude praktický experiment, v něž se diplomantka pokusí nalézt charakteristiky realizací cílových segmentů a kvantifikovat jejich variabilitu s ohledem na kontexty výskytu. Jednou z důležitých proměnných bude typ mluvní úlohy (polospontánní popis obrázků, elicitované odpovědi, opakování slov, opakování frází) a stupeň rytmičnosti stimulů. Materiálem budou kvalitní nahrávky řečových projevů věkově i nářečně homogenní skupiny 15-18 dětí. Výsledkem práce bude spolehlivý popis cílových atributů dětské řeči (viz název práce) a formulace hypotéz pro další výzkum.
Seznam odborné literatury
Altmann, G. T. (2005). Výstup na babylonskou věž. Praha: Triáda.
Barlow, J. A. (2004). Consonant clusters in phonological acquisition: Applications to assessment and treatment. CSHA Magazine 34, stránky 10–13.
Barlow, J., & Gierut, J. A. (1999). Optimality Theory in Phonological Acquisition. Journal of Speech, Language and Hearing research, stránky 1482–1498.
Barton, D., Miller, R., & Macken, M. A. (1980). Do Children Treat Clusters as One Unit or Two? Papers and Reports on Child Language Development, stránky 105–137.
Bartoň, T., Cvrček, V., Čermák, F., Jelínek, T., & Petkevič, V. (2009). Statistiky češtiny. Praha: NLN.
Bertoncini, J., Bijelac-Babic, R., Juszcyk, P., Kennedy, L. J., & Mehler, J. (1988). An investigation of young infants' perceprtual representation of speech sounds. Journal of Experimentel Psychology: General 117 (1), stránky 21 – 33.
Bijeljak-Babic, R., Bertoncini, J., & Mehler, J. (1993). How Do 4-Day-Old Infnts categorize Multisyllabic Utterances? Developmental Psychology 29 (4), stránky 711– 721.
Blevins, J. (2001). The Syllable in Phonological Theory. V J. A. Goldsmith, The Handbook of Phonologial Theory (stránky 206–244). Massachusets: Blackwell.
Boersma, P., & Weenink, D. (2012). Praat: doing phonetic by computer (version 5.3.04) [Computer program]. Staženo 13. 2. 2012: http://www.praat.org.
Browman, C. P., & Goldstein, L. (1988). Some Notes on syllable Structure in Articulatory Phonology. Haskins Laboratories Status Report on Speech research 93/94, stránky 85–102.
Browman, C. P., & Goldstein, L. (1992). Articulatory Phonology: An Overview. Haskins Laboratories Status report on Speech research SR-111/112, stránky 23–42.
Clark, E. V. (2003). First language acquisition. New York: Cambridge University Press.
Clements, G. N. (2009). Does Sonority Have a Phonetics Basis? V E. Raimy, & C. E. Cairns, Contemporary Views on Architecture and Representations in Phonoloy (stránky 165–173). Cambridge: MIT Press.
Crystal, D. (2008). Dictionary of Linguistics and Phonetics. Malden, MA; Oxford: Blackwell Pub.
Czigler, P. E., van Doorn, J., & Sullivan, K. P. (2000). An acoustic study of the development of word initial /sP/ consonant clusters in the speech of Swedish child aged 1;11 - 2;5 years. Proceedings of the Eight International Conference on Speech Scince and Technology, Canberra, Australia, 5-7 December 2000 (Ed. M. Barlow) (stránky 44–49). Canberra: Australian Speech Science and Technology Association, Incorporated.
Demuth, K., & Kehoe, M. (2006). The Acquisition of Word-Final Clusters in French. Catalan Journal of Linguistic 5, stránky 59–81.
Duběda, T. (2005). Jazyky a jejich zvuky. Univerzálie a typologie ve fonetice a fonologii. Praha: Karolinum.
Edwards, J., & Beckman, M. E. (2008). Methodological questions in studying consonant acquisition. Clinical Linguistics and Phonetics 22(12), stránky 937-956.
Eveson, M. K. (1996). Epenthesis in children's consonant clusters productionas: A perceptual and acoustical study. Nepublikovaná magisterská práce. The University of British Columbia.
Gierut, J. (1999). Syllable Onset: Clusters and Adjuncts in Acquisition. Journal of Speech, Language and Hearing Research Vol. 42, stránky 708–726.
Gierut, J. A. (2004). Descriptive linguistic methods for children's speech. V R. (. Kent, MIT encyklopedia of communication sciences and disorders (stránky 174–176). Cambridge: MIT Press.
Gierut, J. A., & Champion, A. H. (2001). Syllable onsets II: Three-element clusters in phonological treatment. Journal of Speech, Language and Hearing Research 44, stránky 886–904.
Giulivi, S., Whalen, D. H., Goldstein, L. M., Nam, H., & Levitt, A. G. (2011). An Articulatory Phonology Account of Preffered Consonant-Vowel Combinations. Language Learning and Development 7, stránky 202–225.
Goldman, R., & Fristoe, M. (1986). Goldman-Fristoe Test of Articulation. Circles Pines, MN: Guidance Service.
Goodell, W. E., & Studdert-Kennedy, M. (1992). Acoustic Evidence for the Development of Gestural Coordination in the Speech of 2-Year-Olds: A Longitudinal Study. Haskins Laboratories Status Report on Speech Research 111/112, stránky 63–88.
Greenberg, J. H. (1965). Some generalizations on concerning initial and final consonant sequences. Linguistics, vol. 3, Issue 18, stránky 5–34.
Hawkins, S. (1984). On the Development of Motor Control in Speech: Evidence from Studies of Temporal Coordination. Speech and Language: Advances in Basic Research and Practice (stránky 318–374). Academic Press.
Honorof, D. N., & Browman, C. P. (1995). The centre or edge: How are consonant clusters organized with respect to the vowel? Proceedings of the 13th International Congress of Phonetic Sciences (stránky 552–555). Stockholm: KTH/Stockholm University.
Ingram, D. (1989). First Language Acquisition. Method, Description and Explanation. Cymbridge University Press.
Kirk, C. (2008). Substitution Errors in Production Word-Initial and Word-Final Consonant Clusters. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 51, stránky 35–48.
Kirk, C., & Demuth, K. (2005). Asymmetries in the acquisition of word-initial and word final consonant clusters. Journal of Child Language 32, stránky 709–734.
Kropíková, A. (2011). Konsonantické shluky ve výslovnosti předškolního dítěte. Nepublikovaná ročníková práce. Praha: Fonetický ústav FF UK.
Lechta, V. a. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
Locke, J. L. (1983). Phonological acquisition and change. New York: Academy Press.
Ludvíková, M. (1987). O slabice. V M. Těšitelová, & kol., O češtině v číslech (stránky 104–108). Praha: Academia.
Ludvíková, M., & Kraus, J. (1966). Kvantitativní vlastnosti soustavy čekých fonémů. Slovo a slovesnost XXVII, stránky 334–344.
Macneilage, P. F., & Davis, B. L. (2000). On the origin of internal structure of word forms. Science 288, stránky 527–531.
Machač, P., & Skarnitzl, R. (2009). Fonetická segmentace hlásek. Praha: Nakladatelství Epocha.
McLeod, S., & Hand, L. (1991). Single word test of consonant clusters. School of Communication Sciences and Disorders, The University of Sydney.
McLeod, S., & Hewett, S. R. (2008). Variability in Production of Word containing Consonant Clusters by Typical 2- and 3-Year-Old Children. Folia Foniatrica et Logopaedica 60, stránky 163–172.
McLeod, S., Hand, L., Rosenthal, J. B., & Hayes, B. (1994). The effect of sampling condition on children's productions of consonant clusters. Journal of Speech and Hearing Research 37, stránky 868-882.
McLeod, S., van Doorn, J., & Reed, V. A. (2001a). Normal Acquisition of Consonant Clusters. American Journal of Speech-Language Pathology 10, stránky 99–100.
McLeod, S., van Doorn, J., & Reed, V. A. (2001b). Consonant Cluster Development in Two-Years-Olds: General Trends and Individual Difference. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 44, stránky 1144–1171.
Ohala, D. (1999). The Influence of Sonority on Children's cluster reductions. Journal of Communication Disorders, stránky 397–422.
Ohnesorg, K. (1948). Fonetická studie o dětské řeči. Praha: FF UK.
Palková, Z. (1997). Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum.
Pater, J., & Barlow, J. (2003). Constraint Conflict in Cluster reduction. Journal of Child Language, stránky 487–526.
Purves, B. A. (1976). Temporal aspects of children´s production of consonant clusters. Nepublikovaná magisterská práce. The University of British Columbia.
Studdert-Kennnedy, M., & Goodell, E. W. (1992). Gestures, Features and Segments in Early Child Speech. Haskins Laboratories Status Reprts on Speech Research SR 111/112, stránky 89–102.
Škodová, E., Jedlička, I., & kol., a. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
Volín, J., & Churaňová, E. (2010). Probabilities of consonantal sequences in continuous Czech texts. AUC – Philologica 1, Phonetica Pragensia XXII., stránky 49–62.
Vyštejn, J. (1991). Vady výslovnosti. Praha: SPN.
Wyllie-Smith, L., McLeod, S., & Ball, M. J. (2006). Typically developing and speech-impaired children's adherence to the sonority hypothesis. Clinical Linguistics and Phoneticy, stránky 271–291.
Yavas, M. (2003). Role sonority in developing phonologies. Journal of multilingual communication disorders vol. 1 no.2, stránky 79–98.
Yavas, M., & Cogate, L. J. (1999). Phoneme Awareness in Children: A Function of Sonority. Journal of Psycholinguistic Research vol 28 no 3, stránky 245–260.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK