Madony byzantského typu v české deskové malbě 14. století
Název práce v češtině: | Madony byzantského typu v české deskové malbě 14. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Madonnas of Byzantine Type in Bohemian Panel Painting of the 14th Century |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.10.2009 |
Datum zadání: | 16.10.2009 |
Zásady pro vypracování |
I. Úvod
I.1. Téma madony byzantského typu v české deskové malbě 14. století v literatuře II. Madony byzantského typu v české deskové malbě 14. století II.1 Madona Mostecká - formální analýza, ikonografický rozbor, stylové zařazení II.2 Madona Březnická - formální analýza, ikonografický rozbor, stylové zařazení II.3 Dvě verze Madony Aracoeli v našich sbírkách - formální analýza, ikonografický rozbor, stylové zařazení, krátce k problematice figurálně zdobných rámů našich gotických deskových obrazů III. Závěr |
Seznam odborné literatury |
BÁRTLOVÁ,M.: Vztah českých milostných madon k ikonám, Nepublikovaná kandidátská práce ÚDU AV ČR, 1995
BÁRTLOVÁ, M.: Černá madona březnická, Dějiny a současnost,18, 1996, 28-31 BAŽANT,J.: Umění českého středověku a antika,Praha 2000 BELTING, H.: Bild und Kult, Munchen 1990, 598 BELTING, H.: Icon and Roman society in the 12th century: Italian church decoration of the middle ages and Rennaisance, Villa Spellman coloquia, 1990, vol.1, 31-32 Byzantské legendy-výběr z textů ze IV-XII. Století, edici řídí Řoutil, Michal,překlad Bláhová, Emilie et al., Červený Kostelec, 2007 CASSAQUES-BROQUET,S.: Virges Noires, Rodez, 1990 CORMACK, R.: Miraculous Icons in Byzantium and their powers. Arte Christiana č. 724, 1988 DOSTÁLOVÁ,R.: Byzantská vzdělanost, Praha 1990 DVOŘÁKOVÁ,V.: Dvorské malířství za Karla IV z hlediska dobové teorie umění, Umění XXII, 1974, 473-502 EVANS, H.C. (ED.).: Byzantium, Faith and Power (1261-1557), kat. výstavy The Metropolitan Museum of Art, New York, from March 23 through July 4, 2004, New York 2004 FRINTA, M.S.: New evidence of relationship of Central European and Italian during the fourteenth century, in: Actes du XXII Congres International d´historie de l´art, 2.sv., Budapest, 1972 GRASSI, L.: La Madonna di Aracoeli e le tradizioni Romane del suo Tema Iconografico, in: Rivista di Archeologia Cristiana, XVIII, 1941, NO.1 e 2 HOMOLKA,J.: Studie k počátkům krásného slohu v Čechách, Acta Universitatis Carolinae, Praha, 1976 HLAVÁČKOVÁ,J./SEIFERTOVÁ,H.: Mostecká Madona - Imitatio a symbol, Umění XXXIV, 1986, 44-56 HLAVÁČKOVÁ,H.J. / KONVIČKA,L.: Ikony, in: Ze sbírek bývalého Kondakovova institutu, ÚDU AV ČR, 1995, 23-28 HOŘEJŠÍ,J.: Tvář pozdněstředověkých historismů, Umění 1969, 109-125 CHADRABA,R.: Tradice II. Konstantina a Řecko - perská antiteze v umění Karla IV, Umění, 1968, 567-596 CHLUMSKÁ,Š. (ed): Čechy a střední Evropa 1200-1550, Dlouhodobá expozice sbírky starého umění Národní galerie v Praze v klášteře sv. Anežky České, NG v Praze 2006 KONDAKOV, N.P.: Příspěvky k dějinám středověkého umění a kultury, 1929 KONDAKOV, N.P.: Ikonografia Bogomatěri, 1914 KONDAKOV, N.P.: L´Icone Russe I + II, 1929 KOŘÁN, I.: K českému vývoji typu madony doudlebské, Umění XXVII, 1979, 119-131 KOŘÁN,I.: K vývoji tzv. svatovítského typu madony, Umění XXIX, 1981, 193-215 KOŘÁN,I.: Život našich gotických madon, Umění XXXIII, 1989, 193-217 KOŘÁN,I.: Gotické veraikony a svatolukášské obrazy v pražské katedrále, Umění XXXIX, 1991, 286-321 KOŘÁN,I.: Nobilitace a rustikalizace našich gotických madon, Český lid 4, roč. 79/1992, 309-321 KOŘÁN, I./JAKUBOWSKI,Z.: Byzantské vlivy na počátky malby gotické a roudnická madona v Krakově, Umění XXIV, 1976, 219 KOŘÁN,I.: Návrat Aracoelské madony, Výtvarná kultura III, Praha 1984, č.4 KOŘÁN,I./JAKUBOWSKI,Z.: Laskawa madona krakowskich kanonikow regularnych rodem z Czeskiej Roudnicy, 3-12 KOŘÁN,I.: Kult mariánských obrazů v předhusitských Čechách a v době Balbínově, in: Bohuslav Balbín a kultura jeho doby v Čechách, akta PNP, Praha, 1992, 127-150 KRAUTHEIMER,R.: Rome, Profile of a City, 312-1308, first printing with new foreword, Princeton, 2000 LAZAREV, V.N.: Studie k ikonografii bohorodičky, in: V.N. Lazarev, Styl a kultura, Praha 1989, 86-126 LE GOFF,J./ SCHMITT, J.-C.: Encyklopedie středověku, Vyšehrad 2002 MATĚJČEK,A.: Česká malba gotická, Deskové malířství 1350-1450, Melantrich 1938 MATĚJČEK, A./ MYSLIVEC,J.: České madony gotické byzantských typů, Památky archeologické, n.ř. 2, 4-5, 1934-1935, 1-24 MYSLIVEC,J.: Česká gotika a Byzanc, Umění XVIII, 1970, 333-351 MYSLIVEC,J.: Východoslovenské ikony, 1948, 404-424 MYSLIVEC,J.: Dvě studie z dějin byzantského umění, 1948 MYSLIVEC,J.: K ikonografii russkich svjatych, Byzantinoslavica 4,č.2, 1932, 418-431 MYSLIVEC,J.: Ikona, 1947 ONASCH, K.: Liturgie und Kunst der Ostkirche in Stichworten, Leipzig, 1981 PEŠINA, J.: Bohemica pravá a nepravá (Na okraj studie M. Frinty o českém gotickém deskovém malířství), Umění, 418-426 PEŠINA,J.: Raně byzantský figurální motiv v evropském a českém středověkém umění, Umění XXXI, 1983, č.4 PEŠINA,J.: Studie k ikonografii a typologii obrazu madony s dítětem v českém deskovém malířství kolem pol. 14.stol., Umění XXV, 1977 PEŠINA,J.: Un motivo byzantino-italiano nella pittura boema verso la meta XIV secolo, acta historiae artium academiae scientiarum hungaricae 24, 1978 PEŠINA,J.: Česká desková gotická malba, 1978 PODLAHA,A.: Obrazy mariánské v Čechách ze století 14-16, Praha 1904 PODLAHA,A.: Sochy a skulptury mariánské v Čechách od nejstarších dob až do století XVI, Praha, 1904 PUJMANOVÁ,O.: Madona aracoeli a Veraikon v Praze, Umění XL, 1992, 249-265 PUJMANOVÁ,O.: Malířství doby Karlovy a Neapol, Umění XXVII, 1979 ROYT, J.: Středověké malířství v Čechách, Praha 2002 ROYT,J.: Slovník biblické ikonografie, Praha 2006 ROYT,J.: Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století, Praha, 1999 ROYT,J.: Zahrada Mariánská, mariánská úcta ve výtvarném umění od středověku do 20. století, doprovodná publikace k výstavě v Muzeu Šumavy v Kašperských horách, 2000 SPEROS,V.: Byzantium and Europe, 1967 STEJSKAL,K.: Umění na dvoře Karla IV, Praha, 1978 STEJSKAL,K.: Theodorik, Byzanc, Benátky, Umění a řemesla 2, 1978 STUDNIČKOVÁ, M.: Příspěvek k ikonografii císaře Karla IV a Zikmunda Lucemburského, Umění, 221-226 ŠTEFANOVÁ,M.: Figurálně zdobné rámy českých gotických obrazů, Umění XXXIII, 1985, 315-329 ZÁSTĚROVÁ,B.:Dějiny Byzance, Praha, 1984 |
Předběžná náplň práce |
Tato práce je zaměřena na problematiku pronikání vlivu byzantského umění na umění českých zemí, především na deskovou malbu 14. století.
Její hlavní náplní je zpracování dosavadních poznatků z této oblasti se zaměřením na otázku našich gotických madon - Madony Mostecké, Březnické a dvou verzí Madony Aracoeli ze sbírek NG. Snahou dané práce je zaznamenat vývoj daného typu Madony, určit jeho ikonografická specifika a zařadit jej do širšího evropského uměleckého kontextu. Výsledkem této práce je pokus o komplexní souhrn vědeckých poznatků na tomto poli a vymezení rozličných stylových a ikonografických specifik daných deskových obrazů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theme of my thesis is the problematics of the influence of the Byzantine art on the art production of the Czech Lands - mainly the panel painting of the 14th century.
The thesis´ main task is to summarize all up to date scientific evidence in this field with an emphasis on the czech gothic Madonnas - Madonna of Most, Madonna of Břenice and the two versions of Madonna Aracoeli from the gallery collection. My main goal is to capture the evolution of the certain type of these Madonnas, to point out their iconographic and stylistic specifics and to find their place within the wider european art context. |