Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Madony byzantského typu v české deskové malbě 14. století
Název práce v češtině: Madony byzantského typu v české deskové malbě 14. století
Název v anglickém jazyce: Madonnas of Byzantine Type in Bohemian Panel Painting of the 14th Century
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.10.2009
Datum zadání: 16.10.2009
Zásady pro vypracování
I. Úvod
I.1. Téma madony byzantského typu v české deskové malbě 14. století v literatuře
II. Madony byzantského typu v české deskové malbě 14. století
II.1 Madona Mostecká - formální analýza, ikonografický rozbor, stylové zařazení
II.2 Madona Březnická - formální analýza, ikonografický rozbor, stylové zařazení
II.3 Dvě verze Madony Aracoeli v našich sbírkách - formální analýza, ikonografický rozbor, stylové zařazení, krátce k problematice figurálně zdobných rámů našich gotických deskových obrazů
III. Závěr
Seznam odborné literatury
BÁRTLOVÁ,M.: Vztah českých milostných madon k ikonám, Nepublikovaná kandidátská práce ÚDU AV ČR, 1995
BÁRTLOVÁ, M.: Černá madona březnická, Dějiny a současnost,18, 1996, 28-31
BAŽANT,J.: Umění českého středověku a antika,Praha 2000
BELTING, H.: Bild und Kult, Munchen 1990, 598
BELTING, H.: Icon and Roman society in the 12th century: Italian church decoration of the middle ages and Rennaisance, Villa Spellman coloquia, 1990, vol.1, 31-32
Byzantské legendy-výběr z textů ze IV-XII. Století, edici řídí Řoutil, Michal,překlad Bláhová, Emilie et al., Červený Kostelec, 2007
CASSAQUES-BROQUET,S.: Virges Noires, Rodez, 1990
CORMACK, R.: Miraculous Icons in Byzantium and their powers. Arte Christiana č. 724, 1988
DOSTÁLOVÁ,R.: Byzantská vzdělanost, Praha 1990
DVOŘÁKOVÁ,V.: Dvorské malířství za Karla IV z hlediska dobové teorie umění, Umění XXII, 1974, 473-502
EVANS, H.C. (ED.).: Byzantium, Faith and Power (1261-1557), kat. výstavy The Metropolitan Museum of Art, New York, from March 23 through July 4, 2004, New York 2004
FRINTA, M.S.: New evidence of relationship of Central European and Italian during the fourteenth century, in: Actes du XXII Congres International d´historie de l´art, 2.sv., Budapest, 1972
GRASSI, L.: La Madonna di Aracoeli e le tradizioni Romane del suo Tema Iconografico, in: Rivista di Archeologia Cristiana, XVIII, 1941, NO.1 e 2
HOMOLKA,J.: Studie k počátkům krásného slohu v Čechách, Acta Universitatis Carolinae, Praha, 1976
HLAVÁČKOVÁ,J./SEIFERTOVÁ,H.: Mostecká Madona - Imitatio a symbol, Umění XXXIV, 1986, 44-56
HLAVÁČKOVÁ,H.J. / KONVIČKA,L.: Ikony, in: Ze sbírek bývalého Kondakovova institutu, ÚDU AV ČR, 1995, 23-28
HOŘEJŠÍ,J.: Tvář pozdněstředověkých historismů, Umění 1969, 109-125
CHADRABA,R.: Tradice II. Konstantina a Řecko - perská antiteze v umění Karla IV, Umění, 1968, 567-596
CHLUMSKÁ,Š. (ed): Čechy a střední Evropa 1200-1550, Dlouhodobá expozice sbírky starého umění Národní galerie v Praze v klášteře sv. Anežky České, NG v Praze 2006
KONDAKOV, N.P.: Příspěvky k dějinám středověkého umění a kultury, 1929
KONDAKOV, N.P.: Ikonografia Bogomatěri, 1914
KONDAKOV, N.P.: L´Icone Russe I + II, 1929
KOŘÁN, I.: K českému vývoji typu madony doudlebské, Umění XXVII, 1979, 119-131
KOŘÁN,I.: K vývoji tzv. svatovítského typu madony, Umění XXIX, 1981, 193-215
KOŘÁN,I.: Život našich gotických madon, Umění XXXIII, 1989, 193-217
KOŘÁN,I.: Gotické veraikony a svatolukášské obrazy v pražské katedrále, Umění XXXIX, 1991, 286-321
KOŘÁN,I.: Nobilitace a rustikalizace našich gotických madon, Český lid 4, roč. 79/1992, 309-321
KOŘÁN, I./JAKUBOWSKI,Z.: Byzantské vlivy na počátky malby gotické a roudnická madona v Krakově, Umění XXIV, 1976, 219
KOŘÁN,I.: Návrat Aracoelské madony, Výtvarná kultura III, Praha 1984, č.4
KOŘÁN,I./JAKUBOWSKI,Z.: Laskawa madona krakowskich kanonikow regularnych rodem z Czeskiej Roudnicy, 3-12
KOŘÁN,I.: Kult mariánských obrazů v předhusitských Čechách a v době Balbínově, in: Bohuslav Balbín a kultura jeho doby v Čechách, akta PNP, Praha, 1992, 127-150
KRAUTHEIMER,R.: Rome, Profile of a City, 312-1308, first printing with new foreword, Princeton, 2000
LAZAREV, V.N.: Studie k ikonografii bohorodičky, in: V.N. Lazarev, Styl a kultura, Praha 1989, 86-126
LE GOFF,J./ SCHMITT, J.-C.: Encyklopedie středověku, Vyšehrad 2002
MATĚJČEK,A.: Česká malba gotická, Deskové malířství 1350-1450, Melantrich 1938
MATĚJČEK, A./ MYSLIVEC,J.: České madony gotické byzantských typů, Památky archeologické, n.ř. 2, 4-5, 1934-1935, 1-24
MYSLIVEC,J.: Česká gotika a Byzanc, Umění XVIII, 1970, 333-351
MYSLIVEC,J.: Východoslovenské ikony, 1948, 404-424
MYSLIVEC,J.: Dvě studie z dějin byzantského umění, 1948
MYSLIVEC,J.: K ikonografii russkich svjatych, Byzantinoslavica 4,č.2, 1932, 418-431
MYSLIVEC,J.: Ikona, 1947
ONASCH, K.: Liturgie und Kunst der Ostkirche in Stichworten, Leipzig, 1981
PEŠINA, J.: Bohemica pravá a nepravá (Na okraj studie M. Frinty o českém gotickém deskovém malířství), Umění, 418-426
PEŠINA,J.: Raně byzantský figurální motiv v evropském a českém středověkém umění, Umění XXXI, 1983, č.4
PEŠINA,J.: Studie k ikonografii a typologii obrazu madony s dítětem v českém deskovém malířství kolem pol. 14.stol., Umění XXV, 1977
PEŠINA,J.: Un motivo byzantino-italiano nella pittura boema verso la meta XIV secolo, acta historiae artium academiae scientiarum hungaricae 24, 1978
PEŠINA,J.: Česká desková gotická malba, 1978
PODLAHA,A.: Obrazy mariánské v Čechách ze století 14-16, Praha 1904
PODLAHA,A.: Sochy a skulptury mariánské v Čechách od nejstarších dob až do století XVI, Praha, 1904
PUJMANOVÁ,O.: Madona aracoeli a Veraikon v Praze, Umění XL, 1992, 249-265
PUJMANOVÁ,O.: Malířství doby Karlovy a Neapol, Umění XXVII, 1979
ROYT, J.: Středověké malířství v Čechách, Praha 2002
ROYT,J.: Slovník biblické ikonografie, Praha 2006
ROYT,J.: Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století, Praha, 1999
ROYT,J.: Zahrada Mariánská, mariánská úcta ve výtvarném umění od středověku do 20. století, doprovodná publikace k výstavě v Muzeu Šumavy v Kašperských horách, 2000
SPEROS,V.: Byzantium and Europe, 1967
STEJSKAL,K.: Umění na dvoře Karla IV, Praha, 1978
STEJSKAL,K.: Theodorik, Byzanc, Benátky, Umění a řemesla 2, 1978
STUDNIČKOVÁ, M.: Příspěvek k ikonografii císaře Karla IV a Zikmunda Lucemburského, Umění, 221-226
ŠTEFANOVÁ,M.: Figurálně zdobné rámy českých gotických obrazů, Umění XXXIII, 1985, 315-329
ZÁSTĚROVÁ,B.:Dějiny Byzance, Praha, 1984



Předběžná náplň práce
Tato práce je zaměřena na problematiku pronikání vlivu byzantského umění na umění českých zemí, především na deskovou malbu 14. století.
Její hlavní náplní je zpracování dosavadních poznatků z této oblasti se zaměřením na otázku našich gotických madon - Madony Mostecké, Březnické a dvou verzí Madony Aracoeli ze sbírek NG.
Snahou dané práce je zaznamenat vývoj daného typu Madony, určit jeho ikonografická specifika a zařadit jej do širšího evropského uměleckého kontextu.
Výsledkem této práce je pokus o komplexní souhrn vědeckých poznatků na tomto poli a vymezení rozličných stylových a ikonografických specifik daných deskových obrazů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The theme of my thesis is the problematics of the influence of the Byzantine art on the art production of the Czech Lands - mainly the panel painting of the 14th century.
The thesis´ main task is to summarize all up to date scientific evidence in this field with an emphasis on the czech gothic Madonnas - Madonna of Most, Madonna of Břenice and the two versions of Madonna Aracoeli from the gallery collection.
My main goal is to capture the evolution of the certain type of these Madonnas, to point out their iconographic and stylistic specifics and to find their place within the wider european art context.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK