Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Válečné konflikty v současném umění
Název práce v češtině: Válečné konflikty v současném umění
Název v anglickém jazyce: Military Conflicts in Contemporary Art
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.12.2008
Datum zadání: 22.12.2008
Datum a čas obhajoby: 09.09.2009 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.07.2009
Datum odevzdání tištěné podoby:02.07.2009
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2009
Oponenti: Lenka Kukurová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Úvod:
1. válečné umění v dějinách do počátku 20.století
2. odraz 1.a 2.světové války v umění 1. poloviny 20.století
3. protiválečné umění a hnutí během války ve Vietnamu
Stať:
1. 2.světová válka v současném umění-Gottfried Helnwein
2. občanská válka v Libanonu v současném umění-Walid Raad, Walid Sadek, Lamia Joreige, Joana Hadjithomas, Khalil Joreige
3. válka v perském zálivu-John Keane, Graham Fagen
4. ženy jako oběti války - Mary Kelly, Rozanne Hawksley
5. válka v Jugoslávii-Jenny Holzer, Enrique Ježik, Jake a Dinos Chapmanovi
6. media jako prostředník
7. 11.září 2001-Susan Crile
8. válka v Iráku a Abu Ghraib-Martha Rosler, Paula Rego, Susan Crile, Fernando Botero
9. Laos-Marina Abramovic
Závěr:
10.Shrnutí poznatků
Seznam odborné literatury
BRANDON 2007-Laura BRANDON: Art and war. London 2007
BIRD 2000-Jon BIRD: Leon Golub: Echoes of the real. London 2000
RAY 2005-Gene RAY: Terror and the sublime in srt and critical theory: From
Auschwitz to Hiroshima to September 11. s.l. 2005
STORR 2004-Robert STORR: Nancy Spero: The war series 1966 ? 1970. s.l. 2004
HUGHES 2003-Betsy HUGHES: Hot art: Susan Crile, the fires of war. s.l. 2003
COTTER 2007-Suzanne COTTER (ed.): Out of Beirut (kat.výst.). Oxford 2007
FELIX/PACHMANOVÁ 2008-Zdenek FELIX / Martina PACHMANOVÁ (e.d.):
Martha Rosler: photographic works 1965-2008. Praha 2008
STORR 2007-Robert STORR: Jenny Holzer: Redaction paintings. s.l. 2007
SHNEIDER 2004-Eckhart SHNEIDER (e.d.): Jenny Holzer: Truth before power. s.l.
2004

EBONY 2006-David EBONY: Botero: Abu Ghraib. s.l. 2006
Předběžná náplň práce
Válku, jako téma v umění, můžeme nalézt již od dávných dob. Po tisíce let byla malba, socha a reliéf prostředkem zaznamenávání vítězství, proher nebo válečných událostí, ale také nástrojem propagandy svrchovanosti moci, či protestu proti válce.
Válečné umění, termín, který je vcelku nový, je těžko definovatelný v rámci klasických uměleckohistorických měřítek. Může být jak portrétem, krajinomalbou či historickou malbou. V rámci jednotlivých uměleckých škol lze určitým způsobem sledovat odlišnosti ve zpracování,jak po tématické, tak i po formální stránce od antiky zhruba do prvního desetiletí 20.století. Změny, které poté nastávají - větší zpřístupnění novin a radií a posléze vynález filmu-jsou předstupněm globalizace umění. Tyto změny však nemají zas tak značný vliv, přestože při důkladném studiu by bylo možné nalézt menší či větší rozdíly. Problém nastává v 2. polovině 20. Století, a to ve spojení s rozmachem televizního vysílání a internetu, kdy je nám válka zprostředkována novináři přímo z centra dění.
Válečné umění lze rozdělit také na oficiální, neoficiální a protiválečné. Jelikož je válka v umění velice rozsáhlým tématem, rozhodla jsem se, že se ve své práci budu zabývat především neoficiálním a protiválečným uměním v současném světovém umění, které je odrazem válečných konfliktů z konce 20. a počátku 21. století.
V úvodu bych chtěla nastínit vliv válek na umění v průběhu dějin od antiky po současnost, a jak toto téma bylo pojímáno a jaké vlivy působily na umělce a zpracování daného tématu. V úvodu bych se chtěla zabývat odrazem 1.a 2. světové války na umění v 1. polovině 20.století, protiválečným uměním a protiválečnými hnutími během války ve Vietnamu.
Uvědomuji si, že koncem 20. století bylo a i v současnosti je po celém světě bohužel mnoho konfliktů a že tudíž není možné vše zahrnout do bakalářské práce. Proto jsem zvolila pouze některé zásadní konflikty, různě motivované, na kterých lze, pokud je to možné, nejlépe prezentovat různé umělecké projevy; možné v tom směru, že někteří historici umění se přiklánějí k názoru, že současné umění nelze dost dobře rozdělit podle specifických rysů, jako je například národnost umělce. Chtěla jsem též nalézt odpověď na otázky, je-li možné hledat nuance ve válečném umění a jakou roli hraje očité svědectví a zprostředkované informace v mediích a jakým způsobem je válka prezentována ženou umělkyní a mužem umělcem.
Prvním konfliktem, kterým se budu věnovat, je občanská válka v Libanonu v podání umělců Walid Raad, Walid Sadek, Lamia Joreige, Joana Hadjithomas, Khalil Joreige. Dále se budu zabývat válkou v perském zálivu v neoficíálním umění Mary Kelly, Rozanne Hawksley a dílem na objednávku od Johna Keana a Grahama Fagena. Válku v Jugoslávii prezentuji bojujícími stroji Enriqua Ježika s texty Jenny Holzer a kresbami bratrů Jaka a Dinose Chapmanů, inspirované Goyovými Hrůzami válek. V neposlední řadě budu zkoumat teroristický útok 11. září 2001 v malbách Susan Crile, která také zpracovala téma Abu Ghraib spolu s Fernandem Boterem, válkou v Iráku, kterou se inspirovali Martha Rosler a Paula Rego a konfliktem v Laosu, který zpracovala Marina Abramovic.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
War, as a theme in art is possible to trace from ancient times. For thousands years, painting, sculpture and reliéf were not only means of artistic expression of victory, defend and war affairs, but it was also the device of propaganda of superior power or protest against a war.
War art, term, which is overall new, is hard to define by classical art historical measures. War art could be portrait, landscape or historical painting. Within artistic schools we can particularly pursue thematic and formal differences from antiquity till the first decade of the 20.century. Changes, which started in the beginning of the 20.centrury-availibility of newspapers, radio broadcasting and later movie invention-are the first stage to globalozation of art. These changes do not have such a great influence, although in deeper investigation, it would have been possible to find smaller or greater differences. The problem begins in the second half of the 20.century in conjuction with a boom of TV broadcasting and internet when a war is presented to us from the very center of war events.
We can divide war art as a official, non-official and anti-war. Because the war in art is very wide theme I have decided to concern the non-official and anti-war contemporary world art, that is reflection of the military conflicts from the end of the 20.century and the beginning of the 21.centrury.
In the introduction I would like to foreshadow the war influence on the art during the time from antiquity to the present time, how this theme was treated by artists and what influnced them. Further I would like to examine the reflection of the First world war and the Second world war on the art of that time, anti-war art and anti-war movements during the Vietnam war. I am beware that in the end of the 20.century and in the present time, unfortunately there are many military conflicts and that it is unable to include everything to my work. So I have chosen just some of the conflicts which, according to my opinion, are the most fundamental and where I can best draw the distinguished artistic efforts. Every artist has a specific style, but I would like to examine, if it is possilble to perceive it in complex way, by nations or gender and find influences of the media.
First conflict I will draw attention is the civil war in Lebanon in art of Walid Raad, Walid Sadek, Lamia Joreige, Joana Hadjithomas, Khalil Joreige. Further I will examine the war in persian gulf at the non-official Mary Kelly, Rozanne Hawksley and commisioned art works from John Kean and Graham Fagen. The Yugoslav war represents Enrique Ježik, with fighting machines, Jenny Holzer in the texts on skin and Brother Jake and Dino Chapman in drawings inspired by Goya´s The Disasters of war. And last but not least I will introduce the conflict in Laos Works Marina Abramovic and the Iraqi war, which started because of the terorist attack in 9/11 2001 and inspired artists are Susan Crile, Martha Rosler, Paula Rego and Fernando Botero.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK