Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Lišejníky: Lichenologická studie Károvského údolí. Lišejníky v systému vzdělávání a modelové praktické cvičení pro základní a střední školu
Název práce v češtině: Lišejníky: Lichenologická studie Károvského údolí. Lišejníky v systému
vzdělávání a modelové praktické cvičení pro základní a střední školu
Název v anglickém jazyce: Lichens: Lichenological study of Károvské údolí valley. Lichens in the
educational system; model practical exercise for grade school and college
Klíčová slova: acidofilní druhy, ekologie, Károv (Praha, Zbraslav), laboratorní úlohy, lišejníky, učebnice, xerotermní společenstva
Klíčová slova anglicky: acidophile species, ecology, Károv (Prague, Zbraslav), laboratory tasks, lichens, textbooks, xerotherm communities
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra botaniky (31-120)
Vedoucí / školitel: RNDr. David Svoboda, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 24.11.2008
Datum zadání: 30.08.2010
Datum odevzdání elektronické podoby:01.09.2010
Datum proběhlé obhajoby: 20.09.2010
Oponenti: RNDr. Mgr. Josef Halda, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Ondřej Peksa, Ph.D.
RNDr. Zdeněk Palice, Ph.D.
Předběžná náplň práce
Károvské údolí pro svou blízkost Praze patří k hojně navštěvovaným lokalitám exkursemi a badateli různých oborů. Lišejníky tohoto území komplexně zpracovány nejsou a v literatuře téměř nenacházíme žádné zmínky. Práce je určena přednostně pro studenta učitelství biologie, jelikož v roce 2007 vzniklá naučná stezka, ve které jsou kromě obvyklých objektů (živočichové, rostliny)zachyceny i mechorosty, přímo vybízí k doplnění o lišejníky, čímž bude skloubeno odborné zadání práce spolu s pedagogickým efektem, neboť Károvské údolí je častým místem návštěv středoškolských i jiných exkursí.
Cílem práce je zkoumání diversity lišejníků na relativně stejnocenném horninovém podkladu údolí, které hostí jak listnaté lesy, skalní výchozy a xerothermní stráně, tak i některé antropogenní substráty. Na bakalářskou práci, vykonanou v r. 2008 stejnou studentkou navazuje práce magisterská diplomová, která kompletně zpracuje floristiku a kromě toho, po zvládnutí odborné problematiky naváže na druhou, pedagogickou část.
Lišejníky jsou již dlouhou dobu pro svou barevnost, snadnou dostupnost a v neposlední řadě také pro ukázku symbiosy - soužití roůzných organismů - objektem výuky na základních i středních školách. Při výuce však převažuje ryze formalistické pojetí (terčovnka bublinatá, terčovník zední, symbiosa) a studenti (žáci)nejsou seznámeni s lišejníky důkladně. S příchodem nových Rámcových vzdělávacích programů (RVP) pro základní a střední školu vyvstala potřeba revidovat lišejníkovou tématiku a nověji ji zpracovat. To je náplní druhé části práce - vypracovat shrnutí v různých učebnicích (konec 19.-21.stol.) a vypracovat laboratorní úlohy, jejichž realizovatelnost bude ověřena v praxi.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK