Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti uplatnění moderní hudby v liturgii
Název práce v češtině: Možnosti uplatnění moderní hudby v liturgii
Název v anglickém jazyce: Possibilities for the use of modern music in liturgy
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO)
Vedoucí / školitel: PhDr. Terezie Minářová Výborná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 17.09.2008
Datum zadání: 17.09.2008
Datum a čas obhajoby: 11.06.2010 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.04.2010
Datum odevzdání tištěné podoby:28.04.2010
Datum proběhlé obhajoby: 11.06.2010
Oponenti: Dr. Vojtěch Eliáš
 
 
 
Zásady pro vypracování
Struktura diplomové práce MUDr. Pavla Juráka

Úvod

1/ Přehled vývoje chrámové hudby v římskokatolické liturgii

2/ Církevní dokumenty, které se vztahují k hudbě v liturgii

3/ Žánry duchovní hudby, které se používaly a používají v liturgii

4/ Návrh kritérií pro aplikaci moderní hudby v liturgii

Závěr
Seznam odborné literatury
Dokumenty II. vatikánského koncilu, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 2002

Duka, D. a kol. Salve 2/2008 (Revue pro teologii a duchovní život) ? Hudba a liturgie

Franěk, M. Hudební psychologie, Karolinum, Praha 2007

Fukač, J. - Vysloužil, J. a kol. Slovník české hudební kultury. Editio Supraphon, 1. vydání,
Praha 1997, 1035 s., ISBN 80-7058-462-9
Hrčková, N.: Dějiny hudby I-IV. Ikar, Brno 2006.

Komárek, K.: P.Mgr. Josef Olejník, kněz a skladatel liturgické hudby, BURGET,
Olomouc 2001

Kouba, J. ABC hudebních slohů, Supraphon, Praha 1988

Kunetka, F., Liturgika,Úvod do liturgie svátostí, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 2001

Kunetka, F., Stručné dějiny hudby a zpěvu v liturgii, Matice cyrilometodějská, Olomouc 1999

Matzner, A., Poledňák, I., Wasserberger, I. a kol. Encyklopedie jazzu a moderní populární
hudby. 1.díl. Supraphon, 2. doplněné vydání, Praha 1983, 412 s.

MGG (Musik in Geschichte und Gegenwart)

Musicam Sacram, Instruction On Music In The Liturgy, 1967

Nedělka, M., Mše v soudobé české hudbě, Nakladatelství Karolinum, Praha 2005

Poledňák, I., Hudba jako problém estetiky, Nakladatelství Karolinum, Praha 2006

Richter, K., Liturgie a život, Vyšehrad, Praha 1996

Rukověť nejen pro varhaníky (sestavila Společná liturgická komise pražské arcidiecéze a plzeňské diecéze), Psalterium, Praha 2007

Smolka, J. a kol. Malá encyklopedie hudby. Supraphon, 1. vydání, Praha 1983, 737s.

Smolka, J. a kol. Dějiny hudby. Togga, 1. vydání, Praha 2004, 660 s.

The New Grove Dictionary of Music and Musicians

Všeobecné pokyny k římskému misálu, Editio typica tertia, 2002

Westrup, J., Collins Encyclopedia of Music, Chancellor Press, London 1989

Zenkl, L.: ABC hudebních forem
Předběžná náplň práce
Práce se zabývá zpěvem a hudbou v liturgii. V rámci přehledu vývoje chrámové hudby je ukázáno na největší hudební poklady, které i v současnosti prožívání liturgie významně obohacují.

V další části jsou zmíněny církevní dokumenty, které se týkají užití zpěvu a hudby v liturgii. Je poukázáno na skutečnost, že v liturgii musí existovat řád a tudíž ne všechno je dovoleno a ne všechno se hodí.

Následující kapitola je věnována současné praxi používání moderní hudby při bohoslužbách.

Hlavní část práce je pak zaměřena na návrh kriterií pro aplikaci moderní hudby v liturgii. Tato doporučení by mohla posloužit jak kněžím, tak i hudebníkům, a to nejen při výběru moderních skladeb k liturgii, ale také by mohla vést ke zvýšenému zájmu o liturgii a hudební vzdělání.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis deals with singing and music in liturgy. In the framework of an overview of the church music development the immense musical treasure is pointed out, the treasure which increases the experience of liturgy also nowadays.

In the next part the official documents concerning the singing and music in liturgy are mentioned. In liturgy there should be an order and this is why not all is allowed in it and not all is applicable.

The following chapter is dedicated to the current practice of the use of modern music during devine services.

The main part is focused on the proposal of criteria of application of modern music in liturgy.
These recommendations should serve both the priests and musicians not only in the choice of modern compositions for liturgy but they could motivate them to enhance the knowledge in liturgy and musical theory.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK