Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kostel sv. Václava na Smíchově
Název práce v češtině: Kostel sv. Václava na Smíchově
Název v anglickém jazyce: Saint Wenceslas´ Church at Smichov
Akademický rok vypsání: 2007/2008
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: Mgr. Eva Novotná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.12.2007
Datum zadání: 10.01.2008
Datum a čas obhajoby: 06.06.2008 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.05.2008
Datum odevzdání tištěné podoby:05.05.2008
Datum proběhlé obhajoby: 06.06.2008
Oponenti: PhDr. Lenka Bydžovská, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
I.Úvod, zhodnocení dosavadní lituratury a stavu bádání.
II.Osobnost Antonína Barvitia.
III.Vliv Italského pobytu, renesanční vzory, teoretická východiska.
IV.Kostel sv. Václava v Praze na Smíchově: určení lokality, vyhlášení a průběh soutěže.
V.Smíchov: socialní poměry, vývoj farnosti v 19. století. Porovnání Smíchova a jiných předměstí. Srovnání s jiným kostely stavěnými v 19. století na pražských předměstích (kostel sv. Cyrila a Metoděje, sv. Ludmily).
VI.Vývoj projektu a stavby.
VII.Ohlasy v tisku a soudobé hodnocení.
VIII.Zasazení stavby kostela do Barvitiovy širší tvorby a činnosti v okruhu Křesťanské Akademie a časopisu Method.
IX.Závěr
Seznam odborné literatury
Archiv Národního a technického muzea, fond A, Barvitius sign. B26, B51.
BARVITIUS A.: Das böhmishe Haus in Rom, Zprávy Spolku inženýrů a architektů XI, 1876.
BARVITIUS A: O stavbách a náčiní chrámu páně, Praha 1864.
BARVITIUS A: Die Villa des herrn Lipmann bei Bubeneč in Prag, Zprávy Spolku inženýrů a architektů V, 1870.
BAŤKOVA R. (ed.): Umělecké památky Prahy, Praha Nové Město, Praha 1998, 180, 235, 713, 778, 795.
BENEŠOVÁ M.: Česká architektura v proměnách dvou století, Praha 1984, 178-83.
BROŽOVÁ J.: Historismus, Umělecké řemeslo 1860-1900, (katalog výstavy) kat 147-149, 155, 1975
DENGEL Th. / DVOŘÁK M. / EGGER H.: Der palazzo di Venezia in Rom, Wien 1909.
ECKERT Antonín: Posvátná místa královského hlavního města Prahy II., 290-293, (II. vydání neuvedeno?) Praha 1996.
GRUEBER B.: Výstav spolku architektů a inženýrů za rok 1867, SAI II, 1867, 6.
HARLAS F. X. : Sochařství stavitelství, Praha 1911, 162-163.
HILMERA J. / VLČEK P.: Barvitius Antonín Vítězslav, in: Pavel VLČEK (ed.): Encyklopedie architektů, stavitelů, zedníků a kameníků v Čechách, Praha 2004, 43.
HORYNA M.: Architektura přísného a pozdního historismu, Čechy 1860-1890, in:PETRASOVÁ T. (ed.): Dějiny Českého výtvarného umění 1780/1890 (III/2), Praha 2001, 140-143.
CHYTIL K.: Pallazo di Venzia, in: Věstník České akademie XIX, 1910 s 136.
LEHNER: Jubileum Antonína Barvitia, in: Method VII 1882, 62-63.
Method II 1876 s 10-11
LEHNER: Jubileum Antonína Barvitia, in: Method VII 1882, 62-63.
MÁDL K. B. : Památník na oslavu padesátiletého panovnického jubilea in: Vědecký a umělecký rozvoj v národě českém 1848-1898, Praha 1898, 69.
MURENA Ž.: Antonín V. Barvitius, in: KASTEN E. / MUHLNER A. M. / NABERT A. (ed.): Allgemeines Künsteler Lexikon, München/Leipzig, 7/1993, 323.
PAULY J.: Památník města Smíchova, Praha 1898, 49.
PODLAHA A.: Materialie ke slovníku umělců a uměleckých řemeslníků v čechách, XXX, 50 -60, 1918, 51
POCHE E. / LÍBAL D. / REITHAROVÁ E. / WITLICH P.: Praha národního probuzení, Praha 1980, 140-47.
POCHE E. : Čeští architekti realisté 19. století v uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze (katalog výstavy), Praha 1952.
SLAVÍKOVÁ Z.: Život a dílo Antonína Barvitia, Umění XXI, 1973, 144-155.
STEFAN O.: Pražské kostely, Praha 1936.
TOMAN P.: Nový slovník českých výtvarných umělců, 3, vydání, Praha 1947, reprint 2000.
VELFLÍK A. V. : Dějiny technického učení v Praze I., Praha 1906, 6, 509.
WIRTH Z. : Antonín Barvitius, Umění IV. (Štenc) 1931, 295-308, 437-49
WIRTH Z. / MATĚJÍČEK A.: Česká architektura 1800-1920, Praha 1922, 34.
Diplomové a disertační práce:
(cit. podle HORYNA Mojmír: Architektura přísného a pozdního historismu ...)
SLAVÍKOVÁ Z.: Antonín Barvitius a umělecké řemeslo (disertační práce), Univerzita Karlova 1966.
BROŽOVÁ O.: Vilová architektura v díle Antonína Barvitia, Diplomová práce FFUK Praha 1974.
Předběžná náplň práce
Cílem bakalářské práce je popsat a zhodnotit stavbu kostela sv. Václava v Praze na Smíchově. Ke konci devatenáctého století byl Smíchov rychle rostoucím průmyslovým předměstím, postrádal však kostel, který by pojmul větší množství věřících. Ve veřejné soutěži, vyhlášené v roce 1878, zvítězil návrh Antonína Barvitia a Ignáce Ullmanna. Vlastní stavba kostela, která trvala od roku 1880 do roku 1885, byla provedena pouze Barvitiem. Významný je také intériér kostela vyzdobený díly předních umělců té doby: Sequense, Vosmíka, Šimka, Suchardy, Pirnera atd. Exteriér, který byl proveden ve stylu toskánské renesance, je zářným příkladem úspěšné kombinace režného cihelného zdiva a různých materiálů. V literátuře je tento kostel s oblibou připomínán jako vrcholné Barvitiovo dílo. Je to jedinečný příklad Gesamtkunstwerku konce 19. století založeného na hlubokých zanlostech Italské renesance.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This paper analyse the architecture of St. Vaclav church in Smíchov, Prague. In the end of the nineteen century Smíchov was rapidly growing industrial suburb. Tender on new church, established in 1878, won Antonín Barvitius and Ignác Ullmann. However the work, which lasted from 1880 to 1885, was finished by Barvitius only. Interior of the church was decorated by well known artists of that era: Sequens, Vosmík, Šimek, Sucharda, Pirner etc. Its exterior, was built in Toscana Renaissance style, and is fine example of successful combination of bricks and various materials. This church is often mentioned as a finest building of Antonín Barvitius. It is an excellent example of gesamtkunstwerk, based on very profound knowledge of Italian Renaissance.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK