Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vybrané nebezpečné meteorologické jevy a jejich vliv na různé typy letadel
Název práce v češtině: Vybrané nebezpečné meteorologické jevy a jejich vliv na různé typy letadel
Název v anglickém jazyce: Selected hazard weather phenomena and their impact on various types of aircrafts
Akademický rok vypsání: 2007/2008
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra fyziky atmosféry (32-KFA)
Vedoucí / školitel: RNDr. Josef Keder, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.11.2007
Datum zadání: 15.11.2007
Datum a čas obhajoby: 08.09.2009 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:08.09.2009
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2009
Oponenti: doc. Mgr. Michal Žák, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: doc. RNDr. Jaroslav Kopáček, CSc.
Zásady pro vypracování
V rešeršní části shrnout všeobecné poznatky o vlivu nebezpečných meteorologických jevů na různé typy letadel (lehká sportovní, těžká transportní, vrtulníky, proudová letadla) a seznámit se s metodami jejich předpovědi. Získat poznatky o fyzice oblaků a srážek. Seznámit se s výstupními produkty numerických předpovědních modelů s vysokým rozlišením na omezeném území (LAM NWP modely) ? ALADIN, MM5. V další části práce se soustředit zejména na problematiku námrazy, vertikálního střihu větru a turbulence, spojených mimo jiné s tzv. microbursty. Nastínit možnost využití výstupů NWP modelů, zejména prognostických vertikálních profilů meteorologických prků, pro predikci potenciálu výskytu nebezpečných jevů a vymezení oblastí jejich možného výskytu. Odhadnout úspěšnost předpovědi.
Seznam odborné literatury
Předpis LET-51-24, Letecká meteorologie (VŠ učebnice), Praha, 1978
Krejčí, J.: Vojenská meteorologie, tisk U1199, VAAZ, 1986
Řezáčová, D., Novák, P., Kašpar, M., Setvák, M.: Fyzika oblaků a srážek. Academia, 2007
Podzimek, J.: Fysika oblaků a srážek. Nakl. ČSAV, Praha, 1959
Fujita, T.T.: The Downburst, Microburst and Macroburst. Report on Projects NIMROD and JAWS, University of Chicago, 1985
Passner J.E.: The Atmospheric Sounding Program: an Analysis and Forecasting Tool for Weather Hazards on the Battlefield. Report ARL-TR-1883, US Army Reseach Laboratory, 1999
Passner J.E.: An Evaluation on Three-Dimensional Weather Hazard Using Sounding Data and Model Output Data. Report ARL-TR-1046, US Army Research Laboratory, 2000
Dickerson S.N.: An Evaluation of Microburst Prediction Indices for the Kennedy
Space Center and Cape Canaveral Air Station (KSC/CCAS). Thesis Nr. AFIT/GM/ENP/00M-06, Department of the Air Force University, Air Force Institute of Technology, USA, Ohio, 2000
Předběžná náplň práce
Nehledě na technický rozvoj leteckých prostředků v posledních desetiletích, nebezpečné meteorologické jevy jako námraza, turbulence nebo vertikální střih větru stále představují významný rizikový prvek pro letadla všech kategorií, zejména během fáze přiblížení a přistání. Diplomová práce má za cíl shrnout soudobé poznatky o vlivu těchto jevů na různé kategorie soudobých letadel, popsat možnosti predikce těchto jevů a nastínit využití výstupů numerických modelů předpovědi počasí pro tento účel. Součástí práce je rovněž odhad úspěšnosti takových předpovědí.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Despite of technical progress of aircrafts in last decades, hazard weather phenomena such as icing, turbulence or vertical wind shear still represent significant risk factor for all aircraft categories, especially during the approach and landing flight phases. The goals of diploma theses are to summarise present knowledge on influence of these phenomena on various categories of contemporary aircrafts, to describe possibilities of prediction of these phenomena and to outline an application of LAM NWP models outputs to this purpose. An assessment of such forecast performance comprises a part of thesis as well.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK