Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývojová souvislost vizuální pozornosti a pregramotnostních dovedností
Název práce v češtině: Vývojová souvislost vizuální pozornosti a pregramotnostních dovedností
Název v anglickém jazyce: The developmental relationship between visual attention and preliteracy skills
Klíčová slova: vizuální pozornost, pregramotnost, fonematické uvědomování, znalost písmen, rychlé jmenování, předškolní věk
Klíčová slova anglicky: visual attention, preliteracy, phonemic awareness, letter knowledge, rapid naming, preschool-age
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Program Teoreticko výzkumná psychologie (24-TVP)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - přihlášen/a
Datum přihlášení: 02.04.2024
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce je zpracovávána jako empirická explorativní studie s oporou postupů a metod využívaných kvantitativními přístupy ke zpracování dat v psychologii.
Teoretická východiska práce se opírají o poznatky z výzkumu vývoje gramotnosti v současné psychologii, zejména o tzv. psycholingvistické a kognitivní přístupy.
Empirická část navazuje na závěry výzkumu Maurerové (2021) , která ve své bakalářské práci pilotně prozkoumala vývojový vztah fonematického uvědomování a vizuální pozornosti.
Seznam odborné literatury
KUCHARSKÁ, A. (2014). Riziko dyslexie: pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
POKORNÁ, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál
SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., NOVÁKOVÁ SCHÖFFELOVÁ, M. (in prep) Screening fonologických schopností pro děti předškolního a raného školního věku
SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. (2014). Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Praha: Grada. Psyché.
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ G., (2015). Vývoj jazykových schopností: v předškolním věku. Praha: Grada. Psyché.
CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MIKULAJOVÁ, M., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH (2019) A Cross-Linguistic, Longitudinal Study of the Foundations of Decoding and Reading Comprehension Ability, Scientific Studies of Reading, 23:5, 386-402, DOI: 10.1080/10888438.2019.1580284.
CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MOUSIKOU, P., EFRIM, C., LITAVSKÝ, M., ONOCHIE-Quintanilla, E., SALAS, N., SCHOFFELOVÁ, M., DEFIOR, S., MIKULAJOVÁ, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH. (2012). Common Patterns of Prediction of Literacy Development in Different Alphabetic Orthographies. Psychological Science, 23(6), 678-686. https://doi.org/10.1177/0956797611434536
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se věnuje otázce vývojové souvislosti vizuální pozornosti a časných projevů gramotnosti, resp. Souboru tzv. pregramotnostních dovedností. Pregramotnost definujeme v souladu s aktuální odbornou literaturou (Kucharská, Seidlová Málková 2012) jako soubor kognitivních a jazykových dovedností, které vývojově nejvýrazněji ovlivňují rozvoj počáteční gramotnosti. Konkrétně jde o tři nejvýznamnější komponenty celé struktury pregramotnostních dovednost (Caravolas et. al. 2012, Caravolas et al. 2019), fonematické uvědomování, znalosti písmen a rychlé automatické jmenování (RAN). Vizuální pozornost bývá zmiňována v psychologické poradenské i speciálně pedagogické odborné literatuře jako důležitá komponenta rozvíjející se gramotnosti a to zejména v přístupech charakteristických důrazem na tzv. percepční teorie poruchy učení (např. deficity dílčích funkcí; Sindelarová 1996, Pokorná 2004, Krejčová 2019) Nejnovější poznatky psychologického longitudinálního výzkumu ovšem roli vizuální pozornosti nedokládají jako zásadní (Caravolas et al 2012, Hulme , Snowling 2009) a tématizují spíše roli tzv. fonologických procesů (např. krátkodobé slovní paměti). Navrhovaná studie si proto klade za cíl povahu vývojových souvislostí vizuální pozornosti a pregramotnostních dovedností blíže prozkoumat a to s oporou vzorku českých monolingvních dětí předškolního věku. Navrhovaná bakalářské práce bude volně navazovat na závěry bakalářské práce Vladislavy Maurerové (2021), která ve vlastním pilotním výzkumném projektu popsala vývojový vztah vizuální pozornosti a fonematického uvědomování. Výsledky této studie mohou poskytnout důležité poznatky pro praxi pedagogicko-psychologického poradenství a praxi systematické podpory rozvoje pregramotnostních dovedností v mateřských školách.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor thesis deals with the question of the developmental relationshio between visual attention and early literacy and pre-literacy skills. We define preliteracy in accordance with the current literature (Kucharská, Seidlová Málková 2012) as a set of cognitive and language skills that developmentally most significantly influence the development of early literacy. Specifically, the three most important components of the whole structure of pre-literacy skills (Caravolas et. al. 2012, Caravolas et al. 2019) are phonemic awareness, letter knowledge and rapid automatic naming (RAN). Visual attention tends to be mentioned in both the psychological counselling and special education literature as an important component of developing literacy, and particularly in approaches characterised by an emphasis on the so-called "visual attention". However, recent findings of psychological longitudinal research do not present the role of visual attention as essential (Caravolas et al 2012, Hulme , Snowling 2009) and rather focus on the role of phonological processes (e.g. short-term verbal memory). Therefore, the proposed study aims to investigate the nature of the developmental links between visual attention and preliteracy skills with a sample of Czech monolingual preschool children. The proposed bachelor's thesis will loosely build on the findings of Vladislava Maurerová's (2021) bachelor's thesis, which described the developmental relationship between visual attention and phonemic awareness in her own pilot research project. The results of this study may provide important insights for the practice of educational-psychological counselling and the practice of systematic support for the development of pre-literacy skills in kindergartens.

This bachelor thesis is treated as an empirical exploratory study underpinned by the procedures and methods used by quantitative approaches to data processing in psychology.

The theoretical background of the thesis is based on the findings of research on literacy development in contemporary psychology, especially on the so-called psycholinguistic and cognitive approaches.

The empirical part builds on the research findings of Maurerová (2021) , who piloted the developmental relationship between phonemic awareness and visual attention in her undergraduate thesis.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK