Od Pozemského k Božskému: Novoplatónská interpretace Botticelliho „Primavery“ jako brána k Dantovu Paradisu
Název práce v češtině: | Od Pozemského k Božskému: Novoplatónská interpretace Botticelliho „Primavery“ jako brána k Dantovu Paradisu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | From Earthly to Divine: Neoplatonic Interpretation of Botticelli's "Primavera" as the Gateway to Dante's Paradiso |
Klíčová slova: | Dante Alighieri, Božská komedie, Pozemský ráj, Sandro Botticelli, Primavera, Novoplatonismus, Láska, Platón |
Klíčová slova anglicky: | Dante Alighieri, Divine comedy, earthly paradise, Sandro Botticelli, Primavera, Neoplatonism, Love, Plato |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filosofie (24-KF) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Felix Geisler |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.03.2024 |
Datum zadání: | 26.03.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.03.2024 |
Seznam odborné literatury |
ALIGHIERI, Dante. Božská komedie. Přeložil Vladimír MIKEŠ. Europa (Academia). Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1762-8.
ALIGHIERI, Dante. Božská komedie. Přeložil Jaroslav VRCHLICKÝ. Omega (Dobrovský). Praha: Dobrovský, 2014. ISBN 9788073901981. CASSIRER, Ernst (ed.). The renaissance philosophy of man: Petrarca, Valla, Ficino, Pico, Pomponazzi, Vives : selections in translation. 5th impress. Phoenix books. Chicago: University of Chicago Press, 1956. DEMPSEY, Charles. The Portrayal of Love: Botticelli's Primavera and humanist culture at the time of Lorenzo the Magnificent. Princeton: Princeton University Press, 1992. ISBN 0-691-03207-6. DRONKE, Peter. Dantova Komedie: obrazy a kontexty. Přeložil Martin POKORNÝ. [Praha]: Malvern, 2021. ISBN 978-80-7530-337-0. FICINO, Marsilio. Commentary on Plato's Symposium on Love [z latinského originálu De Amore přeložil Sears Jayne]. Texas: Spring Publications, Inc., 101 1985. 213 s. ISBN 0-88214-601-7. Gillies, Jean. “The Central Figure in Botticelli’s ‘Primavera.’” Woman’s Art Journal, vol. 2, no. 1, 1981, pp. 12–16. JSTOR, https://doi.org/10.2307/1357894. Accessed 4 Mar. 2024. GOMBRICH, Ernst, Hans. Botticelli's Mythologies: A Study in the Neoplatonic Symbolism of His Circle. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 1945, vol. 8, pp. 7-60. KROPÁČEK, Jiří. Dante Alighieri v českém výtvarném umění: medaile a plakety, grafika, kresby a obrazy, knižní edice a dokumenty : Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem 30. září - 21. listopad 1993, Národní galerie v Praze, Klášter sv. Anežky České 2. prosinec 1993 - 13. únor 1994. V Roudnici nad Labem: Galerie moderního umění, 1993. ISBN 80-85053-14-4. Marmor, Max C. “From Purgatory to the ‘Primavera’: Some Observations on Botticelli and Dante.” Artibus et Historiae, vol. 24, no. 48, 2003, pp. 199–212. JSTOR, https://doi.org/10.2307/1483739. Accessed 4 Mar. 2024. NESTI, Riccardo. Florencie: dějiny, umění, folklór. Města umění (Becocci). [Florencie]: Becocci, 2000. ISBN 88-8200-043-5. PLATÓN. Faidros. 7., opr. vyd. Přeložil František NOVOTNÝ. Praha: OIKOYMENH, 2014. ISBN 978-80-7298-510-4. PLATÓN. Symposion. [z řeckého originálu přeložil Fr. Novotný]. 6. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2005. ISBN 80-7298-139-0 TOGNER, Milan. Sandro Botticelli. 1. vyd. Brno: Datel, 1994. 95 s. Rubinstein, Nicolai. “Youth and Spring in Botticelli’s Primavera.” Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, vol. 60, 1997, pp. 248–51. JSTOR, https://doi.org/10.2307/751233. Accessed 4 Mar. 2024. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se snaží najít propojení mezi výtvarným dílem „Primavera“ autora Sandra Botticelliho a Danteho Rájem vyobrazeném v Božské komedii, a to pomocí konceptů novoplatónské filosofie. Jedná se o koncepty, které kladou důraz na očistu, snahu o duchovní osvícení, a lásku, jež slouží jako cesta od pozemského k Božskému. Záměrem práce je vyložit, jak Botticelliho zobrazení Primavery přesahuje pouhou alegorii a ztělesňuje vzestup k božské lásce, který můžeme vidět v Danteho Božské komedii. Cílem práce je tak ukázat, zda může být „Primavera“ vizuální reprezentací novoplatónských ideálů a zároveň zobrazovat Dantovu vizi Ráje. |