V Sídle paměti Louise Bourgeois.
Název práce v češtině: | V Sídle paměti Louise Bourgeois. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | In The Locus of Memory of Louise Bourgeois . |
Klíčová slova: | Louise Bourgeois|galerie Rudolfinum|poválečné umění|dějiny výstav|socha|instalace|domov|tělo|trauma |
Klíčová slova anglicky: | Louise Bourgeois|Rudolfinum Gallery|Postwar Art|History of Exhibitions|Sculpture|Installation|Home|Body|Trauma |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 20.03.2024 |
Datum zadání: | 20.03.2024 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.03.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | ne |
Zásady pro vypracování |
Louise Bourgeois se české veřejnosti poprvé představila v roce 1995 samostatnou výstavou s názvem Sídlo paměti v pražské galerii Rudolfinum, kde bylo prezentováno její dílo z let 1982–1993. V galerii Rudolfinum byla umělkyně zastoupena později ještě dvakrát, a to na výstavě FLAESH (2015) a Fragilités (2022). L. Bourgeois vycházela z osobních zkušeností v roli ženy – matky, manželky a dcery. Ve svých dílech se soustředila na psychologické trauma odehrávající se v rámci společenských či rodinných kruhů. Její experimenty s materiály jako je dřevo, sádra, kov, latex, mramor, plyš, nebo práce na papíře nabízí nesčetné asociační možnosti. Tato práce se tak pro své účely zaměřuje na metaforické propojení fyzického (těla) s architektonickým (domovem) v díle umělkyně z 80. a 90. let 20. století. V neposlední řadě práce pátrá po uměleckých dílech v českém kontextu, která sledovala obdobná tematická východiska. Toho by bylo dosaženo mimo jiné konfrontací vlastních textů Louise Bourgeois s dobovými texty českých umělkyň. Louise Bourgeois was first introduced to the Czech general public in 1995 with a solo exhibition titled The Locus of Memory at Rudolfinum Gallery in Prague, where her work 1982-1993 was presented. L. Bourgeois drew on her personal experiences as a woman – a mother, wife and daughter. Her works focused on psychological trauma taking place within social or family circles. Her experiments with materials such as wood, plaster, metal, latex, marble, plush or works on paper offer countless associative possibilities. Thus, for its purposes, this thesis focuses on the metaphorical connection between the physical (the body) and the architectural (the home) in the artist's work from the 1980s and 1990s. Last but not least, the thesis searches for artworks in the Czech context that followed similar thematic premises. This would be achieved, by confronting Louise Bourgeois' own writings with those by Czech artists. |
Seznam odborné literatury |
Bernadac, Marie-Laure and Hans-Ulrich Obrist, eds. Destruction of the Father /Reconstruction of the Father: Writings and Interviews, 1923–1997. Cambridge, MA: MIT Press, London: Violette, 1998 Burge, Catherine Margaret. Disagreeable Objects: The Sculptural Strategies of Louise Bourgeois,London: University College London, 2004 Gaßner, Hubertus, Brigitte Kölle. Louise Bourgeois. Passage dangereux, Hamburg: Hamburger Kunsthalle, 2012 Kotik, Charlotta, Terrie Sultan, and Christian Leigh. Louise Bourgeois: The Locus of Memory, Works 1982–1993. New York: The Brooklyn Museum, 1994 Kotík Charlotta, Louise Bourgeois: Sídlo paměti, Dílo 1982–1993. Praha: Galerie Rudolfinum,1995 Lippard, R. Lucy. From the Center. Feminist essays on womens art. 1976 Morris, Frances, ed. Louise Bourgeois. London: Tate, 2007 Nixon, Mignon. Fantastic Reality: Louise Bourgeois and a Story of Modern Art. Cambridge, MA, and London: MIT Press, 2005 Nixon, Mignon, ed. Oxford Art Journal 22, no. 2: Louise Bourgeois. Oxford: Oxford University Press, 1999 Van Espen, Silvia, Nour Asalia, Émilie Bouvard, Gabriela Garlatyová, Elena Sorokina. Fragilités. Praha: Galerie Rudolfinum, 2022 Wye, Deborah. Louise Bourgeois. New York: The Museum of Modern Art, 1982 Wye, Deborah. Louise Bourgeois: An Unfolding Portrait. New York: The Museum of Modern Art, 2017 |