Jak učit, když pedagoga trápí zdravotní problémy
| Název práce v češtině: | Jak učit, když pedagoga trápí zdravotní problémy |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Teaching When a Teacher is Affected by Health Issues |
| Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
| Vedoucí / školitel: | RNDr. Radim Kuba, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 25.10.2024 |
| Datum zadání: | 25.10.2024 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.10.2024 |
| Zásady pro vypracování |
| Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II. a) Doporučené předměty ze SIS: • MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní • MB180C50Z První pomoc - simulace zimní • MB180C50L První pomoc - simulace letní • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV: • Didaktika první pomoci I • Didaktika první pomoci II • Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci (více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu) |
| Předběžná náplň práce |
| o Práce se bude zaměřovat na analýzu a strategie řešení situací, kdy pedagog musí učit i přesto, že je ve zdravotní indispozici, a to v terénu reálného školního prostředí. Ideálním řešením zdravotních indispozic by samozřejmě bylo, aby pedagog navštívil lékaře a byl pracovní neschopnosti, dokud obtíže neodezní. V některých případech to však není zcela možné a pedagog nějakým způsobem musí výuku zvládnout. o V první části bude práce identifikovat a popisovat možné zdravotní problémy a indispozice pedagoga, které mohou překážet efektivní výuce - například ztráta hlasu, bolesti hlavy, situace jiné akutní bolesti, ale i chronická onemocnění či obtíže. o Další část se zaměří na konkrétní strategie a metody, které učitel může uplatnit, aby zachoval kvalitu a kontinuitu výuky i přes svůj zdravotní stav. Příkladem může být situace, kdy učitel ztratí hlas a jako náhradní komunikaci využije visuální pomůcky, písemné instrukce, nebo multimediální prezentace. V kontextu bolesti hlavy či migrény mohou být představeny strategie minimalizace vizuálního a zvukového podnětu ve třídě či alternativní organizace výuky. o Práce bude reflektovat jak etický, tak právní rámec tématu, a to v kontextu práv a povinností pedagoga, jeho zodpovědnosti za žáky, a také v kontextu práva pedagoga na zdravotní péči a odpovídající pracovní podmínky. V diskusi bude též prozkoumána problematika míry sebepéče, seberegulace a seberespektu pedagoga v kontextu očekávání pracovní role. o Cílem bude nabídnout pedagogům prostřednictvím zpracované rešerše konkrétní nástroje a strategie, jak se orientovat v situacích, kdy jsou nuceni zvládat dualitu rolí učitele a pacienta, a jak takové situace reflektovat s ohledem na vlastní potřeby a kontext školního prostředí. o V případě diplomové práce, která zahrnuje i „praktickou část“, by proběhlo dotazníkové šetření, které by zjistily, jak často se pedagogové do podobných situací zahrnujících zdravotní komplikace dostávají a jakým způsobem je řeší. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.