Didaktický potenciál mikrohistorických témat 20.století ve výuce dějepisu
Název práce v češtině: | Didaktický potenciál mikrohistorických témat 20.století ve výuce dějepisu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The didactic potential of microhistorical topics of the 20th century in history education |
Klíčová slova: | Mikrohistorie|didaktika dějepisu|20.století|historická gramotnost|výukové materiály |
Klíčová slova anglicky: | Microhistory|didactics of history|20th century|historical literacy|teaching materials |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.02.2024 |
Datum zadání: | 01.02.2024 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.02.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | ne |
Zásady pro vypracování |
Teoretická bakalářská práce se zaměřuje na didaktický potenciál mikrohistorických témat 20.století ve výuce dějepisu na gymnáziu s důrazem na rozvoj komplexního historického myšlení. Práce si klade za cíl identifikovat, jakým způsobem mohou mikrohistorická témata přispět k rozvoji historické gramotnosti žáka a podpoře kritického myšlení nejen v oblasti dějepisu. Zároveň se práce zaměřuje na výukové metody a konkrétní materiály, které ilustrují, jak lze efektivně integrovat témata historické antropologie do výuky dějepisu a jak je lze zasadit do širokého kontextu tzv. velkých dějin a vést žáka k vnímání důležitosti jednání jednotlivce. |
Seznam odborné literatury |
HORSKÝ, Jan. Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním: úvahy o povaze, postupech a mezích historické vědy. Vyd. 1. Praha: Argo, 2009. HUDECOVÁ, Dagmar. Jak modernizovat výuku dějepisu: výchovné a vzdělávací strategie v dějepisném vyučování. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2007. HUDECOVÁ, Dagmar a LABISCHOVÁ, Denisa. Nebojme se výuky moderních dějin: nejnovější a soudobé dějiny v současném dějepisném vyučování. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2009 BURKE, Peter. Co je kulturní historie?. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2011 DÜLMEN, Richard van. Historická antropologie: vývoj, problémy, úkoly. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2002. DOLEŽALOVÁ, Olga et al. Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnáziích. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, ©2007 MŠMT. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha, 2020. NEUMAJER, Ondřej. Inovativní výukové aktivity pro rozvoj dovedností pro 21. století. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. BAUMAN, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Překlad Miloslav Petrusek. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008. ZOUNEK, Jiří; ŠIMÁNĚ, Michal. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství: kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014 |