Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Didaktický potenciál mikrohistorických témat 20.století ve výuce dějepisu
Název práce v češtině: Didaktický potenciál mikrohistorických témat 20.století ve výuce dějepisu
Název v anglickém jazyce: The didactic potential of microhistorical topics of the 20th century in history education
Klíčová slova: Mikrohistorie|didaktika dějepisu|20.století|historická gramotnost|výukové materiály
Klíčová slova anglicky: Microhistory|didactics of history|20th century|historical literacy|teaching materials
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.02.2024
Datum zadání: 01.02.2024
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.02.2024
Odevzdaná/finalizovaná: ne
Zásady pro vypracování
Teoretická bakalářská práce se zaměřuje na didaktický potenciál mikrohistorických témat 20.století ve výuce dějepisu na gymnáziu s důrazem na rozvoj komplexního historického myšlení. Práce si klade za cíl identifikovat, jakým způsobem mohou mikrohistorická témata přispět k rozvoji historické gramotnosti žáka a podpoře kritického myšlení nejen v oblasti dějepisu. Zároveň se práce zaměřuje na výukové metody a konkrétní materiály, které ilustrují, jak lze efektivně integrovat témata historické antropologie do výuky dějepisu a jak je lze zasadit do širokého kontextu tzv. velkých dějin a vést žáka k vnímání důležitosti jednání jednotlivce.
Seznam odborné literatury
HORSKÝ, Jan. Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním: úvahy o povaze, postupech a mezích historické vědy. Vyd. 1. Praha: Argo, 2009.

HUDECOVÁ, Dagmar. Jak modernizovat výuku dějepisu: výchovné a vzdělávací strategie v dějepisném vyučování. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2007.

HUDECOVÁ, Dagmar a LABISCHOVÁ, Denisa. Nebojme se výuky moderních dějin: nejnovější a soudobé dějiny v současném dějepisném vyučování. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2009

BURKE, Peter. Co je kulturní historie?. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2011

DÜLMEN, Richard van. Historická antropologie: vývoj, problémy, úkoly. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2002.

DOLEŽALOVÁ, Olga et al. Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnáziích. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, ©2007

MŠMT. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha, 2020.
NEUMAJER, Ondřej. Inovativní výukové aktivity pro rozvoj dovedností pro 21. století. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014.

BAUMAN, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Překlad Miloslav Petrusek. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002.

VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008.

ZOUNEK, Jiří; ŠIMÁNĚ, Michal. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství: kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK