Antipatie ve vztahu učitel a žák jako výzva pro pedagogickou praxi
Název práce v češtině: | Antipatie ve vztahu učitel a žák jako výzva pro pedagogickou praxi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Antipathy in the Teacher-Student Relationship as a Challenge for Pedagogical Practice |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radim Kuba |
Řešitel: |
Zásady pro vypracování |
Od zájemce o dané téma se předpokládá, že v průběhu zpracovávání práce absolvovuje níže uvedené předměty a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu, případně dalších specializačních kurzů doporučených školitelem. Jednáse především o předměty zaměřené na pedagogickou a krizovou komunikaci, které pomohou dané téma při zpracovávání lépe uchopit. Doporučené předměty ze SIS: • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace |
Předběžná náplň práce |
o V podstatě každý učitel se v praxi setká se žáky či dokonce třídou, na jejichž hodiny se netěší. Někdy již vzpomínka na tyto žáky vzbuzuje u pedagogů velmi nepříjemné emoce, které často bývají i sdílené a z výuky mívají nedobrý pocit i žáci. Tyto projevy antipatie pak představují skutečnou výzvu pro pedagogickou praxi. o Tato práce se bude zabývat fenoménem antipatie mezi učitelem a žákem ve vzdělávacím kontextu. Budou zkoumány možné příčiny, projevy a důsledky tohoto negativního emocionálního stavu jak pro pedagogickou praxi, tak pro vzdělávací trajekt žáků. Práce bude reflektovat existující teoretické koncepty a výzkumné poznatky v oblasti vztahů učitel-žák z pohledu psychologie a pedagogiky a bude identifikovat a analyzovat různé formy a projevy antipatie mezi učiteli a žáky. o Klíčovým cílem práce bude navržení efektivních strategií a intervencí pro pedagogy, jak pochopit, zvládnout a případně transformovat vlastní negativní emoce vůči žákům, aby minimalizovaly potenciálně negativní vliv na výukový proces a na psychosociální klima ve třídě. Práce také bude zkoumat, jak antipatie ze strany učitele vnímají sami žáci, a jaký dopad může mít tento emocionální stav na jejich motivaci, sebepojetí a akademický výkon. o Dále se práce bude věnovat možným faktorům, které mohou přispívat k výskytu a udržení antipatie ve vztahu učitel-žák, jako jsou osobnostní charakteristiky učitele, specifika třídního kolektivu, vztahy mezi žáky nebo školní klima. o Výstupy práce budou mít ambici poskytnout teoreticky i prakticky relevantní podklady pro další výzkum a pro rozvoj konkrétních pedagogických intervencí a školení. o V případě zájmu o dané téma nejdříve kontaktujte školitele na e-mailuradim.kuba@natur.cuni.cz. |