Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Artificial Intelligence for Quoridor game
Název práce v češtině: Umělá inteligence pro hru Quoridor
Název v anglickém jazyce: Artificial Intelligence for Quoridor game
Klíčová slova: Quoridor|AI|Board Game
Klíčová slova anglicky: Quoridor|AI|Board Game
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI)
Vedoucí / školitel: Mgr. Klára Pešková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.09.2023
Datum zadání: 15.09.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.09.2023
Datum a čas obhajoby: 05.02.2024 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.01.2024
Datum odevzdání tištěné podoby:15.01.2024
Datum proběhlé obhajoby: 05.02.2024
Oponenti: RNDr. Jiří Švancara, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Quoridor is a two- or four-player board strategy game. The objective is to get a pawn to the opposite side of the game board. In each turn, a player can either move their pawn or place one of their 10 fences on the board. Given a relatively simple set of rules, programming an AI agent for Quoridor is still challenging - the mechanism of fences brings in randomness which makes it a hard problem for bruteforce tree search algorithms, also there is a lack of straightforward heuristics.

In this thesis work, the student will implement the game of Quoridor for two players and will write agents that can play the game using various techniques, including minimax search, rules-based heuristics and Monte Carlo tree search. The student will compare and analyze the performance of these agents and visualize the decision process, where possible.
Seznam odborné literatury
[1] Stuart Russell and Peter Norvig. "Artificial Intelligence: A modern approach." 3rd ed., Pearson (2010). ISBN: 978-0136042594
[2] Browne, Cameron B., et al. "A survey of Monte Carlo tree search methods." IEEE Transactions on Computational Intelligence and AI in games 4.1 (2012): 1-43.
[3] Millington, Ian, and John Funge. "Artificial intelligence for games." CRC Press, 2016.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK