Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hudba a nacionalismus na příkladu Marka Perkoviće Thompsona v Chorvatsku
Název práce v češtině: Hudba a nacionalismus na příkladu Marka Perkoviće Thompsona v Chorvatsku
Název v anglickém jazyce: XXX
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra ruských a východoevropských studií (23-KRVS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ondřej Žíla, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.06.2023
Datum zadání: 07.06.2023
Zásady pro vypracování
Cílem práce je představit a analyzovat tvorbu Marka Perkoviće Thompsona v kontextu vývoje Chorvatska po roce 1990, budování národního státu a problematiky nacionalismu. Na základě diskurzivní analýzy textů jeho písní, jazykových prostředků a výrazů budu analyzovat jeho sdělení v kontextu této doby, a jak koresponduje s tématem nacionalismu v chorvatské společnosti. Zaměřím se také na rozbor proměny obsahových sdělení jeho textů od počáteční fáze během chorvatské vlastenecké války po vstup Chorvatska do EU v roce 2013. Záměrem projektu je prozkoumat, jak Thompsonova tvorba rezonovala v chorvatské společnosti a zda, a případně nakolik, se reflexe jeho tvorby proměňovala.
Seznam odborné literatury
Baker, Catherine. Sounds of the Borderland: Popular Music, War and Nationalism in Croatia since 1991. Farnham: Ashgate, 2010.

Bellamy, Alex J. The formation of Croatian national identity: a centuries-old dream. Manchester: Manchester University Press, 2003.

Lampe, John R., ed. a Mazower, Mark, ed. Ideologies and national identities: the case of twentieth-century Southeastern Europe. Budapest: Central European University Press, 2004.

Pelikán, Jan et al. Státy západního Balkánu v uplynulém čtvrtstoletí a perspektivy jejich vývoje. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016.

Ramet, Sabrina P. Balkan babel: the disintegration of Yugoslavia from the death of Tito to the fall of Milošević. Boulder, Colorado: Westview Press, 2002.

Ramet, Sabrina P., ed. Central and Southeast European politics since 1989. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

Ramet, Sabrina P., ed., Clewing, Konrad, ed. a Lukić, Reneo, ed. Croatia since independence: war, politics, society, foreign relations. München: R. Oldenbourg, 2008.

Schäuble, Michaela. Narrating victimhood: gender, religion and the making of place in post-war Croatia. New York: Berghahn Books, 2014

Tanner, Marcus. Croatia: a history from the Middle Ages to the present day. Fourth edition. New Haven: Yale University Press, 2019.

Tejchman, Miroslav. Balkán ve 20. století. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016.
Předběžná náplň práce
Ve své práci se zaměřím na osobnost chorvatského zpěváka Marka Perkoviće Thompsona. Ten získal popularitu v Chorvatsku svými nacionalistickými písněmi během války za nezávislost na počátku 90. let 20. století. Svou popularitu si udržoval i po válce akcentováním nacionalistických témat spojených právě s boji za nezávislost. V jeho písních a vyjádřeních se lze setkat s četnými odkazy na ustašovský Nezávislý stát Chorvatsko či ideu tzv. Velkého Chorvatska. Thompson vystupoval aktivně na obranu generálů, které Chorvatsko vydalo Mezinárodnímu trestnímu tribunálu pro bývalou Jugoslávii v Haagu. Jeho tvorba a názory tak rezonují v chorvatské společnosti. Oslovuje především konzervativně a nacionalisticky orientovanou část společnosti. Zároveň jsou jeho tvorba a názory velmi kontroverzně přijímány v zahraničí při vystoupeních pro diasporu. Mnohdy jsou mimo Chorvatsko jeho vystoupení odmítána s odkazem na jeho "fašistické" pozadí.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK