Vzdělávací potřeby učitelů prvního stupně základních škol
Název práce v češtině: | Vzdělávací potřeby učitelů prvního stupně základních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Educational Needs of the Primary School Teachers |
Klíčová slova: | učitelé prvního stupně základních škol|další profesní vzdělávání|vzdělávací potřeby|kompetence učitelů|profesní rozvoj učitelů|analýza vzdělávacích potřeb |
Klíčová slova anglicky: | primary school teachers|vocational education|educational needs|teacher´s competencies|vocational development of teachers|training needs analysis |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Olga Běhounková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 02.03.2023 |
Datum zadání: | 02.03.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.03.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce bude rozpracovat specifika vzdělávacích potřeb učitelů prvního stupně základních škol. Nejprve bude představena učitelská profese s důrazem na učitele základních škol a jejich profesní kompetence. Charakterizována bude práce učitele prvního stupně základních škol. Následně bude představena oblast dalšího profesního vzdělávání učitelů prvního stupně základních škol, jeho legislativní ukotvení, obsah, cíle a podoby. Pozornost bude věnována procesu analýzy vzdělávacích potřeb učitelů prvního stupně základních škol. Cílem kvantitativního šetření bude analyzovat subjektivně pociťované vzdělávací potřeby v oblasti dalšího profesního vzdělávání učitelů prvního stupně deseti vybraných pražských základních škol. Šetření bude realizováno formou dotazníku. Předpokládaný počet respondentů je 120. Předběžná struktura práce: 1 Profese učitele 1.1 Vývoj profesní dráhy učitele 1.2 Profesní kompetence učitele základních škol 1.3 Charakteristika práce učitele prvního stupně základních škol 2 Další profesní vzdělávání učitelů prvního stupně základních škol 2.1 Legislativní rámec dalšího profesního vzdělávání učitelů 2.2 Cíle dalšího profesního vzdělávání učitelů 2.3 Obsah dalšího profesního vzdělávání učitelů 2.4 Podoby dalšího profesního vzdělávání učitelů 3 Analýza vzdělávacích potřeb učitelů prvního stupně základních škol 4 Empirické šetření – Analýza vzdělávacích potřeb učitelů prvního stupně vybraných pražských základních škol |
Seznam odborné literatury |
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6. KOHNOVÁ, Jana et al. Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Praha: PedF UK, 2012. ISBN 978-80-7290-625-3. KORTHAGEN, Fred. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5 KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele, Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7178-965-8. LAZAROVÁ Bohumíra. a kol. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2006. ISBN 978-80-7315-114-6. PETROVA, Svetlana O. Efficiency of the Professional Development of a Teacher in the System of Further Training: Analysis of Educational Teachers’ Needs. Journal of Siberian Federal University [online]. 2021,14(9), 1277–1285 [cit. 25.1.2023]. ISSN 2313-6014. Dostupné z: https://elib.sfu-kras.ru/bitstream/handle/2311/144195/02_Petrova+.pdf;jsessionid=1F0A90C36550708C8C3B2477EA6C2B84?sequence=1 PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 978-80-71-78-621-7. SOMR, Miroslav a kol. Pedagogika pedagogů: Tradice a současnost učitelství. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7394-397-4. STARÝ, Karel. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9 VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 978-80-7315-082-4. VODÁK, Jozef a Alžbeta KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3651-8. WALAN, S. a RUNDGREN, S.C. Investigating Preschool and Primary School Teachers' Self-Efficacy and Needs in Teaching Science: A Pilot Study. CEPS Journal: Center for Educational Policy Studies Journal [online]. Ljubljana, 2014,4(1), 51–67 [cit. 23.2.2023]. ISSN 2232-2647. Dostupné z: https://www.proquest.com/docview/1518931110/fulltext/32F2BD4F6ABD4BB5PQ/1?accountid=15618 WALTEROVÁ, Eliška. Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém: výstup projektu rezortního výzkumu MŠMT ČR č. LS 20007 Podpora práce učitelů: sborník z celostátní konference. 2. díl. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 978-80-7290-059-5. |