Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
(Trans)genderová problematika ve školách – postoje a znalosti českých učitelů
Název práce v češtině: (Trans)genderová problematika ve školách – postoje a znalosti českých učitelů
Název v anglickém jazyce: (Trans)gender issues in schools – attitude and knowledge of Czech teachers
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: Mgr. Radim Kuba
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.11.2022
Datum zadání: 09.11.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.01.2023
Zásady pro vypracování
Od zájemce o dané téma se předpokládá, že v průběhu zpracovávání práce absolvovuje níže uvedené předměty a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu, případně dalších specializačních kurzů doporučených školitelem. Jednáse především o předměty zaměřené na pedagogickou a krizovou komunikaci, které pomohou dané téma při zpracovávání lépe uchopit.

Doporučené předměty ze SIS:
• MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole
• MB180C48 Komplexní krizová komunikace
Předběžná náplň práce
Transgender jedinci prožívají tzv. gender dysforii, subjektivně vnímaný rozpor pohlavní identity a pohlavní role. Transgenderová problematika je aktuálním tématem mnoha oborů (zdravotnictví, psychologie, filozofie, práva…). Výzkum Agentury Evropské unie pro základní práva poukazuje na časté porušování základních lidských práv transgender jedinců a vyšší četnost útoků na jejich osobu. V rámci shrnujícího výstupu apeluje na členské státy EU mimo jiné k zajištění předávání objektivních informací o genderové identitě v rámci školního prostoru. Zvyšující se zájem o tematiku byl zaznamenán také u české mládeže. V rámci školního prostředí pedagogové čelí kupříkladu tematické konfrontaci během vyučování či jsou jednotlivými studenty žádáni o užívání odlišného či neutrálního rodového oslovení. Dosavadní strohé poznatky naznačují, že se pedagogové v této oblasti cítí být nekompetentní, ve většině případů se tématu zcela vyhýbají, někteří proti němu dokonce otevřeně bojují. Z tohoto pohledu se ze školních tříd stává negativní společenské prostředí, a to jak pro studenty (v krajním případě postrádající potřebnou psychologickou intervenci), ale taktéž pro učitele, pro než může být práce v takovém prostředí stresující. Cílem tohoto projektu je stanovení prevalence transgenderové problematiky v českých školách z pohledu pedagogů, popis přístupu pedagogů a jejich postojů k problematice, zachycení ochoty řešit situace s transgenderovou tematikou či o ní preventivně vyučovat. Dalším z cílů je otestování znalostí učitelů v jednotlivých oblastech transgenderové problematiky a statistické porovnání jednotlivých skupin učitelů. Vyhodnocení testové části bude učitelům okamžitou zpětnou vazbou i návodným materiálem k dané problematice. Výsledné poznatky mohou být základem pro adekvátní a s vyšší pravděpodobností účinná opatření, vedoucí k zdravějšímu a bezpečnějšímu školnímu prostředí jak pro studenty, tak učitele.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK