(Trans)genderová problematika ve školách – postoje a znalosti českých učitelů
Název práce v češtině: | (Trans)genderová problematika ve školách – postoje a znalosti českých učitelů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | (Trans)gender issues in schools – attitude and knowledge of Czech teachers |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radim Kuba |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.11.2022 |
Datum zadání: | 09.11.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.01.2023 |
Zásady pro vypracování |
Od zájemce o dané téma se předpokládá, že v průběhu zpracovávání práce absolvovuje níže uvedené předměty a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu, případně dalších specializačních kurzů doporučených školitelem. Jednáse především o předměty zaměřené na pedagogickou a krizovou komunikaci, které pomohou dané téma při zpracovávání lépe uchopit. Doporučené předměty ze SIS: • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace |
Předběžná náplň práce |
Transgender jedinci prožívají tzv. gender dysforii, subjektivně vnímaný rozpor pohlavní identity a pohlavní role. Transgenderová problematika je aktuálním tématem mnoha oborů (zdravotnictví, psychologie, filozofie, práva…). Výzkum Agentury Evropské unie pro základní práva poukazuje na časté porušování základních lidských práv transgender jedinců a vyšší četnost útoků na jejich osobu. V rámci shrnujícího výstupu apeluje na členské státy EU mimo jiné k zajištění předávání objektivních informací o genderové identitě v rámci školního prostoru. Zvyšující se zájem o tematiku byl zaznamenán také u české mládeže. V rámci školního prostředí pedagogové čelí kupříkladu tematické konfrontaci během vyučování či jsou jednotlivými studenty žádáni o užívání odlišného či neutrálního rodového oslovení. Dosavadní strohé poznatky naznačují, že se pedagogové v této oblasti cítí být nekompetentní, ve většině případů se tématu zcela vyhýbají, někteří proti němu dokonce otevřeně bojují. Z tohoto pohledu se ze školních tříd stává negativní společenské prostředí, a to jak pro studenty (v krajním případě postrádající potřebnou psychologickou intervenci), ale taktéž pro učitele, pro než může být práce v takovém prostředí stresující. Cílem tohoto projektu je stanovení prevalence transgenderové problematiky v českých školách z pohledu pedagogů, popis přístupu pedagogů a jejich postojů k problematice, zachycení ochoty řešit situace s transgenderovou tematikou či o ní preventivně vyučovat. Dalším z cílů je otestování znalostí učitelů v jednotlivých oblastech transgenderové problematiky a statistické porovnání jednotlivých skupin učitelů. Vyhodnocení testové části bude učitelům okamžitou zpětnou vazbou i návodným materiálem k dané problematice. Výsledné poznatky mohou být základem pro adekvátní a s vyšší pravděpodobností účinná opatření, vedoucí k zdravějšímu a bezpečnějšímu školnímu prostředí jak pro studenty, tak učitele. |