Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychologie učení dospělých – role emocí v učení dospělých
Název práce v češtině: Psychologie učení dospělých – role emocí v učení dospělých
Název v anglickém jazyce: Psychology of adult learning – The role of emotions in adult learning
Klíčová slova: Psychologie učení, emoce, dospělost, motivace, testová úzkost, učení
Klíčová slova anglicky: Psychology of learning, emotions, maturity, motivation, test anxiety, learning
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 26.10.2021
Datum zadání: 30.06.2022
Datum a čas obhajoby: 22.05.2023 08:00
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M103, multimediální učebna
Datum odevzdání elektronické podoby:28.03.2023
Datum proběhlé obhajoby: 22.05.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005AN)
Oponenti: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zpracována v souladu s aktuálně platným zněním Opatření děkana č. 38/2020 „O podrobnostech pro závěrečné práce“.
Seznam odborné literatury
HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
MAREŠ, J., 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0174-8.
NAKONEČNÝ, M., 2012. Emoce. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-614-2.
NAKONEČNÝ, M., 2013. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář. ISBN 978-80-7439-056-2.
PRŮCHA, J., 2014. Andragogický výzkum. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5232-7.
PRŮCHA, J., 2020. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2853-2.
VÁGNEROVÁ, M., 2007. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1318-5.
VETEŠKA, J., 2016. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1026-9.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá problematikou psychologie učení. Zaměřuje se na zjišťování vlivu druhu a intenzity emocí na učení, dále na zvládání testových zátěží a vytrvalosti ve studiu u dospělých studentů. Práce bude rozdělena do dvou částí. V teoretické části budou popsány jevy související s učením, testováním a prožíváním emocí vysokoškolskými studenty v kombinované formě studia. Empirická část práce bude tvořena hloubkovými nestrukturovanými rozhovory, doplněná standardizovaným dotazníkem Achievement Emotions Questionnaire (AEQ) - Reinhard Pekrun, Thomas Goetz. Dosažené výsledky a doporučení budou využitelné v poradenské praxi pro dospělé studenty, jak lépe zvládat emoce, aby byla posilována jejich vytrvalost ve studiu a nedocházelo k předčasnému ukončení studia.

Cíl práce:
Zjistit a popsat, jak druh a intenzita emocí ovlivňují učení, stres během testování a setrvání ve studiu dvou věkově odlišných skupin dospělých studentů vybraného studijního programu vysoké školy v navazujícím magisterském studiu.
Výzkumné otázky nebo hypotézy či výzkumné předpoklady – dle cíle práce a charakteru výzkumu:
Výzkumné otázky:
VO1: Jaké emoce prožívají netradiční studenti během učení a testování?
VO2: Jak prožívání těchto emocí ovlivňuje jejich motivaci k učení?
VO3: Jak souvisí druh a intenzita emoce se setrváním ve studiu?
Hypotézy:
HO: Učení dospělých není ovlivněno emocemi.
H1: Předpokládám, že pokud budou studenti prožívat při učení a testování pozitivní emoce, budou vytrvalejší ve studiu.

Metody výzkumu:
hloubkový nestrukturovaný rozhovor, dotazník Achievement Emotions Questionnaire (AEQ) - Reinhard Pekrun, Thomas Goetz (2002)

Návrh osnovy:
- Úvod
- Psychologie učení
- Učení
o Strategie a přístup k učení
o Styly učení
o Kognitivní teorie učení
o Druhy učení
o Sebeřízené učení
o Seberegulace
o Metakognice
o Emoční gramotnost

- Motivace
o Motivace v učení
o Motivace k výkonu
o Zájem
o Aspirace
- Emoce
o Druhy emocí
o Emoce a výkonnost
o Emoce a kognitivní procesy
o Emoce a učení
o Emoce a paměť
o Pozitivní emoce během zkoušek
o Negativní emoce během zkoušek
o Testová a sociální úzkost
- Dospělost
o Dospělost ve vztahu k učení
o Dospělost a emoce
o Celoživotní učení
o Netradiční studenti
o Distanční vzdělávání
- Cíl a výzkumné otázky, hypotézy
- Metody
- Výzkumný soubor
- Postup
o Sběr dat
o Doslovná transkripce
o Otevřené kódování
o Roztříděn do významových celků
o Vytvoření kategorií s podobnými vlastnostmi
o Vytvoření myšlenkové mapy
o Zpracování dotazníkového šetření
o Tematická analýza
o Diskuse
o Závěr
o Interpretace výsledků
o Výsledná zpráva
- Závěr
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis deals with the issue of learning psychology. It focuses on determining the influence of the type and intensity of emotions on learning, as well as on managing test burdens and endurance in the study of adult students. The work will be divided into two parts. The theoretical part will describe the phenomena related to learning, testing and experiencing emotions by university students in the combined form of study. The empirical part of the work will consist of in-depth unstructured interviews, supplemented by a standardized Achievement Emotions Questionnaire (AEQ) - Reinhard Pekrun, Thomas Goetz. The achieved results and recommendations will be useful in counseling practice for adult students on how to better manage emotions in order to strengthen their perseverance in the study and to avoid premature termination of studies.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK