Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Uprchlická situace na divadelních prknech
Název práce v češtině: Uprchlická situace na divadelních prknech
Název v anglickém jazyce: A refugee situation on the stage
Klíčová slova: migrace, dokumentární divadlo, narativ, uprchlíci, Ukrajina
Klíčová slova anglicky: migration, documentary theatre, narrative, refugees, Ukraine
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Barbora Spalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.09.2022
Datum zadání: 01.08.2023
Datum a čas obhajoby: 11.09.2023 09:00
Místo konání obhajoby: Jinonice - Nový Kampus, B228, 228, seminární místnost ISS
Datum odevzdání elektronické podoby:01.08.2023
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2023
Oponenti: Mgr. David Pergl
 
 
 
Zásady pro vypracování
________________________________________
Předpokládané metody zpracování
Mými výzkumnými otázkami zde jsou, jaké zkušenosti a prožitky herci používají k rekonstrukci své sociální reality. Jaké sdělení pak bude celá inscenace nést. Jak jsem již předeslala, zajímá mě ukrajinská migrace do Česka. Data budou kvalitativní, krom přímých textů divadelních her budou vytvořena na základě mého etnografického pozorování představení a zkoušek ukrajinského souboru. Budu se tedy pohybovat a pozorovat v prostředí brněnského HaDivadla. Chtěla bych provést analýzu obsahu, hereckého souboru a dramaturgickou analýzu inscenace.
Obsahová analýza a analýza hereckého souboru
K obsahové analýze mi poslouží texty divadelní hry. Zjistím tak nejen obsah, ale i formou jakou obsah hra sděluje, určím kdo a proč daný obsah sděluje a mnou předpokládané dopady sdělení. Obsahová analýza může ale také odkrývat například i obsah symbolů nebo různá podprahová sdělení či zkreslení. (Buriánek, 2018)
Jelikož mě zajímá, jak dané divadlo zpracovává současnou ukrajinskou migraci a jak se s tímto vyrovnávají, budu zkoumat, jaké poznatky, prožitky, příběhy, orální historii nebo filmové i jiné materiály jako dopisy, deníky dokumentární divadlo zpracovává a používá k výslednému představení. “Tvůrci divadla mohou sebe samy vnímat ve veřejném prostoru také jako sociální aktéry a představení nebo inscenaci více jako sociální jev, případně vyjádřený postoj (například v politickém divadle) než jako čistě umělecký projev” (Hanáčková, s. 51, 2013). Jelikož předpokládám, že právě v této dokumentární inscenaci složené i z neprofesionálních aktérů, dojde ke specifickému vnímání situace zúčastněnými herci, chtěla bych zjistit, jakou to bude mít podobu. Jaký postoj budou chtít vyjádřit. Jestli a jaký účinek měla tvorba divadelního představení na samotné herce. Jaká je dynamika jejich skupiny, jak a proč fungují v daném složení a co s nimi udělal divadelní proces jako se skupinou.
Dramaturgická analýza
Obsahovou analýzu bych chtěla doplnit o analýzu dramaturgickou, jelikož se domnívám, že dramaturgická sociologie mi dokáže více prozradit o postoji daných inscenací a herců k sociální realitě. Divadlo se při takové analýze využívá metaforicky proto, že lidé přijímají určité role, podle kterých hrají, aby dosáhli vyvolání určitého dojmu. Domnívám se, že u opravdového divadla se sociálním charakterem, které pracuje s “neherci”, si tuto metodu mohu vypůjčit. Budu tak sledovat, jaké role, týmy, regiony a fasády herci nasadili. Zjistím, jaký dojem chtějí herci vyvolat, nebo jak vypráví své příběhy a situaci, v které se právě nachází.
Analýza herecké techniky
Výše zmíněné bych chtěla doplnit o analýzu hereckého souboru, což mi bude umožněno díky pozorování zkoušek připravované hry s Ukrajinci a Ukrajinkami v Brně. Při zkoumání hereckých projevů by mi měl pomoci Slovník divadelní antropologie. Jsou zde komparovány asijské a evropské herecké techniky, přičemž popisuje procesy a práce jako je dramaturgie, ruce, trénink nebo rovnováha. (Barba, Savarese, 2000) Právě důležitým momentem je zde pro mě také zapojení neprofesionálních herců do procesu tvorby sociálně specifického divadla a jejich umělecké vyjádření, které bych chtěla analyzovat.
Herecké projevy během představení a také sociokulturní druhy projevů, kterými se antropologie divadla zabývá, budou tedy i předmětem mého zájmu. Herecké vyjádření každého člověka posléze ovlivňuje strukturu představení především v těchto směrech, na které bych se zaměřila; “osobnosti herců, zcela individuální aspekt; – zvláštnosti tradic a společensko-historických souvislostí, díky nimž se tato osobnost herce projevuje – tento aspekt zahrnuje pouze herce ve stejném divadelním okruhu; – užití fyziologie podle nekaždodenních tělesných technik – tento třetí aspekt se na rozdíl od předchozích dvou týká všech herců vždy a všude.” (Hanáčková, s. 54, 2013)
Díky pozorování zkoušek ukrajinského souboru bych chtěla pomocí etnografického pozorování zachytit už proces, jak se herecké vyjádření herců tvořilo a případně jak bylo ovlivňováno. Předpokládám, že má přítomnost už na zkouškách mi více pomůže sledovat zmíněné zvláštnosti tradic a společensko historické souvislosti, díky kterým se osobnost herce projevuje.
Etické souvislosti zvažovaného projektu
Při pozorování ukrajinského souboru bude podán účastníkům informovaný souhlas také pro případ, že by mi poskytli v rámci pozorování rozhovor. Taktéž je to potřeba z toho důvodu, že bych chtěla pořídit fotky během pozorování. Můj výzkum a tedy můj zájem o tuhle inscenaci může celému souboru dodat pocit povzbuzení, že jejich tvorba někam vede, protože už teď se o ně někdo zajímá a tak to, co se pokusí divadlem říct, může být minimálně viděno a třeba i přijato. Zároveň ale má přítomnost především při zkoušení může herce i režiséra rozrušovat, nemusí být zcela uvolnění a autentičtí, nebo můžu být bariéra při nastavení bezpečného prostředí, které předpokládám bude nezbytné, když dojde k velmi intimním sdílením a prožitkům.

Seznam odborné literatury
HANÁČKOVÁ, Andrea. Základy teorie divadla: studijní text pro kombinované studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3641-8.
MAYDL, Přemysl. Psychologie a sociologie divadla (nástin problematiky). UK, 1978.
Předběžná náplň práce
Námět práce
Sociologie divadla obecně zkoumá, jak divadelní představení vyjadřují a zpracovávají sociální realitu a také funkce divadla právě v oné sociální realitě. Konkrétně se může zabývat divadlem jako společenskou institucí, samotným dramatickým dílem daných tvůrců, herci a soubory nebo diváky a publikem. (Maydl, 1978)
Podle francouzského sociologa G. Gurvitche, podobně jako výše definováno, je třeba, co se sociálních funkcí divadla týče, zkoumat divadlo v následujících oblastech: “studium divadelního publika, analýza představení, studium hereckého souboru jako společenské a profesionální skupiny, funkční vztahy mezi obsahem divadelní hry a společenskou skutečností.” (Hanáčková, s. 51, 2013)
V mé bakalářské práci bych se tedy chtěla zaměřit především na funkční vztahy mezi obsahem divadelní hry a společenskou skutečností a analyzovat přímo dané představení. Tedy jak divadelní hra pracuje se sociální skutečností, které její stránky zohledňuje, co si ze sociální skutečnosti bere a prezentuje a co případně ne. Již jsem navštívila inscenaci “A jestli neumřela, pracuje tam dodnes” souboru CO ČUMIŠ v divadle Venuše ve Švehlovce, která reflektovala náš dnešní postoj k práci, konkrétně různé formy diskriminace žen v pracovním prostředí, kde jsem se seznámila s tímto druhem divadla, které chci nadále zkoumat. V práci bych chtěla pracovat se vznikajícím dokumentární inscenací s Ukrajinci a Ukrajinkami “Než skončí válka.”
Cílem by tedy bylo analyzovat obsah hry, také formu sdělení a užité divadelní metody, protože předpokládám, že volba způsobu vyprávění dané skutečnosti ovlivňuje dopad sdělení, divákův pocit i celý pohled na sociální problematiku, s kterou hra pracovala, což zároveň považuji za atraktivní věc pro výzkumníka. Zároveň ale prožitky a pohled neprofesionálních herců z řad lidí, kterých se daný sociální jev přímo týká, mohou lišit od představ většinové společnosti, zákonů a norem. Proto mě zajímá, jak divadlo s daným sociálním problémem pracuje. Pomocí analýz obsahu her můžu zjistit, jak se vztahují ke společenské skutečnosti. Chci zjistit, jaké místa dané sociální problematiky inscenace akcentuje a jaké prožitky se snaží předat divákům.
Nicméně podle výše zmíněného sociologa Gurvitche je v neposlední řadě namístě zkoumat i herecký soubor jako společenskou a profesionální skupinu. (Hanáčková, 2013) Tady je ovšem třeba využít znalosti a metody divadelní antropologie.
Kulturní antropologie pracuje především se vztahem dané herecké role k určité komunitě. Divadelní antropologie z ní pak vychází a hlouběji zkoumá herecké projevy během představení. Zaměřuje se především na průběh daného představení a fyziologický projev herců. (Hanáčková, 2013)
Jelikož v mnou vybrané inscenaci účinkují ukrajinští herci, jedná se také o interkulturní divadlo, což je častým předmětem zájmu divadelní antropologie. Tento druh divadla většinou reagoval na významné politické a sociální události. Zahrnuje divadlo hrané v původním jazyce nebo inscenace, kde herci hovoří zároveň více jazyky, dále například právě divadlo menšin nebo komunitní divadlo. Lze na něm pozorovat také výhody nebo omezení multikulturality přítomné v divadle a to, jak za takových podmínek předává určité sdělení. (ibid.)
Na připravovaném představení pod záštitou Ha Divadla v Brně, které bude pracovat s uprchlíky a uprchlicemi z Ukrajiny, bych chtěla provést také studii hereckého souboru jako společenské a profesionální skupiny. Téma této chystané inscenace v dnešních dnech velmi aktuální vzhledem k ruské agresi na Ukrajině a tím vyvolané ukrajinské migraci směrem i do České republiky. O to více považuji za vhodné, aby na toto společenské téma momentálně reagoval i sociologický a antropologický výzkum. Výhodou u tohoto představení je také fakt, že mi bude umožněno provádět pozorování na jejich zkouškách a budu zde moci být i u procesu tvorby představení a zachytit tak lépe hereckou práci.
Jako studentku sociologie a sociální politiky mě zajímají různé sociální problémy ve společnosti a považuji za přínosné zkoumat v podstatě kreativní a svéráznou práci s těmito jevy, která navíc v podobě divadelního představení předává divákům, tedy především laikům z řad veřejnosti, své vlastní sdělení a určitý pohled na danou sociální problematiku. Domnívám se, že pro jak sociologii tak antropologii je příhodné zjistit, jak sami aktéři různých sociálních problémů, komunity a menšiny v České republice reagují a sami reflektují svou žitou realitu tímto uměleckým způsobem v prostředí divadel.
Interkulturním divadlem se zabývali například Peter Brook, Eugenio Barba nebo Arianne Mnouchkine. Co se sociálního aspektu a chápání divadla týče, svou prací navážu na techniky výzkumu divadla sociologů jako byl Gurvitch, kdy mě bude zajímat představení, ale i herecký soubor jako společenská skupina. Mohla bych také zkoumat publikum, které se přijde na danou inscenaci podívat, jejich motivaci, prožitky, jejich případného zapojení a tak posunutí formátu pevné dokumentárního inscenace spíše k projektu. Právě k tomu vybízí sociolog Jean Duvignaud, který upouští od statistické analýzy publika, kdy se zkoumala spíše dostupnost divadla, popularita herců, klasifikace sociálních skupin v publiku. (Hanáčková, 2013) Hlavní přínos a důležitost této práce vidím ovšem v bezprostřední reakci na aktuální situaci, ukrajinskou migraci, kterou by výzkumníci neměli nechat bez povšimnutí.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK