Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Železnice ve výuce fyziky
Název práce v češtině: Železnice ve výuce fyziky
Název v anglickém jazyce: Railways in physics education
Klíčová slova: železnice|výuka fyziky|fyzikální principy
Klíčová slova anglicky: railways|physics education|physical principles
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Kabinet výuky obecné fyziky (32-KVOF)
Vedoucí / školitel: RNDr. Tomáš Kekule, Ph.D.
Řešitel: Bc. Adam Růžička - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.07.2022
Datum zadání: 25.07.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.07.2022
Datum a čas obhajoby: 04.09.2023 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.07.2023
Datum odevzdání tištěné podoby:19.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2023
Oponenti: doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: RNDr. Petr Gabriel, Ph.D.
Zásady pro vypracování
1) Vytipovat technická řešení (jevy), která se používají (vyskytují) v železniční dopravě a jejichž fyzikální princip lze s (případným) přiměřeným zjednodušením vysvětlit pomocí středoškolské fyziky.
2) Soustředit se především na techniku a jevy, které jsou snadno pozorovatelné, a může na ně být odkazováno jako na příklady použití středoškolských fyzikálních poznatků v praxi.
3) Vytipované popsat, vysvětlit a zařadit k tématu, pro které by mohlo sloužit jako praktický příklad použití fyzikální teorie probírané na střední škole.
Seznam odborné literatury
1) Fyzika pro gymnázia, různé učebnice
2) Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
3) J. Gašpařík, J. Kolář: Železniční doprava – technologie, řízení, grafikony a dalších 100 zajímavostí, Grada 2017
4) R. Doleček, O. Černý: Trakční napájecí soustavy, DFJP Univerzity Pardubice, 2015
5) Časopisy s železniční tematikou (Dráha, Svět železnice, aj.) – různá čísla
6) další literatura dle zadání vedoucího
Předběžná náplň práce
Každý učitel se mnohokrát setkal s dotazy studentů, k čemu je to dobré, kde se to používá, zda to není jen teoretická zbytečnost. Proto je dobré, když má učitel ke každému tématu zásobu příkladů, kde se daný jev v praxi využívá, kde mohou studenti vidět aplikaci daného fyzikálního jevu/principu/zákona v praxi. Cílem práce je popsat tyto příklady z prostředí železniční dopravy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Every teacher has many times encountered questions from students, what is it good for, where is it used, is it not just theoretical uselessness. Therefore, it is good if the teacher has a supply of examples for each topic where the given phenomenon is used in practice, where students can see the application of the given physical phenomenon/principle/law in practice. The aim of the work is to describe these examples from the railway transport.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK