Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Srovnání vybraných středoškolských českých a německých učebnic dějepisu se zaměřením na téma odsunu německého obyvatelstva po druhé světové válce a jeho didaktické pojetí
Název práce v češtině: Srovnání vybraných středoškolských českých a německých učebnic dějepisu se zaměřením na téma odsunu německého obyvatelstva po druhé světové válce a jeho didaktické pojetí
Název v anglickém jazyce: Comparison of chosen Czech and German secondary school history textbooks focusing on the expulsion of German population after World War II and its didactic concept
Klíčová slova: učebnice, srovnání, Německo, odsun Němců, vzdělávací systém, střední škola, struktura, obsah učebnic
Klíčová slova anglicky: textbook, comparison, Germany, expulsion of the Germans, educational system, secondary school, structure, content of the textbooks
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tomáš Mikeska
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 23.06.2022
Datum zadání: 23.06.2022
Datum a čas obhajoby: 12.09.2023 08:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:09.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PaedDr. František Parkan
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat analýze vybraných českých a německých středoškolských učebnic dějepisu a blíže se zaměří na téma odsunu německého obyvatelstva po druhé světové válce. V závěrečné části práce nabídne didakticky zpracovaný návrh hodiny na toto téma.
Seznam odborné literatury
ČURDA, Jan a Jan DVOŘÁK. Moderní dějiny pro střední školy: světové a české dějiny 20. století a prvního desetiletí 21. století. Brno: Didaktis, c2014-c2015. ISBN 978-80-7358-223-4.
KUKLÍK, Jan, Jan KUKLÍK a Petr ČORNEJ. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 4, Nejnovější dějiny. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002, 215 stran: černobílé, barevné ilustrace, fotografie, mapy, portréty. ISBN 80-7235-175-3.
ČORNEJOVÁ, Ivana, František PARKAN, Milan KUDRYS a Petr ČORNEJ. Dějepis pro střední odborné školy: české a světové dějiny. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2008, 238 stran: ilustrace (převážně barevné), mapy, portréty, faksimile; 30 cm. ISBN 978-80-7235-382-8.
BENEŠ, Zdeněk a Vladimír NÁLEVKA. Dějepis pro střední odborné školy. 1+2. Praha: Albra, 2009, 280 stran: ilustrace, mapy. ISBN 978-80-7361-059-3.
BĚLINA, Pavel, Jaroslav HALADA, Jaroslav HRBEK, et al. Dějiny zemí Koruny české. II., Od nástupu osvícenství po naši dobu. 10., aktualizované a doplněné vydání. V Praze: Paseka s.r.o, 2021, 431 stran: ilustrace, mapy, portréty, faksimile; 24 cm. ISBN 978-80-7637-213-9.
GREGER, D. Učebnice jako realizační scénář kurikula. In WALTEROVÁ, E. a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. díl. Brno: Paido, 2004, s. 261–271.
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3149-4.
Předběžná náplň práce
1. Charakteristika vzdělávacího systému v ČR a v Německu na příkladu spolkové země Severní Porýní Vestfálsko.
2. Předmět dějepis a jeho obsah ve středoškolských učebnicích v ČR (z hlediska RVP) a v Německu s důrazem na dějiny 20. století.
3. Analýza vybraných českých a německých učebnic dějepisu.
4. Téma odsunu německého obyvatelstva po druhé světové válce – srovnání pojetí tématu v českých a německých učebnicích + uchopení této látky ve výuce (dotazník – učitelé).
5. Didakticky zpracovaný návrh hodiny na toto téma.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
1. Characteristics of the education system in the Czech Republic and Germany using the example of the state of North Rhine-Westphalia.
2. History as a subject and its content in secondary school schoolbooks in the Czech Republic (from the point of view of the curriculum framework) and in Germany with an emphasis on the history of the 20th century.
3. Analysis of chosen Czech and German history textbooks.
4. The topic of the expulsion of the German population after World War II - comparison of the concept of the topic in Czech and German textbooks + the concept of this topic in teaching (questionnaire - teachers).
5. Didactically compiled proposal of a lesson on this topic.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK