Láska není švédský stůl
Název práce v češtině: | Láska není švédský stůl |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Love is not a cold buffet |
Klíčová slova: | láska|erós|Platón|Symposion|Aristofanés|Aristofanova řeč|Robert Solomon|Emmanuel Lévinas|splynutí|Druhý |
Klíčová slova anglicky: | love|eros|Plato|Symposium|Aristophanes|Aristophanes' speech|Robert Solomon|Emmanuel Lévinas|merging|Other |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ondřej Švec, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 25.05.2022 |
Datum zadání: | 25.05.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 09.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2022 14:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.08.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Jakub Jirsa, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Jedním z řečníků Platónova dialogu Symposion je komik Aristofanes, který se přidává k oslavným řečem na Eróta a vypráví mýtus o androgynech. Původně čtyřnozí a čtyřrucí androgyni, kteří byli rozezleným Diem rozseknuti na dvě části, nešťastně bloudí světem, dokud nenaleznou svou ztracenou polovinu a nespojí se s ní v sexuálním aktu. Aristofanes tak formuluje pojetí lásky jako hledání ztracené poloviny, které je završeno v erotice. Bakalářská práce se zabývá interpretací tohoto mýtu u dvou moderních filosofů Emmanuela Lévinase a Roberta C. Solomona. Zatímco Lévinas Aristofanův mýtus kritizuje jako egoistickou a incestní formu lásky, ve které hledám pouze sebe sama a zapomínám na nekonečnou jinakost Druhého, Solomon mýtus o lásce jako splynutí dvou polovin interpretuje kladně, jako formu lásky, ve které si jsou partneři nebo partnerky rovni a která neopomíjí důležitou roli tělesnosti. Pojetí obou autorů vybízí ke zkoumání dvou problémů. Lévinasova kritika a jeho následná pozitivní formulace asymetrického erotického vztahu, který sice uchovává jinakost Druhého, ale tato jinakost je založena na pohlavní diferenci a navíc se je formulována jazykem stereotypního pohledu na ženy. Solomon, jež klade partnerský vztah jako vztah rovnosti se zase neumí vypořádat s tím, že ve splynutí polovin dochází k rozplynutí individuální identity ve společném „my“. |
Seznam odborné literatury |
BEAUVOIR, Simone de. The Second Sex. London: Vintage Books, 2011–2009.
HEJDUK, Tomáš. Od Eróta k filosofii: studie o Erótu se zřetelem k Sókratově filosofii. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2007. LÉVINAS, Emmanuel. Čas a jiné. Le temps et l’autre. přel. Zdeněk Hrbata. Praha: Dauphin, 1997. LÉVINAS, Emmanuel. Existence a ten, kdo existuje, přel. Petr Daniš. Praha: Oikoymenh, 2009. LÉVINAS, Emmanuel. Totalita a nekonečno, přel. Miroslav Petříček a Jan Sokol. Praha: Oikoymenh, 1997. PLATÓN. Faidros, přel. F. Novotný. Praha: Oikoymenh, 2014. PLATÓN. Symposion, přel. F. Novotný. Praha: Oikoymenh, 1993. SCHOPENHAUER, Artur. Metafyzika lásky, přel. L. Kempný. Olomouc: Přátelé duchovních nauk, 1992. SOLOMON, Robert C. About Love: Reinventing Romance for Our Times. Indianapolis: Hackett, 2006. SOLOMON, Robert C. Not Passion's Slave: Emotions and Choice. Oxford: Oxford University Press, 2003. SOLOMON, Robert C. The Joy of Philosophy: Thinking Thin Versus the Passionate Life. Oxford: Oxford University Press, 2003. |