Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Změny trávení volného času u dětí staršího školního věku a dospívající mládeže v souvislosti s omezeními, které vyhlásila vláda ČR v době pandemie viru COVID-19
Název práce v češtině: Změny trávení volného času u dětí staršího školního věku a dospívající mládeže v souvislosti s omezeními, které vyhlásila vláda ČR v době pandemie viru COVID-19
Název v anglickém jazyce: Changes in leisure time for older school-age children and adolescents in connection with the restrictions announced by the Czech government during the COVID-19 pandemic
Klíčová slova: volný čas, neorganizované trávení volného času, neorganizované trávení volného času, dítě staršího školního věku, dospívající mládež, nouzový stav, funkce volného času, zájmová činnost
Klíčová slova anglicky: leisure, organised leisure, unorganised leisure, older school-age child, adolescents, state of emergency, leisure time function, leisure activities
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Řešitel: Mgr. Jan Keprt - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.04.2022
Datum zadání: 14.04.2022
Datum a čas obhajoby: 08.09.2023 14:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:17.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit, jak se změnilo trávení volného času dětí a dospívající mládeže z důvodu omezení osobní svobody jednotlivce, které souviselo s vyhlášeným nouzovým stavem stavu vládou ČR. Tento nouzový stav byl vyhlášen vládou ČR z důvodu ochrany veřejného zdraví v souvislosti s pandemií viru COVID-19.
Diplomová práce se snaží porovnat skutečné trávení volného času v době před pandemií, v době vyhlášeného nouzového stavu a po ukončení omezení vyplývajících z nouzového stavu. Pro první a druhou fázi jsou data získávána pomocí metod kvantitativního výzkumu. Tyto dvě fáze mapují změnu možností trávení volného času v průběhu vyhlášeného nouzového stavu. Třetí fáze využívá metod kvalitativního výzkumu. Snahou je získat přehled o příčinách případných změn v trávení volného času po skončení nouzového stavu. Autor diplomové práce zjišťuje, zda se aktéři výzkumu vrátili plně k činnostech, které provázely jejich trávení volného času před pandemií. Pokud se struktura trávení volného času proměnila, hledá autor příčiny této změny.

Diplomová práce porovnává trávení volného času ve vybraných kategoriích. Porovnání je prováděno u dvou skupin populace, a to u dětí staršího školního věku a dospívající mládeže. Autor se snaží najít rozdíly v trávení volného času v době, kdy nejsou vládou ČR generována žádná omezení a v době vyhlášeného nouzového stavu. A následně hledá autor diplomové práce rozdíly před vyhlášením nouzového stavu po jeho ukončení. K první a druhé fázi výzkumu jsou využity metody kvantitativní (dotazník), pro třetí část diplomové práce je využita metoda kvalitativní (polostrukturovaný rozhovor).
Seznam odborné literatury
1) HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogika volného času. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-471-6.
2) HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
3) KOLAŘÍKOVÁ Veronika, Jiří NĚMEC. Volný čas ve výzkumném diskursu v konsekvencích témat sociální pedagogiky. Sociální pedagogika, ročník 2017, číslo: 1, strana 10 – 28, ISSN: 1805-8825.
4) LANGMEIER Josef, Dana KREJČÍKOVÁ. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vydání, Brno: Grada, 2006. 368 stran, ISBN: 978-80-247-1284-0.
5) NEUMANN Jan a kolektiv. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Vydání první, Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-292-0
6) PÁVKOVÁ Jiřina. Pedagogika volného času, Praha: Portál 2008, ISBN 978-80-7367-423-6.
7) PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a přeprac. vydání, Praha: Portál, 2013. 400 s. ISBN 978-262-0403-9.
8) SPOUSTA Vladimír, Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 183 s., ISBN: 80-210-1007-X:95.
9) SRB Vladimír a kolektiv, Jak na osobnostní výchovu, Praha, projekt Odyssea 2007, vydání první, ISBN 978-80-87145-00-5.
10) VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
11) VÁŽANSKÝ, Mojmír. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-typia s. r. o, 2001. ISBN 80-86384-00-4.
12) ZIMBARDO, P. G., a N. D. COULOMBE, Odpojený muž: jak technologie připravuje muže o mužství a co s tím. Grada Publishing, 2017, ISNB 978-80-271-9700-2 (pdf).
13) Pedagogika [online časopis]. 2017-2021. Dostupné z https://ojs.cuni.cz/pedagogika/issue/archive. ISSN 2336-2189.
14) Pedagogická orientace [online časopis]. 2017-2021. Dostupné z https://journals.muni.cz/pedor/issue/archive. ISSN 1805-9511.
Předběžná náplň práce
1. Úvod
2. Pojem "volný čas"
a. Funkce volného času
b. činitelé ovlivňující volný čas
c. Psychologické aspekty výchovy ve volném čase
d. Obvyklé formy trávení volného času
2. Omezení využití volného času vládními opatřeními v době pandemie způsobené virem SARS CoV-2
3. Výzkum
a. Popis výzkumných metod
b. Výběr vzorku respondentů
c. Popis sběru dat
d. Rozhovory
4. Analýza dat z dotazníkového šetření
5. Analýza dat získaných z rozhovorů
6. Souhrn výsledků výzkumného šetření
7. Závěr
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
1. Introduction
2. The concept of leisure
a. Functions of leisure
b. Factors affecting leisure
c. Psychological aspects of leisure education
d. Common forms of leisure
2. Restrictions on leisure use by government measures during the SARS CoV-2 pandemic
3. Research
a. Description of research methods
b. Sampling of respondents
c. Description of data collection
d. Interviews 4. Analysis of the data from the questionnaire survey
5. Analysis of data obtained from interviews
6. Summary of research findings
7. Conclusion
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK