Míra respektování ideálu objektivity ve zpravodajství České televize a CNN Prima News: na příkladu mediálního pokrytí fungování prezidentské kanceláře
Název práce v češtině: | Míra respektování ideálu objektivity ve zpravodajství České televize a CNN Prima News: na příkladu mediálního pokrytí fungování prezidentské kanceláře |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The degree of respect for the ideal of objectivity in the news of Czech Television and CNN Prima News: the example of media coverage of the functioning of the president´s office |
Klíčová slova: | objektivita, předpojatost, televizní média, zpravodajství, Česká republika, Miloš Zeman, kvalitativní sémiotický výzkum |
Klíčová slova anglicky: | objectivity, bias, television media, news, Czech republic, Miloš Zeman, qualitative semiotics research |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 22.03.2022 |
Datum zadání: | 22.03.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 24.01.2023 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H110, Hollar - místn. č. 110 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.01.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.01.2023 |
Oponenti: | doc. PhDr. Barbora Osvaldová |
Seznam odborné literatury |
Použitá literatura
ALTHEIDE, David L. Media logic. Beverly Hills: Sage Publications, 1979. ISBN 08-0391-29-78 APRESYANOVÁ, Margaret. On the Concept of „Expressiveness“. In: Modern Linguis tics. Annals of Language and Literature, 2 (4), 2018, s. 8–12. ISSN 2637-5869 BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. ISBN: 80-85947-67-6 CARLSON, Matt. On the condition of anonymity: unnamed sources and the battle for journalism. Urbana: University of Illinois Press, 2011. ISBN: 978-02-5203-599-9 COHEN, Bernard C. Press and Foreign Policy. Princeton: Princeton University Press, 1963. ISBN: 978-06-9107-519-8 ČERVENKA, Jan, et al. Agenda setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4 DEARING, James W. a Everett M. ROGERS. Agenda-Setting (Communication Concepts 6). Beverly Hills: Sage Publications, 1996. ISBN 0-7619-0562-6 DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-493-9 DUBSKÝ, Josef, MURDZA, Karol a Lukáš URBAN. Masová komunikace a veřejná mínění. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3563-4 ENTMAN, Robert M., Framing Bias: Media in the Distribution of Power. In: Journal of Communication. 57 (1), 2007, s. 163–173. ISSN 0021-9916 GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. 3. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-035-3 GLASSER, Theodore. Objectivity precludes responsibility. In: The Quill. 72 (1), 1984. s. 13–16. ISSN 0033-6475 HALL, Stuart. Representation: Cultural representations and signifying practices. London: SAGE Publications, 1997. ISBN: 978-07-619-5432-3 HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2 JEŘÁBEK, Hynek, ROSSLER, Jan a Pavel SKLENAŘÍK. Mediální obraz Karla Schwarzenberga v tištěných denících před prezidentskými volbami 2013. In: Naše společnost. 11 (2), 2013, s. 3–15. ISSN 1214-438X JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ. Masová média. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6 JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4 JÍLEK, Viktor, et al. Jazyková expresivita v hlavních zpravodajských relacích ČT, TV Nova, FTV Prima a TV Barrandov. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2022. ISBN 978-80-244-5802-1 KŘEČEK, Jan. Politická komunikace od res publica po public relations. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3536-8 KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Praha: Karolinum, 1995. ISBN: 80-7184-134-X KUNCZIK, Michael a Astrid ZIPFEL. Gewalt und Medien: ein Studienhandbuch. Köln: Böhlau, 2006. ISBN 3-8252-2725-1 LIPPMANN, Walter. Veřejné mínění. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0939-3 LOKŠÍK, Martin: Televizní zpráva a televizní zpravodajství. In: Osvaldová, Barbora, kol. Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2001, s. 73–87. ISBN: 978-80-246-1899-9 MCCOMBS, Maxwell E. Agenda setting: nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-591-2 MCNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-840-6 MCQUAIL, Denis. Media performance: mass communication and the public interest. London: SAGE Publications, 1992. ISBN 0-8039-8295-X MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5 MCQUAIL, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3093-9 MENCHER, Melvin. News reporting and writing. Dubuque: Wm. C. Brown Publishers, 1984. ISBN 0-697-04361-4 NEČAS, Vladimír. Tradice výzkumů agenda-setting. In: Škodová, Markéta, ed. Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i, 2008, s. 15–27. ISBN 978-80-7330-151-4 OSVALDOVÁ, Barbora. Vytrženo z kontextu. Brno: Tribun EU, 2009. ISBN 978-80-7399-836-3 OSVALDOVÁ, Barbora, et al. Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-1899-9 POUPEROVÁ, Olga. Regulace médií. Praha: Leges, 2010. ISBN 978-80-87212-48-6 REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7 SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Praha: Odeon, 1989. ISBN 80-207-0070-6. SIEBERT, Fred, SCHRAMM, Wilbur a Theodor PETERSON. Four Theories of the Press: the authoritarian, libertarian, social responsibility and Soviet communist concepts of what the press should be and do. Urbana: University of Illinois Press, 1956. SCHULZ, Winfried, et al. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0827-8 ŠKODOVÁ, Markéta a Vladimír NEČAS. Veřejná a mediální agenda: komparativní analýza tematizace veřejné sféry. Praha: Professional Publishing, 2009. ISBN 978-80-7431-009-6 ŠKODOVÁ, Markéta, et al. Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4 TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-096-8 TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4 TUCHMANOVÁ, Gaye. Objectivity as Strategic Ritual: An Examination of Newsmen's Notions of Objectivity. In: American Journal of Sociology. 77 (4). 1972. ISSN 0002-9602 URBAN, Lukáš. Sociologie trochu jinak. 2. rozš. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3562-7 Primární zdroje Hlavní zprávy. CNN Prima News [online]. [cit. 2022-26-11]. Dostupné z https://cnn.iprima.cz/porady/hlavni-zpravy Události. Česká televize [online]. [cit. 2022-26-11]. Dostupné z https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/ Online zdroje 100 dnů v prezidentském úřadu. Newton media [online]. [cit. 2023-01-01]. Dostupné z: http://www.newtonmedia.cz/cs/mediainfo-cz/analyzy/100-dnu-v-prezidentskem-uradu/detail ATO: Televizi denně sleduje téměř 7 milionů Čechů. Media guru. [online]. [cit. 2022-29-11]. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2021/11/ato-televizi-denne-sleduje-temer-7-milionu-cechu/ CNN Prima News. Wikipedia [online]. [cit. 2022-24-10]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/CNN_Prima_News#cite_noteVojt%C4%9Bchovsk%C3%A1,_2019-12-03-7 Co je Rada ČT. Česká televize [online]. [cit. 2022-24-10]. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/rada-ct/co-je-rada-ct/ Česká televize. Wikipedia [online]. [cit. 2022-24-10]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A1_televize Čl. 9 Jazykový projev. Kodex ČT. Česká televize [online]. [cit. 2022-2-12]. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/kodex-ct/cl-9-jazykovy-projev/ Etický kodex ATO. Hlídací pes [online]. [cit. 2022-13-12] Dostupné z: https://hlidacipes.org/app/uploads/2016/05/eticky_kodex_ato.pdf Etický kodex. Syndikát novinářů [online]. [cit. 2022-3-10]. Dostupné z: https://www.syndikat-novinaru.cz/o-nas/etika/eticky-kodex/ Grafy diváckého ohlasu. Česká televize [online]. [cit. 2022-21-11]. https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/sledovanost-a-data-o-vysilani/grafy-divackeho-ohlasu-kolace/ Hlavní zprávy (pořad, televize Prima). Wikipedia [online]. [cit. 2022-25-10]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavn%C3%AD_zpr%C3%A1vy_(po%C5%99ad,_televize_Prima) Kodex ČT. Preambule a výklad pojmů. Česká televize [online]. [cit. 2022-24-10]. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/kodex-ct/preambule-a-vyklad-pojmu/ Objektivita a vyváženost. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání [online]. [cit. 2022-1-10]. Dostupné z: https://www.rrtv.cz/cz/static/o-rade/otazky-a-odpovedi/objektivita.htm Okamura je v ČT více než Bartoš. Zástupci SPD pozvání do televize často odmítají. Aktuálně.cz [online]. [cit. 2022-5-10]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/okamura-je-v-ct-vice-nez-bartos-zastupci-spd-pozvani-do-tele/r~3369733296e911eb8335ac1f6b220ee8/ Poslání rady. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání [online]. [cit. 2022-3-10]. Dostupné z: https://www.rrtv.cz/cz/static/o-rade/poslani-rady/index.htm Prohlášení o boji proti dezinformacím. Hrad [online]. [cit. 2022-12-12] Dostupné z: https://www.hrad.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/aktualni-tiskove-zpravy/prohlaseni-o-boji-proti-dezinformacim-15978 Přibývá lidí, kteří nevěří vědě, ale žvástům o placaté zemi, všímá si Jiří Grygar. Český rozhlas Plus [online]. [cit. 2022-1-10]. Dostupné z: https://plus.rozhlas.cz/pribyva-lidi-kteri-neveri-vede-ale-zvastum-o-placate-zemi-vsima-si-jiri-grygar-7170230 Tiskové zprávy. Česká televize [online]. [cit. 2022-21-11]. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/press/tiskovezpravy/?id=9709&_ga=2.52962600.1000672978.1653972603-1092023692.1631019321 Události. Wikipedia [online]. [cit. 2022-24-10]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Ud%C3%A1losti Vedení České televize. Česká televize [online]. [cit. 2022-21-11]. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/lide/management/vedeni-ceske-televize/ Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky [online]. [cit. 2022-24-10]. Dostupné z: https://www.psp.cz/sqw/sbirka.sqw?cz=231&r=2001 Zákon o ČT. Česká televize [online]. [cit. 2022-24-10]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/zakony/ |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce si klade za cíl vyložit koncept informační předpojatosti a předvést její konkrétní projevy v hlavním večerním zpravodajství ČT24 a CNN Prima News. Podkladový materiál se bude zabývat profilováním mediálního obrazu fungování prezidentské kanceláře Miloše Zemana. Materiál je čerpán z období od 3. května 2020, kdy zpravodajská stanice CNN Prima News zahájila své vysílání, do prvního čtvrtletí roku 2022. Úvodní teoretický výklad slouží jako konceptuální část práce, která nastiňuje problematiku zkoumaného jevu, tedy mediální předpojatosti. Tato kapitola vymezuje související pojmy, definuje metodologický rámec, poskytuje charakteristiku zkoumaných médií a v kontextu znalostí o tom, jak se vybraná média sama profilují, uvádí předpoklady, jakých typů předpojatostí by se eventuálně mohla dopouštět. Na základě těchto informací je provedena kvalitativní sémiotická analýza, jež se zaměřuje na obsahovou, jazykovou a vizuální rovinu odvysílaných reportáží. V rámci analýzy práce přihlédne i k profilování mediálního obrazu prezidentské kanceláře Miloše Zemana. Cílem práce je upozornit na způsoby, jimiž vybrané relace porušují koncept informační kvality a objektivního zpravodajství. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis aims to explain the concept of information bias and to demonstrate its concrete manifestations in the main evening newscasts of ČT24 and CNN Prima News. The background material will deal with the profiling of the media image of the functioning of the presidential office of Miloš Zeman. The material will be drawn from the period from May 3, 2020, when the news station CNN Prima News began its broadcast, to the first quarter of 2022. The initial theoretical framework serves as the conceptual part of the thesis, outlining the issues of the phenomenon under investigation, i.e. media bias. This chapter defines the basic concepts, defines the methodological framework, provides a characterization of the media under study, and makes assumptions about the types of bias that the selected media might eventually commit, in the context of knowledge about how the media profiles itself. On the basis of this knowledge, a qualitative semiotic analysis is carried out, focusing on the content, language and visuals of the broadcast reports. As part of the analysis, the thesis also takes into account the profiling of the media image of the presidential office of Miloš Zeman. The aim of the thesis is to highlight the ways in which the selected programmes violate the concept of information quality and objective reporting. |