Úroveň vybraných motorických kompetencí u dětí předškolního věku
Název práce v češtině: | Úroveň vybraných motorických kompetencí u dětí předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The level of selected motor competencies in preschool children |
Klíčová slova: | Motorika, pohyb, morotické testy, screening, mateřská škola. |
Klíčová slova anglicky: | Motor skills, movement, motor tests, screening, kindergarten. |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra tělesné výchovy (41-KTV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Šárka Panská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 02.03.2022 |
Datum zadání: | 02.03.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 17.05.2022 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.04.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.05.2022 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Provést literární rešerši k danému tématu
2. Stanovit cíle, úkoly a problémové otázky 3. Zmapovat podmínky MŠ 4. Provést testování vybraných testů 5. Vyhodnotit výsledky testů 6. Interpretovat výsledky a stanovit doporučení pro praxi |
Seznam odborné literatury |
1. ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období
do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4. 2. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. Dětská naučná edice. ISBN 80-251-0977-1. 3. BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3. 4. COOLS, W. et al. Movement skill assessment of typically developing preschool children: A review of seven movement skill assessment tools. Journal of Sports Science and Medicine, 8(2), 2008 5. DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4. 6. DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2009. Nahlížet - nacházet. ISBN 80-86307-27-1. 7. GALLAHUE, David. Motor development and movement experiences for young children (3-7). 1976. New York: John Wiley and Sons. 8. GALLAHUE, David; OZMUN, David. Understanding motor development: infants, children, adolescents, adults (4th ed.). Boston: WCB/McGraw-Hill. 1997 9. HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-686-5. 10. HERM, Sabine. Psychomotorické hry: 92 her zaměřených na motorický vývoj dětí v mateřské škole. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-018-9. 11. CHOUTKA, Miroslav, Jaromír VOTÍK a Danuše BRKLOVÁ. Motorické učení v tělovýchovné a sportovní praxi. Plzeň: Západočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7082-500-6. 12. CHRÁSKA, Miroslav. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1367-1. 13. KIRBY, Amanda. Nešikovné dítě: dyspraxie a další poruchy motoriky: diagnostika, pomoc, podpora, cesta k nezávislosti. Praha: Portál, 2000. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-424-9. 14. KOUBA, Václav. Motorika dítěte. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1995. ISBN 80-7040-13-70. 15. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3. 16. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0852-3. 17. LANGMEIER, Josef; KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0. 18. LISÁ, Lidka a KŇOURKOVÁ, Marie. Vývoj dítěte a jeho úskalí. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1986. 19. MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. V Praze: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867-0. 20. MAZAL, Ferdinand. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-29-0. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou vybraných motorických kompetencí u dětí předškolního věku. Teoretická část uvede aktuální poznatky současné literatury i některých výzkumů. Jednotlivé kapitoly teoretické části se budou věnovat charakteristice období předškolního věku, pohybovým vývojem dítěte, ale také rozvojem motorických dovedností a schopností v mateřské škole.
Samostatnou kapitolu budou tvořit možnosti a jednotlivé druhy testování, kdy je pozornost věnována možným rozdílům mezi dětmi a významu a validitě motorických testů. Cílem praktické části bude zmapovat podmínky podporující motorický rozvoj dětí v Mateřské škole Prievidzská 1, Šumperk, oddělení Temenická. Dílčím cílem pak bude screeningové šetření motorické úrovně dětí, ale také zjištění úrovně stimulace dětí k motorické aktivitě ze strany pedagogů. Samostatná diskuze se bude věnovat shrnutí získaných výsledků a navrhne možná doporučení pro další praxi. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis deals with selected motor competencies in preschool age children.
The theoretical part focuses on actual knowledge in actual literature including soma research. The individual chapters of the theoretical part deal with the characteristics of preschool age, movement development of a child, but also development of motor skills and abilities of children in a kindergarten. The author also deals with deficits in the field of motor functions, which are an important part of testing results. A separate chapter then concerns on possibilities and individual types of testing, where attention is given to possible differences between children and importance and validity of motor tests. The aim of the practical part is to map conditions which support motor development of children in the Kindergarten Prievidzská 1, Šumperk, department Temenická. A partial goal is a screening survey of children's motor level, but also determination of the level of stimulation of children to motor activity by teachers. Separate discussion then provides a summary of obtained results and suggests possible recommendations for further practice. |