Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití lapbooku v předškolním vzdělávání
Název práce v češtině: Využití lapbooku v předškolním vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Use of Lapbook in Preschool Education
Klíčová slova: lapbook, squashbook, předškolní vzdělávání, čtenářská pregramotnost, rozmanité inteligence, typy učení, model E – U – R
Klíčová slova anglicky: lapbook, squashbook, preschool education, reading preliteracy, multiple intelligences, types of learning, E – U – R model
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra české literatury (41-KCL)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 16.01.2022
Datum zadání: 16.01.2022
Datum a čas obhajoby: 17.01.2023 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:03.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 17.01.2023
Předmět: Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP)
Oponenti: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá využitím lapbooku v předškolním vzdělávání.
Teoretická část se zaměřuje na vysvětlení pojmu lapbook a squashbook, historii lapbooku, jeho využití v českém školství a cílí na představení této didaktické pomůcky. Je doplněna teorií různých typů inteligencí a učebních stylů, které je vhodné při plánování obsahu lapbooku a squashbooků zohledňovat. Uváděny jsou pozitivní přínosy práce s lapbooky v oblastech čtenářské, informační a matematické pregramotnosti.
Praktická část se věnuje využití lapbooků v prostředí mateřské školy, klade si za cíl vytvoření modelových lapbooků a metodických instrukcí k jejich tvorbě a používání. Jedná se o akční výzkum s kvalitativním přístupem. Jako metody sběru dat byly použity případové studie, participační pozorování, rozhovor a analýza lapbooků. Součástí ověřování použitých postupů je i kazuistika vybraných dětí, která dokládá jejich posun ve vybraných kognitivních oblastech a kompetencích.
Inspirativní do praxe by měly být vytvořeny funkční modelové lapbooky s metodickými poznámkami použitelnými pro práci pedagogů v předškolním vzdělávání.
Seznam odborné literatury
ALTMANOVÁ, Jitka. 2010. Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Editor Jaroslav Faltýn, Katarína Nemčíková, Eva Zelendová. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický. ISBN 978-80-87000-41-0.
ARMSTRONG, Thomas, 2011. Každý je na něco chytrý: jak odhalit a rozvíjet různé druhy inteligence. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0019-2.
CAREY, Benedict, 2015. Jak se učíme: překvapivá pravda o tom, kdy, kde a jak se učíme. Vyd. 1. Přeložil Romana HEGEDÜSOVÁ. Brno: Bizbooks. ISBN 978-80-265-0349-1.
DOMBROVSKÁ, Michaela; LANDOVÁ, Hana; TICHÁ, Ludmila. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR. s. 7-18. Národní knihovna knihovnická revue [online]. 2004. Roč. 15, č. 1, s. 7-18. Dostupné v archivu pořízeném dne 2009-02-06. ISSN 1214_0678https://web.archive.org/web/20090206134256/http://knihovna.nkp.cz/NKKR0401/0401007.html
FISHER, Robert, 2011. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0043-7.
GARDNER, Howard, 2018. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Vyd. 2. Přeložila Eva VOTAVOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1303-1.
GAVORA, Peter, 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 80-85931-79-6.
HOLT, John Caldwell, 1995. Jak se děti učí. Vyd. 1. Praha: Strom. ISBN 80-901662-7-X.
CHYTKOVÁ, Dagmar a Michal ČERNÝ, 2016. Efektivní učení: techniky přemýšlení, soustředění a komunikace s využitím myšlenkových map. Vyd. 1. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0479-5.
KASÍKOVÁ, Hana, 2001. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Vyd. 1. Praha: Karolinum. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0192-3.
LAUFKOVÁ, Veronika. 2017. Čtenářská gramotnost z pohledu rámcových a školních vzdělávacích programů. In Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. ISSN 2533-7890. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2017/05/Gramotnost_pregramotnost_a_vzd%c4%9bl%c3%a1v%c3%a1n%c3%ad_2_2017.pdf
LAUFKOVÁ, Veronika. 2020. Projekt S knížkou do života a čtenářská gramotnost: metodická příručka pro práci knihoven s dětmi ve věku 3–6 let / Veronika Laufková a kol. Vyd. 1. Praha: Národní knihovna České republiky – Knihovnický institut, 2020. ISBN 978-80-7050-733-9.
MÁLKOVÁ, Gabriela, 2009. Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. Praha, Česká republika: Portál. ISBN 978-80-7367-585-1.
MAREŠ, Jiří. 1998. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 80-7178-246-7.
MAREŠ, Jiří. 2013. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0174-8.
PRŮCHA, Jan. 2020. Psychologie učení. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2853-2.
RONKOVÁ, Jolana, HÁJKOVÁ Jana, WALDHANSOVÁ Blanka, MALINOVÁ Věra a Klára ŠPAČKOVÁ. 2019. Lapbook a Squashbook. Vyd. 1. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-056-5.
RONKOVÁ, Jolana, HÁJKOVÁ Jana, WALDHANSOVÁ Blanka, MALINOVÁ Věra a Klára ŠPAČKOVÁ. 2019. Lapbook a Squashbook. Soubor pracovních listů. Vyd. 1. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-146-3.
STOPPARD, Miriam. 1992. Otestujte své děti aneb Jak objevit a rozvíjet schopnosti svého dítěte. Martin: Neografia. ISBN 80-85186-49-7.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK