Využití lapbooku v předškolním vzdělávání
Název práce v češtině: | Využití lapbooku v předškolním vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Use of Lapbook in Preschool Education |
Klíčová slova: | lapbook, squashbook, předškolní vzdělávání, čtenářská pregramotnost, rozmanité inteligence, typy učení, model E – U – R |
Klíčová slova anglicky: | lapbook, squashbook, preschool education, reading preliteracy, multiple intelligences, types of learning, E – U – R model |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 16.01.2022 |
Datum zadání: | 16.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 17.01.2023 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.01.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP) |
Oponenti: | Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá využitím lapbooku v předškolním vzdělávání.
Teoretická část se zaměřuje na vysvětlení pojmu lapbook a squashbook, historii lapbooku, jeho využití v českém školství a cílí na představení této didaktické pomůcky. Je doplněna teorií různých typů inteligencí a učebních stylů, které je vhodné při plánování obsahu lapbooku a squashbooků zohledňovat. Uváděny jsou pozitivní přínosy práce s lapbooky v oblastech čtenářské, informační a matematické pregramotnosti. Praktická část se věnuje využití lapbooků v prostředí mateřské školy, klade si za cíl vytvoření modelových lapbooků a metodických instrukcí k jejich tvorbě a používání. Jedná se o akční výzkum s kvalitativním přístupem. Jako metody sběru dat byly použity případové studie, participační pozorování, rozhovor a analýza lapbooků. Součástí ověřování použitých postupů je i kazuistika vybraných dětí, která dokládá jejich posun ve vybraných kognitivních oblastech a kompetencích. Inspirativní do praxe by měly být vytvořeny funkční modelové lapbooky s metodickými poznámkami použitelnými pro práci pedagogů v předškolním vzdělávání. |
Seznam odborné literatury |
ALTMANOVÁ, Jitka. 2010. Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Editor Jaroslav Faltýn, Katarína Nemčíková, Eva Zelendová. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický. ISBN 978-80-87000-41-0.
ARMSTRONG, Thomas, 2011. Každý je na něco chytrý: jak odhalit a rozvíjet různé druhy inteligence. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0019-2. CAREY, Benedict, 2015. Jak se učíme: překvapivá pravda o tom, kdy, kde a jak se učíme. Vyd. 1. Přeložil Romana HEGEDÜSOVÁ. Brno: Bizbooks. ISBN 978-80-265-0349-1. DOMBROVSKÁ, Michaela; LANDOVÁ, Hana; TICHÁ, Ludmila. Informační gramotnost - teorie a praxe v ČR. s. 7-18. Národní knihovna knihovnická revue [online]. 2004. Roč. 15, č. 1, s. 7-18. Dostupné v archivu pořízeném dne 2009-02-06. ISSN 1214_0678https://web.archive.org/web/20090206134256/http://knihovna.nkp.cz/NKKR0401/0401007.html FISHER, Robert, 2011. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0043-7. GARDNER, Howard, 2018. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Vyd. 2. Přeložila Eva VOTAVOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1303-1. GAVORA, Peter, 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 80-85931-79-6. HOLT, John Caldwell, 1995. Jak se děti učí. Vyd. 1. Praha: Strom. ISBN 80-901662-7-X. CHYTKOVÁ, Dagmar a Michal ČERNÝ, 2016. Efektivní učení: techniky přemýšlení, soustředění a komunikace s využitím myšlenkových map. Vyd. 1. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0479-5. KASÍKOVÁ, Hana, 2001. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Vyd. 1. Praha: Karolinum. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0192-3. LAUFKOVÁ, Veronika. 2017. Čtenářská gramotnost z pohledu rámcových a školních vzdělávacích programů. In Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. ISSN 2533-7890. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2017/05/Gramotnost_pregramotnost_a_vzd%c4%9bl%c3%a1v%c3%a1n%c3%ad_2_2017.pdf LAUFKOVÁ, Veronika. 2020. Projekt S knížkou do života a čtenářská gramotnost: metodická příručka pro práci knihoven s dětmi ve věku 3–6 let / Veronika Laufková a kol. Vyd. 1. Praha: Národní knihovna České republiky – Knihovnický institut, 2020. ISBN 978-80-7050-733-9. MÁLKOVÁ, Gabriela, 2009. Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. Praha, Česká republika: Portál. ISBN 978-80-7367-585-1. MAREŠ, Jiří. 1998. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 80-7178-246-7. MAREŠ, Jiří. 2013. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0174-8. PRŮCHA, Jan. 2020. Psychologie učení. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2853-2. RONKOVÁ, Jolana, HÁJKOVÁ Jana, WALDHANSOVÁ Blanka, MALINOVÁ Věra a Klára ŠPAČKOVÁ. 2019. Lapbook a Squashbook. Vyd. 1. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-056-5. RONKOVÁ, Jolana, HÁJKOVÁ Jana, WALDHANSOVÁ Blanka, MALINOVÁ Věra a Klára ŠPAČKOVÁ. 2019. Lapbook a Squashbook. Soubor pracovních listů. Vyd. 1. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-146-3. STOPPARD, Miriam. 1992. Otestujte své děti aneb Jak objevit a rozvíjet schopnosti svého dítěte. Martin: Neografia. ISBN 80-85186-49-7. |