Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vnímání autenticity dokumentární fotografie z pohledu českých fotografů
Název práce v češtině: Vnímání autenticity dokumentární fotografie z pohledu českých fotografů
Název v anglickém jazyce: The Perception of Authenticity in Documentary Photography from Czech Photographers´Viewpoint
Klíčová slova: Autenticita, objektivita, hodnověrnost, dokumentární fotografie, čeští dokumentární fotografové
Klíčová slova anglicky: Authenticity, objectivity, credibility, documentary photography, Czech documentary photographers
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: doc. Robert Silverio, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 25.08.2021
Datum zadání: 25.08.2021
Datum a čas obhajoby: 24.06.2022 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:03.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 24.06.2022
Oponenti: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ARNHEIM, Rudolf, 1993. The Two Authenticities of the Photographic Media. The Journal of Aesthetics and Art Criticism. 51(4), 537–540.
BAATZ, Willfried, 2004. Fotografie. Přel. Hana KALABIŠKOVÁ. Praha: Computer Press. ISBN 978-80-251-0210-7.
BARTHES, Roland, 2004. Rétorika obrazu. In: Karel CÍSAŘ Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové. ISBN 80-239-5169-6.
BARTHES, Roland, 2005. Světlá komora: poznámka k fotografii. Vyd. 2., upr.(Ve Fra 1.). Přel. Miroslav PETŘÍČEK. Praha: Agite/Fra. Vizuální teorie. ISBN 978-80-86603-28-5.
BIRGUS, Vladimír, 1991. Česká a slovenská fotografie 80. let. In: Česká a slovenská fotografie DNES. Praha: Orbis. ISBN 978-80-235-0020-2.
BIRGUS, Vladimír a Jan MLČOCH, 2010. Česká fotografie 20. století. Prague: Kant. ISBN 978-80-7437-026-7.
BOGRE, Michelle, 2020. Documentary photography reconsidered: history, theory and practice [online]. 1st vyd. New York: Routledge [vid. 2022-04-24]. ISBN 978-1-00-310351-6. Dostupné z: https://www.taylorfrancis.com/books/9781003103516
CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS, 2022. authenticity [online]. Cambridge: Cambridge University Press [vid. 2022-04-05]. Dostupné z: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/authenticity
CARMODY, Deirdre, 1994. Time Responds to Criticism Over Simpson Cover. The New York Times [online]. [vid. 2022-02-05]. Dostupné z: https://www.nytimes.com/1994/06/25/us/time-responds-to-criticism-over-simpson-cover.html
CUDLÍN, Karel, 2022. Rozhovor s Karlem Cudlínem. Praha: 15. února 2022.
FLUSSER, Vilém, 2013. Za filosofii fotografie. 2. Aufl. Přel. Božena KOSEKOVÁ a Josef KOSEK. Praha: Fra. ISBN 978-80-86603-79-7.
HANKE, Jiří, 2022. Rozhovor s Jiřím Hankem. 29. března 2022. Osobní komunikace.
JANATA, Michal, 2015. Vedět viděním: Fotografie jako rozhodnutí. Zlín: Archa. ISBN 978-80-87545-39-3.
KRATOCHVÍL, Antonín, 2022. Rozhovor s Antonínem Kratochvílem. 2022.
KUČERA, Jaroslav, 2022. Rozhovor s Jaroslavem Kučerou. Praha: 31. března 2022.
LÁB, Filip, 2021. Postdigitální fotografie. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-4760-9.
LÁB, Filip a Pavel TUREK, 2009. Fotografie po fotografii. Vyd. 1. Praha: Univ. Karlova, Nakl. Karolinum. ISBN 978-80-246-1617-9.
LHOTÁK, Zdeněk, 2022. Rozhovor se Zdeňkem Lhotákem. Praha: 29. března 2022.
MENON, Mohan, 2019. The 100 most influential historical pictures of all time. https://rarehistoricalphotos.com/ [online]. [vid. 2022-04-18]. Dostupné z: https://rarehistoricalphotos.com/100-influential-historical-pictures-all-time/
MITCHELL, W. J. T, 2016. Teorie obrazu: Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Vizuální kultura. Přel. Lucie CHLUMSKÁ, Andrea PRUCHOVÁ a Ondrej HANUS. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3202-5.
MITCHELL, William J., 1992. The reconfigured eye: visual truth in the post-photographic era. Cambridge, Mass: MIT Press. ISBN 978-0-262-13286-2.
MRÁZKOVÁ, Daniela, 1986. Příběh fotografie. Máj. Praha: Mladá fronta.
MRÁZKOVÁ, Daniela a Vladimír REMEŠ, 1989. Cesty československé fotografie. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-0015-4.
POSTMAN, Neil, 2010. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-2206-4.
REMEŠ, Vladimír, 1989. Na téma československé novinářské fotografie. In: Československá novinářská fotografie. Praha: Československý svaz novinářů.
RITCHIN, Fred, 2013. Bending the frame: photojournalism, documentary, and the citizen. First edition. New York, N.Y: Aperture Foundation, Inc. Aperture ideas : writers and artists on photography. ISBN 978-1-59711-120-1.
SEKULA, Allan, 2004. O vynalezení fotografického významu. In: Karel CÍSAŘ Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové. ISBN 80-239-5169-6.
SHORE, Stephen, 2007. The Nature of Photographs: A Primer. 2nd ed. London ; new York: Phaidon. ISBN 978-0-7148-5904-0.
SILVERIO, Robert, 2016. Nefotografie, neslova. 1. vyd. Praha: Nakladatelství AMU. ISBN 978-80-7331-420-0.
SONTAG, Susan, 2002. O fotografii. Přel. Pavel VANČÁT. Praha: Paseka. ISBN 978-80-7185-471-5.
SONTAG, Susan, 2003. Regarding the pain of others. 1st ed. New York: Farrar, Straus and Giroux. ISBN 978-0-374-24858-1.
ŠOLC, Ladislav, 1991. Dokumentarismus je když ... In: Českaa a slovenská fotografie DNES. Praha: Orbis. ISBN 978-80-235-0020-2.
ŠTREIT, Jindřich, 2022. Rozhovor s Jindřichem Štreitem. Olomouc: 16. února 2022.
ÚSTAV PRO JAZYK ČESKÝ AV ČR, V. V. I., 2022. autenticita [online]. Praha: Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i. Dostupné z: https://slovnikcestiny.cz/heslo/autenticita/0/8894
ÚSTAV PRO JAZYK ČESKÝ, V. V. I., 2011. autentický [online]. Praha: Ústav pro jazyk český, v. v. i. Dostupné z: https://ssjc.ujc.cas.cz/search.php?hledej=Hledat&heslo=autentický&sti=EMPTY&where=hesla&hsubstr=no
Předběžná náplň práce
Předmětem této diplomové práce je prozkoumat činnost a myšlení českých dokumentárních fotografů a snaží se porozumět, jak se vypořádávají s autenticitou v jejich profesi, která je často vnímána jako objektivní způsob zachycování reality. Fotografie je brána jako důkaz, že se daná skutečnost opravu stala, a proto je mnohdy vnímána jako důvěryhodné médium. Často bývá opomíjeno, že fotografický snímek nezachycuje celou situaci, čímž se část příběhu ztrácí. Snímky jsou vytrhnuté okamžiky z času a kontextu, které zároveň podléhají autorovu myšlení a rozhodnutí, jak bude daná situace zachycena a prezentována veřejnosti. Tato práce se v teoretickém vymezení věnuje definici autenticity a vnímání fotografie jako subjektivního objektu zachycující realistické skutečnosti světa. Tyto poznatky jsou následně srovnávány s názory šesti českých dokumentárních fotografů získaných pomocí rozhovorů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The subject of this thesis is to examine the work and thinking of Czech documentary photographers, and to evaluate how they are dealing with authenticity not only in photography but also in their professions; as it is perceived as an objective way to capture reality. Photography is considered a proof of existence of the captured moments and that is why it is often perceived as a trustworthy medium. However, it is frequently neglected that photographs are moments detached from time and context, and that they are subject to the author’s thinking and decision on how the situation is going to be captured and presented to the public. In the theoretical part, this thesis is dealing with the definition of authenticity and the perception of photography as an object that is credibly portraying reality of the world. These findings are consequently compared through opinions of six Czech documentary photographers, that were obtained through interviews.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK