Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti zlepšení zvládání vzteku pomocí 8-týdenního kurzu všímavosti (mindfulness)
Název práce v češtině: Možnosti zlepšení zvládání vzteku pomocí 8-týdenního kurzu všímavosti (mindfulness)
Název v anglickém jazyce: Possibilities for improving anger management by an 8-weeks mindfulness course
Klíčová slova: Všímavost|mindfulness|hněv|vztek|STAXI-2|inventář hněvu|mechanismy|MBSR|coping
Klíčová slova anglicky: Mindfulness|Anger|STAXI-2|Anger Inventory|Anger Control|Mechanisms|MBSR|Coping
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. David Čáp, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.07.2021
Datum zadání: 26.07.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.07.2021
Datum a čas obhajoby: 03.09.2021 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit, zda je možné pomocí 8-týdenního kurzu všímavosti (a tedy zvýšení úrovně všímavosti) naučit obecnou populaci lépe (a vědomě) zvládat emoci vzteku.

Obsahem literárně teoretické části bude zaprvé, shrnutí psychologické teorie k emoci vzteku, jeho odlišení od agrese a násilného chování. Zadruhé, shrnutí poznatků k měřícím metodám vzteku a programů k jeho lepšímu zvládání. Zatřetí, přednes teoretických poznatků všímavosti, včetně jejího působení na emoci vzteku, a to zejména mechanismů přispívající ke změně zvládání vzteku.

Výzkumná část se bude věnovat změně v úrovni všímavosti účastníků, s důrazem na změnu ve zvládání vzteku účastníků. Výzkum bude pojat kvantitativně v podobě několika inventářů k tématu vzteku a všímavosti, a také kvalitativně v podobě závěrečné reflexe a rozhovoru k výzkumu. Respondenti budou osloveni a požádáni k vyplnění několika inventářů před začátkem 8-týdenního kurzu všímavosti, po jeho skončení, a naposledy po uplynutí jednoho měsíce od konce kurzu. K tomuto účelu bude přeložena do češtiny dosud pouze v anglickém jazyce dostupná měřící metoda STAXI-2 (State-Trait Anger Expression Inventory-2).

Výsledky výzkumu přispějí ke zjištění, zda 8-týdenní kurz všímavosti, po zvýšení úrovně všímavosti, umožní naučit obecnou populaci lépe zvládat emoci vzteku a mít tak vztek na vědomé úrovni více pod kontrolou. Pokud se tato hypotéza potvrdí, bude možné přistoupit k dalšímu výzkumu na klinické populaci, například s lidmi, kteří se dopouštějí násilného chování na svých blízkých v rámci domácího násilí. Zároveň bude pro další účely připraven první český překlad měřící metody STAXI-2, například k její postupné standardizaci a tvorbě norem pro českou populaci.
Seznam odborné literatury
Anālayo, B. (2018). The Potential of Facing Anger with Mindfulness. Mindfulness, 9, 1966–1972.
Ashu Dhawan, A.; Singh, S.; Taruna. (2018). Anger among Adolescents: The Role of Mindfulness. International Journal of Multidisciplinary and Current Research, 6, 80-83.
Fix, R.L; Fix, S.T. (2013). The effects of mindfulness-based treatments for aggression: A critical review. Aggression and Violent Behavior, 18, 219–227.
Lee, A.H.; DiGiuseppe, R. (2018). Anger and aggression treatments: a review of meta-analyses. Current Opinion in Psychology, 19, 65–74.
Singh, N.N.; Lancioni, G.E.; Manikam, R.; Winton, A.S.W.; c, Singh, A.N.A.; Singh, J.; D.A. Singh, A.D.A. (2011). A mindfulness-based strategy for self-management of aggressive behavior in adolescents with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 5, 1153–1158.
Zhang, N.; Piehler, T.F.; Gewirtz, A.H.; Snyder, J.J. (2019). Trait Mindfulness and Anger in the Family: A Dyadic Analysis of Male Service Members and their Female Partners. Journal of Marital and Family Therapy. 46(1), 15–29.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK