Problémy a výzvy procesu decentralizace na Ukrajině
Název práce v češtině: | Problémy a výzvy procesu decentralizace na Ukrajině |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Problems and challenges of the decentralization process in Ukraine |
Klíčová slova: | decentralizace, reforma, místní samospráva, Ukrajina, federalizace, administrativně-územní uspořádání, evropské zkušenosti |
Klíčová slova anglicky: | decentralization reform, local self-government, Ukraine, federalization, administrative-territorial arrangement, European experience |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra politologie (23-KP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michael Romancov, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 01.07.2021 |
Datum zadání: | 01.07.2021 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.05.2022 |
Oponenti: | PhDr. Josef Mlejnek, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
Místní samospráva je základem každého demokratického státu, protože poskytuje občanům
příležitost uplatnit své právo podílet se na správě věcí veřejných. Činnost orgánů je důležitá pro fungování místní samosprávy, protože jsou svolávány na profesionální bázi k zajištění efektivního řízení věcí veřejných v zájmu každého člena místní komunity. Územní organizace moci na Ukrajině však již mnoho let prochází hlubokou systémovou krizí. Úroveň kultury řízení státních orgánů, stav místní samosprávy nesplňují moderní evropské standardy. Systém státńí správy se na Ukrajině vyvinul směrem k posílení kontroly mocenské vertikály nad regiony. To však nezvýšilo účinnost správy a nezabránilo „feudalizaci“ regionů. Vyvrcholením problémů s vývojem systému řízení na Ukrajině byla v roce 2014 kombinace vnitřních a vnějších faktorů, která vyústila v Revoluci důstojnosti, ztrátu Krymu a vojenský konflikt na Donbasu. Decentralizační reforma oznámená v roce 2014 tedy byla způsobena důležitostí optimalizace administrativně-teritoriální struktury Ukrajiny, zlepšení systému její veřejné správy, decentralizace veřejné moci a rozvoje místní samosprávy. Jeho cílem bylo zintenzivnit vytvoření moderního systému místní samosprávy na Ukrajině založeného na evropských hodnotách místní demokracie, posílení místních komunit pravomocemi a prostředky, které zajistí místní ekonomický rozvoj, poskytování vysoce kvalitních a dostupných veřejných služeb. Důležitou výzvou pro decentralizaci tedy byl vývoj a provádění naléhavých protikrizových opatření na základě evropské zkušeností, kde má politika decentralizace bohatou a dlouhou historii a její provádění je prvkem celoevropské právní a hodnotové politiky. Zaroveň budování modelu decentralizace na Ukrajině může mít své vlastní národní charakteristiky a založené na národních přístupech, ale použití příkladů zahraničních účinných postupů je důležitým faktorem při tvoření ukrajinského modelu rozvoje, takže v moderních podmínkách se stává relevantní pro využití mezinárodních zkušeností v kvalitě a účinné decentralizaci. Reforma místní samosprávy a územní organizace moci na základě decentralizace, jejíž koncepční rámec byl schválen v roce 2014 a praktické provádění začalo v roce 2015, patří k nejvýznamnějším strategickým reformám na Ukrajině. Role sjednocených územních společenství na Ukrajině se stane klíčovou při zajišťování zájmů občanů ve všech sférách života na příslušném území. |
Seznam odborné literatury |
Předpokladaný seznam literatury:
1. ARBAN, Erika. The referenda for more autonomy in Veneto and Lombardia: constitutional and comparative perspectives. Perspectives on Federalism. 2018, 2018(10), 26 s.. ISSN 2036-5438. 2. BABAYAN, Tetyana. Decentralization policy in Ukraine: philosophy of reform, problems of implementation. Odesa, 2019. Dostupné také z: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/30247 . Vedoucí práce Stepanova N. 3. BARTLETT, Will a Vesna POPOVSKI. Local governance and social cohesion in Ukraine. London School of Economics, European Institute [online]. 2013, 2013 [cit. 2021-6-12]. Dostupné z: https://www.lse.ac.uk/LSEE-Research-on-South-EasternEurope/Assets/Documents/Research/Staff-publications/WP05.22.pdf 4. BIELA, Jan, Annika HENNL a André KAISER. Combining Federalism and Decentralization: Comparative Case Studies on Regional Development Policies in Switzerland, Austria, Denmark, and Ireland. Comparative Political Studies. 2012, 2012(45), 30 s. Dostupné z: doi: 10.1177/0010414011421767 5. BRYZITSKY, Maxim. Risks of decentralization. Decentralization in Ukraine [online]. 2019 [cit. 2021-6-12]. Dostupné z: https://decentralization.gov.ua/news/11589 6. Decentralization process management: foreign experience and strategic tasks for Ukraine [online]. 2018 [cit. 2021-6-12]. Dostupné z: https://knute.edu.ua/file/NjY4NQ==/f3ff1f5ee54cc42f4ae711f5de552598.pdf. "Decentralization Strategy." 7. DEICH, Maryna. Decentralizace na ukrajině: problémy, způsoby jejich řešení. Bulletin ekonomických věd Ukrajiny. 2020, 2020(№1), 7 s. Dostupné z: doi: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2020.1(38).66-72 8. DUDLEY, William. Ukraine’s Decentralization Reform. Research Division Eastern Europe / Eurasia [online]. 2019, 2019(#1), 34 s. [cit. 2021-6-11]. Dostupné z: https://www.swpberlin.org/publications/products/arbeitspapiere/Ukraine_Decentralization_Dudley.pdf 9. ELAZAR, Daniel. Contrasting Unitary and Federal Systems. International Political Science Review. 1997, 18(3), 15 s. 10. Fiscal Decentralization in Ukraine: Is It Run Smoothly? [online]. Decentralization under examination, 2018 [cit. 2021-6-12]. Dostupné z: http://4liberty.eu/wpcontent/uploads/2018/11/OLEKSANDRA-BETLIY_FISCAL-DECENTRALIZATIONIN-UKRAINE-IS-IT-RUN-SMOOTHLY.pdf 11. KRAT, Mykola a Alexander SOFIY. Comparative analysis of the decentralization process in Ukraine and Poland. European dialogue [online]. , 51 s. [cit. 2021-6-12]. Dostupné z: http://dialog.lviv.ua/wp-content/uploads/2017/10/Porivnyalniy-analizprotsesu-detsentralizatsiyi-Ukrayini-ta-Polshhi.pdf 12. KUZUB, Victor. Pět problémů decentralizace neboli Jak se stát pánem ve svem městě. Ukrajinská Pravda [online]. 2017 [cit. 2021-5-31]. Dostupné z: https://www.pravda.com.ua/columns/2017/11/16/7162180/ 13. LYSENKO, Zhanna a Artur OLEKSYN. Problems and ways to improve financial decentralization reform taking into account internacional experience. Vědecké poznámky TNU pojmenované po VI Vernadském. [online]. 2020, 2020(№31), 5 s. [cit. 2021-5-31]. Dostupné z: doi: https://doi.org/10.32838/2523-4803/70-3-46 14. PIGUL, N. a O. LIUTA. The experience of decentralization reforms in foreign countries. Money, finance and credit [online]. 2016, 2016(9), 5 s. [cit. 2021-6-12]. Dostupné z: http://global-national.in.ua/archive/9-2016/140.pdf 15. PYANKOVSKY, Vadim. Foreign experience of decentralization and proposals for Ukraine. Actual problems of jurisprudence [online]. 2018 (1), 5 s. [cit. 2021-6-5]. ISSN 2524-0129. Dostupné z: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/28842/1/%D0%9F%D1%8F%D0%BD%D0 %BA%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9.pdf 16. RUSYNYK, M. Problems and disadvantages of the decntralization of public administration and management. Vědecké poznámky TNU pojmenované po VI Vernadském [online]. 2018, 2018, 2018(#1), 4 s. [cit. 2021-5-31]. Dostupné z: http://www.pubadm.vernadskyjournals.in.ua/journals/2018/1_2018/27.pdf 17. SAMOJLENKO, Mariia. The transformation of the system of the local government in the context of the reform of power's decentralization in Ukraine. Odesa: Odessa University, 2017. Dostupné také z: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/14773 . Vedoucí práce Grygoriev O. 18. SAS, Olena. Decentralization in the Baltic States and Scandinavia. Part 1. [online]. 2016 [cit. 2021-6-12]. Dostupné z: https://agropolit.com/blog/105-detsentralizatsiya-ukrayinah-baltiyi-ta-skandinaviyi-chastina-1 19. UKRAJINA. Zákon č. 156-VIII., O principech státní regionální politiky. In: Verkhovna Rada, 2015, № 156-VIII. Dostupné také z: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/156- 19#Text 20. UKRAJINA. Zákon č. 1508-VII., O spolupráci územních společenství. In: Verkhovna Rada, 2014, № 1508-VII. Dostupné také z: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1508- 18#Text 21. UKRAJINA. Zákon č. 157-VIII., O dobrovolném sdružení územních společenství. In: Verkhovna Rada, 2015, № 157-VIII. Dostupné také z: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-19#Text 22. UKRAJINA. Zákon č. 77-r., O schválení akčního plánu pro provádění nové etapy reformy místní samosprávy a územní organizace moci na Ukrajině na období 2019–2021. In: Verkhovna Rada, 2019, № 77-r. Dostupné také z: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/77-2019-%D1%80#Text 23. UKRAJINA. Zákon č. 333-r., Po schválení Koncepce reformy místní samosprávy a územní organizace moci na Ukrajině. In: Verkhovna Rada, 2014, № 333-r. Dostupné také z: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80#Text 24. UKRAJINA. Zákon č. 907-IX., O změnách rozpočtového zákoníku Ukrajiny. In: Verkhovna Rada, 2020, № 907-IX. Dostupné také z: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/907-IX#Text 25. YURKEVICH, Iryna. Decentralization and reform of local self-government in Ukraine. Actual problems of jurisprudence [online]. 2017, 2017(#3), 5 s. [cit. 2021-5-31]. ISSN 2524-0129. Dostupné z: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/25625/1/%D0%AE%D1%80%D0%BA%D 0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87%20%D0%86..pdf 26. ZHALILO, Y., O. SHEVCHENKO, I. PAVLENKO, et al. Decentralization of power: medium-term adenda perspective [online]. Kyiv: National Institute for Strategic Studies, 2019 [cit. 2021-6-5]. Dostupné z: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2019-05/2019.pdf. National Institute for Strategic Studies. |
Předběžná náplň práce |
Předmětem výzkumu v diplomové práci je politika decentralizace, konkretně předpoklady,
proces implementace, problémy a vyhlídky decentralizační reformy na Ukrajině. Předpokladaný cíl této práce je studium obsahu, problémy a výzvy decentralizace politiky na Ukrajině. Úkoly této práce jsou následující: 1) definovat pojem a podstatu pojmu decentralizace státní moci; 2) vyjasnit předpoklady procesu decentralizace na Ukrajině (v souvislosti s revolucí důstojnosti, anexí Krymu a vojenskými akcemi na východě země od roku 2014); 3) zvážit účel a obsah decentralizační reformy na Ukrajině; 4) provést komparativní analýzu decentralizace na Ukrajině s ostatními jednotlivými evropskými zeměmi; 5) analyzovat problematické otázky provádění politiky decentralizace na Ukrajině; 6) zdůvodnit směry zlepšení politiky decentralizace na Ukrajině. S přihlédnutím k předmětu a tematu výzkumu v této práci bude použit následující systém metod: terminologická analýza (k určení podstaty konceptu decentralizace státní moci); příčinná souvislost (při stanovení předpokladů procesu decentralizace na Ukrajině); systémová analýza (při studiu současného stavu a výzev při provádění politiky decentralizace na Ukrajině); komparace (při studiu zkušeností zahraničních zemí s decentralizační reformou); vědecká abstrakce, syntéza a zobecnění (při zdůvodňování směrů zlepšení politiky decentralizace na Ukrajině). Strukturálně bude práce sestávat ze tří částí. První část bude definovat podstatu decentralizace, kontext a chronologii její implementace na Ukrajině. Druhá část bude věnována studiu současného stavu, charakteristikám a komparativní analýze politiky decentralizace na Ukrajině s ostatními evropskými zeměmi. Třetí část bude v současné fázi zdůvodňovat směry optimalizace politiky decentralizace na Ukrajině. Otázka decentralizace jako jednoho z prostředků zvyšování efektivity veřejné moci je již dlouho v zorném poli domácích vědců a odborníků. Tomuto problému jsou věnovány články, knihy, monografie předních ukrajinských i zahraničních vědců. Zdrojovou základnou je také legislativa Ukrajiny, Evropské unie, Rady Evropy, jednotlivých členských států EU. Navzdory velkému počtu prací o decentralizaci podporuje současný stav ukrajinského systému veřejné správy a pokusy o jeho reformu hledání nových přístupů k územní organizaci moci. |