Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Problémy a výzvy procesu decentralizace na Ukrajině
Název práce v češtině: Problémy a výzvy procesu decentralizace na Ukrajině
Název v anglickém jazyce: Problems and challenges of the decentralization process in Ukraine
Klíčová slova: decentralizace, reforma, místní samospráva, Ukrajina, federalizace, administrativně-územní uspořádání, evropské zkušenosti
Klíčová slova anglicky: decentralization reform, local self-government, Ukraine, federalization, administrative-territorial arrangement, European experience
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra politologie (23-KP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michael Romancov, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 01.07.2021
Datum zadání: 01.07.2021
Datum odevzdání elektronické podoby:02.05.2022
Oponenti: PhDr. Josef Mlejnek, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Místní samospráva je základem každého demokratického státu, protože poskytuje občanům
příležitost uplatnit své právo podílet se na správě věcí veřejných. Činnost orgánů je důležitá pro
fungování místní samosprávy, protože jsou svolávány na profesionální bázi k zajištění
efektivního řízení věcí veřejných v zájmu každého člena místní komunity.
Územní organizace moci na Ukrajině však již mnoho let prochází hlubokou systémovou krizí.
Úroveň kultury řízení státních orgánů, stav místní samosprávy nesplňují moderní evropské
standardy. Systém státńí správy se na Ukrajině vyvinul směrem k posílení kontroly mocenské
vertikály nad regiony. To však nezvýšilo účinnost správy a nezabránilo „feudalizaci“ regionů.
Vyvrcholením problémů s vývojem systému řízení na Ukrajině byla v roce 2014 kombinace
vnitřních a vnějších faktorů, která vyústila v Revoluci důstojnosti, ztrátu Krymu a vojenský
konflikt na Donbasu.
Decentralizační reforma oznámená v roce 2014 tedy byla způsobena důležitostí optimalizace
administrativně-teritoriální struktury Ukrajiny, zlepšení systému její veřejné správy,
decentralizace veřejné moci a rozvoje místní samosprávy. Jeho cílem bylo zintenzivnit vytvoření
moderního systému místní samosprávy na Ukrajině založeného na evropských hodnotách místní
demokracie, posílení místních komunit pravomocemi a prostředky, které zajistí místní
ekonomický rozvoj, poskytování vysoce kvalitních a dostupných veřejných služeb.
Důležitou výzvou pro decentralizaci tedy byl vývoj a provádění naléhavých protikrizových
opatření na základě evropské zkušeností, kde má politika decentralizace bohatou a dlouhou
historii a její provádění je prvkem celoevropské právní a hodnotové politiky. Zaroveň budování
modelu decentralizace na Ukrajině může mít své vlastní národní charakteristiky a založené na
národních přístupech, ale použití příkladů zahraničních účinných postupů je důležitým faktorem
při tvoření ukrajinského modelu rozvoje, takže v moderních podmínkách se stává relevantní pro
využití mezinárodních zkušeností v kvalitě a účinné decentralizaci.
Reforma místní samosprávy a územní organizace moci na základě decentralizace, jejíž
koncepční rámec byl schválen v roce 2014 a praktické provádění začalo v roce 2015, patří k
nejvýznamnějším strategickým reformám na Ukrajině. Role sjednocených územních
společenství na Ukrajině se stane klíčovou při zajišťování zájmů občanů ve všech sférách života
na příslušném území.
Seznam odborné literatury
Předpokladaný seznam literatury:
1. ARBAN, Erika. The referenda for more autonomy in Veneto and Lombardia:
constitutional and comparative perspectives. Perspectives on Federalism.
2018, 2018(10), 26 s.. ISSN 2036-5438.
2. BABAYAN, Tetyana. Decentralization policy in Ukraine: philosophy of reform,
problems of implementation. Odesa, 2019. Dostupné také z:
http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/30247 . Vedoucí práce Stepanova N.
3. BARTLETT, Will a Vesna POPOVSKI. Local governance and social cohesion in
Ukraine. London School of Economics, European Institute [online]. 2013, 2013 [cit.
2021-6-12]. Dostupné z: https://www.lse.ac.uk/LSEE-Research-on-South-EasternEurope/Assets/Documents/Research/Staff-publications/WP05.22.pdf
4. BIELA, Jan, Annika HENNL a André KAISER. Combining Federalism and
Decentralization: Comparative Case Studies on Regional Development Policies in
Switzerland, Austria, Denmark, and Ireland. Comparative Political Studies.
2012, 2012(45), 30 s. Dostupné z: doi: 10.1177/0010414011421767
5. BRYZITSKY, Maxim. Risks of decentralization. Decentralization in Ukraine [online].
2019 [cit. 2021-6-12]. Dostupné z: https://decentralization.gov.ua/news/11589
6. Decentralization process management: foreign experience and strategic tasks for
Ukraine [online]. 2018 [cit. 2021-6-12]. Dostupné z:
https://knute.edu.ua/file/NjY4NQ==/f3ff1f5ee54cc42f4ae711f5de552598.pdf.
"Decentralization Strategy."
7. DEICH, Maryna. Decentralizace na ukrajině: problémy, způsoby jejich řešení. Bulletin
ekonomických věd Ukrajiny. 2020, 2020(№1), 7 s. Dostupné z: doi:
https://doi.org/10.37405/1729-7206.2020.1(38).66-72
8. DUDLEY, William. Ukraine’s Decentralization Reform. Research Division Eastern
Europe / Eurasia [online]. 2019, 2019(#1), 34 s. [cit. 2021-6-11]. Dostupné z:
https://www.swpberlin.org/publications/products/arbeitspapiere/Ukraine_Decentralization_Dudley.pdf
9. ELAZAR, Daniel. Contrasting Unitary and Federal Systems. International Political
Science Review. 1997, 18(3), 15 s.
10. Fiscal Decentralization in Ukraine: Is It Run Smoothly? [online]. Decentralization under
examination, 2018 [cit. 2021-6-12]. Dostupné z: http://4liberty.eu/wpcontent/uploads/2018/11/OLEKSANDRA-BETLIY_FISCAL-DECENTRALIZATIONIN-UKRAINE-IS-IT-RUN-SMOOTHLY.pdf
11. KRAT, Mykola a Alexander SOFIY. Comparative analysis of the decentralization
process in Ukraine and Poland. European dialogue [online]. , 51 s. [cit. 2021-6-12].
Dostupné z: http://dialog.lviv.ua/wp-content/uploads/2017/10/Porivnyalniy-analizprotsesu-detsentralizatsiyi-Ukrayini-ta-Polshhi.pdf
12. KUZUB, Victor. Pět problémů decentralizace neboli Jak se stát pánem ve svem
městě. Ukrajinská Pravda [online]. 2017 [cit. 2021-5-31]. Dostupné z:
https://www.pravda.com.ua/columns/2017/11/16/7162180/
13. LYSENKO, Zhanna a Artur OLEKSYN. Problems and ways to improve financial
decentralization reform taking into account internacional experience. Vědecké poznámky
TNU pojmenované po VI Vernadském. [online]. 2020, 2020(№31), 5 s. [cit. 2021-5-31].
Dostupné z: doi: https://doi.org/10.32838/2523-4803/70-3-46
14. PIGUL, N. a O. LIUTA. The experience of decentralization reforms in foreign
countries. Money, finance and credit [online]. 2016, 2016(9), 5 s. [cit. 2021-6-12].
Dostupné z: http://global-national.in.ua/archive/9-2016/140.pdf
15. PYANKOVSKY, Vadim. Foreign experience of decentralization and proposals for
Ukraine. Actual problems of jurisprudence [online]. 2018 (1), 5 s. [cit. 2021-6-5]. ISSN
2524-0129. Dostupné z:
http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/28842/1/%D0%9F%D1%8F%D0%BD%D0
%BA%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9.pdf
16. RUSYNYK, M. Problems and disadvantages of the decntralization of public
administration and management. Vědecké poznámky TNU pojmenované po VI
Vernadském [online]. 2018, 2018, 2018(#1), 4 s. [cit. 2021-5-31]. Dostupné z:
http://www.pubadm.vernadskyjournals.in.ua/journals/2018/1_2018/27.pdf
17. SAMOJLENKO, Mariia. The transformation of the system of the local government in the
context of the reform of power's decentralization in Ukraine. Odesa: Odessa University,
2017. Dostupné také z: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/14773 .
Vedoucí práce Grygoriev O.
18. SAS, Olena. Decentralization in the Baltic States and Scandinavia. Part 1. [online]. 2016
[cit. 2021-6-12]. Dostupné z: https://agropolit.com/blog/105-detsentralizatsiya-ukrayinah-baltiyi-ta-skandinaviyi-chastina-1
19. UKRAJINA. Zákon č. 156-VIII., O principech státní regionální politiky. In: Verkhovna
Rada, 2015, № 156-VIII. Dostupné také z: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/156-
19#Text
20. UKRAJINA. Zákon č. 1508-VII., O spolupráci územních společenství. In: Verkhovna
Rada, 2014, № 1508-VII. Dostupné také z: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1508-
18#Text
21. UKRAJINA. Zákon č. 157-VIII., O dobrovolném sdružení územních společenství. In:
Verkhovna Rada, 2015, № 157-VIII. Dostupné také z:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-19#Text
22. UKRAJINA. Zákon č. 77-r., O schválení akčního plánu pro provádění nové etapy
reformy místní samosprávy a územní organizace moci na Ukrajině na období 2019–2021.
In: Verkhovna Rada, 2019, № 77-r. Dostupné také z:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/77-2019-%D1%80#Text
23. UKRAJINA. Zákon č. 333-r., Po schválení Koncepce reformy místní samosprávy a
územní organizace moci na Ukrajině. In: Verkhovna Rada, 2014, № 333-r. Dostupné
také z: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80#Text
24. UKRAJINA. Zákon č. 907-IX., O změnách rozpočtového zákoníku Ukrajiny. In:
Verkhovna Rada, 2020, № 907-IX. Dostupné také z:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/907-IX#Text
25. YURKEVICH, Iryna. Decentralization and reform of local self-government in
Ukraine. Actual problems of jurisprudence [online]. 2017, 2017(#3), 5 s. [cit. 2021-5-31].
ISSN 2524-0129. Dostupné z:
http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/25625/1/%D0%AE%D1%80%D0%BA%D
0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87%20%D0%86..pdf
26. ZHALILO, Y., O. SHEVCHENKO, I. PAVLENKO, et al. Decentralization of power:
medium-term adenda perspective [online]. Kyiv: National Institute for Strategic Studies,
2019 [cit. 2021-6-5]. Dostupné z: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2019-05/2019.pdf.
National Institute for Strategic Studies.
Předběžná náplň práce
Předmětem výzkumu v diplomové práci je politika decentralizace, konkretně předpoklady,
proces implementace, problémy a vyhlídky decentralizační reformy na Ukrajině.
Předpokladaný cíl této práce je studium obsahu, problémy a výzvy decentralizace politiky na
Ukrajině.
Úkoly této práce jsou následující:
1) definovat pojem a podstatu pojmu decentralizace státní moci;
2) vyjasnit předpoklady procesu decentralizace na Ukrajině (v souvislosti s revolucí
důstojnosti, anexí Krymu a vojenskými akcemi na východě země od roku 2014);
3) zvážit účel a obsah decentralizační reformy na Ukrajině;
4) provést komparativní analýzu decentralizace na Ukrajině s ostatními jednotlivými
evropskými zeměmi;
5) analyzovat problematické otázky provádění politiky decentralizace na Ukrajině;
6) zdůvodnit směry zlepšení politiky decentralizace na Ukrajině.
S přihlédnutím k předmětu a tematu výzkumu v této práci bude použit následující systém metod:
terminologická analýza (k určení podstaty konceptu decentralizace státní moci); příčinná
souvislost (při stanovení předpokladů procesu decentralizace na Ukrajině); systémová analýza (při
studiu současného stavu a výzev při provádění politiky decentralizace na Ukrajině); komparace
(při studiu zkušeností zahraničních zemí s decentralizační reformou); vědecká abstrakce, syntéza
a zobecnění (při zdůvodňování směrů zlepšení politiky decentralizace na Ukrajině).
Strukturálně bude práce sestávat ze tří částí. První část bude definovat podstatu decentralizace,
kontext a chronologii její implementace na Ukrajině. Druhá část bude věnována studiu
současného stavu, charakteristikám a komparativní analýze politiky decentralizace na Ukrajině s
ostatními evropskými zeměmi. Třetí část bude v současné fázi zdůvodňovat směry optimalizace
politiky decentralizace na Ukrajině.
Otázka decentralizace jako jednoho z prostředků zvyšování efektivity veřejné moci je již dlouho
v zorném poli domácích vědců a odborníků. Tomuto problému jsou věnovány články, knihy,
monografie předních ukrajinských i zahraničních vědců. Zdrojovou základnou je také legislativa
Ukrajiny, Evropské unie, Rady Evropy, jednotlivých členských států EU. Navzdory velkému
počtu prací o decentralizaci podporuje současný stav ukrajinského systému veřejné správy a
pokusy o jeho reformu hledání nových přístupů k územní organizaci moci.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK