Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 381)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv hospitalizace a ranní pacientské komunity s prvky všímavosti na aktuální prožívání a výskyt strategií emoční regulace
Název práce v češtině: Vliv hospitalizace a ranní pacientské komunity s prvky všímavosti na aktuální prožívání a výskyt strategií emoční regulace
Název v anglickém jazyce: The effect of hospitalization and morning patient community with basic mindfulness practice on emotional experiencing and occurrence of emotional regulation strategies
Klíčová slova: emoce|emoční regulace|praxe všímavosti|valuační systémy|aktuální emoční stav|hospitalizace|komunita s prvky všímavosti|adolescenti
Klíčová slova anglicky: Emotions|Emotion Regulation|Mindfulness Practice|Valuation Systems|Current Emotional State|Hospitalization|Mindfulness-Focused Community|Adolescents
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.06.2021
Datum zadání: 25.06.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.07.2021
Datum a čas obhajoby: 30.05.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 30.05.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Jiří Michalec, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analýza a následná komparace objevujících se strategií emoční regulace v esejích, které participanti psali před a po hospitalizaci na psychiatrickém oddělení. Jedná se o srovnání třech skupin participantů. První skupina měla v rámci hospitalizace indikovanou základní praxi všímavosti, druhá skupina se zabývala společnou četbou a rozborem příběhů z knížky „Kouzelná lucerna“ a „Nové příběhy kouzelné lucerny“, třetí – kontrolní skupina nedělala žádnou z výše zmíněných aktivit.

Teoretické část se bude zabývat základními a sebevztažnými emocemi, strategiemi emočního zvládání. Dále základní praxí všímavosti, soucitem se sebou a možného vlivu na schopnost a strategie zvládání emocí s propojením na klinické prostředí.

Výzkumná část se bude zabývat explorativním rozborem textů pacientů. Jedná se o tři skupiny – meditující, příběhovou a kontrolní (zastoupení v počátečním výzkumu, které se na základě zpracovatelnosti dat může měnit; n=60, n=43, n=28; ženy – 78%). Základní metodou bude tematická analýza (Braun & Clarke). Hlavními záměry výzkumu je zmapovat eseje pacientů a srovnat je v rámci skupin. Zjistit konkrétní strategie emočního zvládání, které se napříč vzorkem objevují. Zda-li se objevují v textu napříč skupinami rozdíly v popisovaných emočních strategiích, zda-li se proměňují, a zda-li se objevují po absolvování hospitalizace adaptivní strategie. Dále, dle rozsahu nasbíraných dat, bude-li to možné, provést základní komparaci samotného množství a komplexity textu ve formě latentní sémantické analýzy.

Výsledky výzkumu přispějí k přiblížení palety využívaných emočních strategií u hospitalizovaných adolescentů. Její možné změně v průběhu hospitalizace a možnému rozdílu mezi skupinami. Vyvstávající témata studie by mohla napomoci při tvorbě budoucích výzkumů na obdobnou tématiku, popřípadě přispět při začlenění praxe všímavosti v rámci klinického prostředí.
Seznam odborné literatury
Burdick D. A. (2019). Mindfulness u dětí a dospívajících: 154 technik a aktivit. Praha: Grada.

Braun, V., Clarke, V. (2006): Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 3, 77–101.

Dunbar, J., Petty, K., & Somerville, L. (2010). Kouzelná lucerna: Příběhy pro rozvíjení dětské důvěry, tvořivosti a vnitřního klidu. Synergie.

Dunbar, J., Petty, K., Civardiová, A., & Wallace, K. (2018). Nové pohádky kouzelné lucerny: Příběhy pro rozvíjení dětské důvěry, tvořivosti a vnitřního klidu. Synergie.

Emavardhana, T., & Tori, C. D. (1997). Changes in self-concept, ego defense mechanisms, and religiosity following seven-day Vipassana meditation retreats. Journal for the scientific study of religion, 194-206.

J. S., & Fox, E. (2013). Implementation of mindfulness training for adolescent residential clients. Therapeutic Communities: The International Journal of Therapeutic Communities.

Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present and future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 144–156
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK