Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozšířená realita (AR) a její možnosti využití ve vzdělávání: zhodnocení přínosu AR pro výuku lexika v němčině na základě komparace klasické a experimentální metody učení
Název práce v češtině: Rozšířená realita (AR) a její možnosti využití ve vzdělávání: zhodnocení přínosu AR pro výuku lexika v němčině na základě komparace klasické a experimentální metody učení
Název v anglickém jazyce: Augmented reality (AR) and its possibilities of use in education: evaluation of the contribution of AR for teaching vocabulary in German based on a comparison of classical and experimental learning methods
Klíčová slova: Rozšířená realita|vzdělávání|webová aplikace|výuka cizích jazyků|učení se němčiny|učení se slovní zásoby|motivace
Klíčová slova anglicky: Augmented reality|education|web application|foreign language teaching|German learning|vocabulary learning|motivation
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.05.2021
Datum zadání: 31.05.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.06.2021
Datum a čas obhajoby: 09.09.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá využitím rozšířené reality (AR) v kontextu vzdělávání, jež v současnosti představuje dynamicky se rozvíjející technologii.
Cílem práce je prozkoumat přínos užití AR pro výuku cizího jazyka, porovnat možnosti didaktického uplatnění s tradičním způsobem výuky a zjistit, zda v rámci této komparace představuje učení se pomocí AR motivační faktor podněcující zájem studentů a nástroj k lepšímu porozumění a zapamatování si učební látky díky vizualizaci a působení na emoce.
Teoretická část práce uvádí charakteristické znaky rozšířené reality, srovnává ji s virtuální a mixovanou realitou, představuje její typy a oblasti využití. Krátce se věnuje historii, zmiňuje výhody i negativní stránky použití této metody, věnuje se současnému stavu výzkumu didaktiky jazyků a případům využití AR v oblasti vzdělávání u nás i v zahraničí.
V rámci praktické části bude vytvořeno webové rozhraní pomocí nástroje Model Viewer umožňujícího zobrazit 3D objekty v rozšířené realitě. Poté bude proveden kvantitativní výzkum se studenty, kteří si vyzkouší učení se cizojazyčné slovní zásoby jak v AR prostředí, tak i tradiční metodou. Pomocí tohoto experimentu a následných testů ověřím výchozí hypotézu, která předpokládá, že výuka pomocí AR vede k větší efektivitě v učení a lepšímu zapamatování si látky. Práce by svými výsledky měla přispět k akademické debatě o využití digitálních technologií v procesu učení se.

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
AZUMA, R. T. A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 1997. [online]. Dostupné z: https://www.cs.unc.edu/~azuma/ARpresence.pdf
HUANG, R. Reshaping Learning: Frontiers of Learning Technology in a Global Context. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2013. ISBN:978-3-642-32300-3.

IBÁÑEZ,M. B., & DELGADO-KLOOS, C. Augmented reality for STEM learning: A systematic review. Computers & Education. Elsevier Ltd, 2018. [online]. Dostupné z: https://www.learntechlib.org/p/201272.

LIU, D. Virtual, Augmented, and Mixed Realities in Education. Springer Singapore, 2017. ISBN 978-981-10-5490-7.

PARMAXI, A. & DEMETRIOU, A. A. Augmented reality in language learning: A state of the art review of 2014–2019. Journal of Computer Assisted Learning, 2020. [online]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/343829243_Augmented_reality_in_language_learning_A_state-of-the-art_review_of_2014-2019.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK