Rozšířená realita (AR) a její možnosti využití ve vzdělávání: zhodnocení přínosu AR pro výuku lexika v němčině na základě komparace klasické a experimentální metody učení
Název práce v češtině: | Rozšířená realita (AR) a její možnosti využití ve vzdělávání: zhodnocení přínosu AR pro výuku lexika v němčině na základě komparace klasické a experimentální metody učení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Augmented reality (AR) and its possibilities of use in education: evaluation of the contribution of AR for teaching vocabulary in German based on a comparison of classical and experimental learning methods |
Klíčová slova: | Rozšířená realita|vzdělávání|webová aplikace|výuka cizích jazyků|učení se němčiny|učení se slovní zásoby|motivace |
Klíčová slova anglicky: | Augmented reality|education|web application|foreign language teaching|German learning|vocabulary learning|motivation |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 31.05.2021 |
Datum zadání: | 31.05.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.06.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá využitím rozšířené reality (AR) v kontextu vzdělávání, jež v současnosti představuje dynamicky se rozvíjející technologii.
Cílem práce je prozkoumat přínos užití AR pro výuku cizího jazyka, porovnat možnosti didaktického uplatnění s tradičním způsobem výuky a zjistit, zda v rámci této komparace představuje učení se pomocí AR motivační faktor podněcující zájem studentů a nástroj k lepšímu porozumění a zapamatování si učební látky díky vizualizaci a působení na emoce. Teoretická část práce uvádí charakteristické znaky rozšířené reality, srovnává ji s virtuální a mixovanou realitou, představuje její typy a oblasti využití. Krátce se věnuje historii, zmiňuje výhody i negativní stránky použití této metody, věnuje se současnému stavu výzkumu didaktiky jazyků a případům využití AR v oblasti vzdělávání u nás i v zahraničí. V rámci praktické části bude vytvořeno webové rozhraní pomocí nástroje Model Viewer umožňujícího zobrazit 3D objekty v rozšířené realitě. Poté bude proveden kvantitativní výzkum se studenty, kteří si vyzkouší učení se cizojazyčné slovní zásoby jak v AR prostředí, tak i tradiční metodou. Pomocí tohoto experimentu a následných testů ověřím výchozí hypotézu, která předpokládá, že výuka pomocí AR vede k větší efektivitě v učení a lepšímu zapamatování si látky. Práce by svými výsledky měla přispět k akademické debatě o využití digitálních technologií v procesu učení se. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
AZUMA, R. T. A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 1997. [online]. Dostupné z: https://www.cs.unc.edu/~azuma/ARpresence.pdf
HUANG, R. Reshaping Learning: Frontiers of Learning Technology in a Global Context. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2013. ISBN:978-3-642-32300-3. IBÁÑEZ,M. B., & DELGADO-KLOOS, C. Augmented reality for STEM learning: A systematic review. Computers & Education. Elsevier Ltd, 2018. [online]. Dostupné z: https://www.learntechlib.org/p/201272. LIU, D. Virtual, Augmented, and Mixed Realities in Education. Springer Singapore, 2017. ISBN 978-981-10-5490-7. PARMAXI, A. & DEMETRIOU, A. A. Augmented reality in language learning: A state of the art review of 2014–2019. Journal of Computer Assisted Learning, 2020. [online]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/343829243_Augmented_reality_in_language_learning_A_state-of-the-art_review_of_2014-2019. |